Måla krök

hannes

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
liyang
Hej i stugorna!

Jag tänkte måla om en krök till en 250 cross. Vill ha en mattsvart färg. Men vilken fungerar? Finns det överhuvudtaget ngn färg som inte kostar dyrt och som klarar temperaturerna närmast cylindern?
Har någon testat om
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82990
funkar? (och då menar jag i de förhållandena jag tänkt använda den)
(Blåsan är av stål på min cykel, vet inte om det kanske finns andra material i modernare saker.)

Dessutom kommer här en liten bonusfråga:
En tidigare ägare har målat om ramen. Men det är inte snyggt gjort och färgen börjar nu flagna. Man kan tom se smuts där lacken precis fallit bort :D
Orginallacken under verkar helt ok. Finns det ngn enkel metod för att ta bort enbart det övre färglagret? (Jag vill inte kosta på en hel omlackering.)
Det övre lagret verkar vara vanlig "plastsprayfärg" och jag vill som sagt inte göra ngn skada på det undra färglagret.

tack på förhand :tummenupp
Hannes

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Biltema hotpaint funkar! Celulosatiner funkar att tvätta färg med.:tummenupp

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
hannes skrev:
2689157 Hej i stugorna!

Jag tänkte måla om en krök till en 250 cross. Vill ha en mattsvart färg. Men vilken fungerar? Finns det överhuvudtaget ngn färg som inte kostar dyrt och som klarar temperaturerna närmast cylindern?
Har någon testat om
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82990
funkar? (och då menar jag i de förhållandena jag tänkt använda den)
(Blåsan är av stål på min cykel, vet inte om det kanske finns andra material i modernare saker.)

Har använt den där färgen och är halvnöjd. Den tål inte lösningsmedel el bensin alls, men det kanske det inte finns någon hotpaint som gör. Om du använder den så rekommenderar jag att dra på många lager, annars blir det inte mycket kvar efter ett tag. Jag kommer testa en annan färg jag sett som är dyrare (minns inte vad den heter), hoppas på att det lönar sig att köpa dyrt...

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Fredsfursten skrev:
2689268 Har använt den där färgen och är halvnöjd. Den tål inte lösningsmedel el bensin alls, men det kanske det inte finns någon hotpaint som gör. Om du använder den så rekommenderar jag att dra på många lager, annars blir det inte mycket kvar efter ett tag. Jag kommer testa en annan färg jag sett som är dyrare (minns inte vad den heter), hoppas på att det lönar sig att köpa dyrt...

finns det ingen värmetålig klarlack?

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Polera upp den istället!. Färgen blir mossig efter bara ett par turer ju!..

Att blästra och pulverlacka ramen går på ett par hundralappar om man känner en snäll lackare, som jag gör :tummenupp

Men iofs vill du inte lägga några pengar alls, nja kanske lika bra o köra som den är då istället?. Björnarna i skogen skiter nog i det ialf :D

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Japp, Biltema Hotpaint funkar. Jag brukar ta bort enkomponents-sprayburk-fulfärg med T-röd.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Teddy skrev:
2689291 Japp, Biltema Hotpaint funkar. Jag brukar ta bort enkomponents-sprayburk-fulfärg med T-röd.
Så biltemas fungerar?

Har lackat med sådan som skall tåla 650 grader, vet dock inte märke och den är skit!

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Lundgren skrev:
2689304 Så biltemas fungerar?

Har lackat med sådan som skall tåla 650 grader, vet dock inte märke och den är skit!
Allt är relativt. Färgen fäster,den håller bra för värme och petroleum. Det går att få till en hyffsat snygg finish med den mattsvarta färgen. Som all enkomponents sprayburksfärg får man inte den stenhårda ytan som riktig tvåkomponentslack har och därför slits den lätt. Repor och skav tar sig genom lacken på nolltid. För 39:90 per burk får man inte ställa högre krav.

hannes

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
liyang
tack för alla svar :tummenupp
om biltemas lack inte fungerar bra närmast cylindern, finns det någon som är bättre? (hmm, tom orginalfärgen klarar ju inte förhållandena... så då kanske det inte finns någon som gör det :va )

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024