Många ägare på en sporthoj?

johan1464

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Östersund
Hoj
-03 Yamaha R1
Har kikat på en Yamaha R1 årsmodell -03 som är uttagen -04 och har gått ca 2060 mil. 2000 mila-service är nyligen gjord och är fullservad. Hojen ser mycket fin ut men det som skrämmer mig lite är antalet tidigare ägare på den. 9 tidigare ägare på en hoj som har rullat 6 säsonger och är påväg in på den sjunde. Bör man bli skrämd av detta faktum? :confused:
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Skulle nog tro att den har blivit "såld" på hösten för att kunna ändra försäkringen och sedan "tillbaka köpt" på våren.
 

((Tobbe))

Bulten fotograf
Gick med
17 May 2008
Ort
segersta
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08+Kawa zx 600-96
Hur många är mchandlare? hur många har samma efternamn?(20åring köper utan att kolla försäkringen säljer till pappa eller mamma)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Några byten på firma kanske?

Står väl inklusive handlare.

Henrik
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Kanonläge att köpa till bra pris om det är så att den blir såld på höstarna. Ägaren har inte råd att hålla den och måste göra ännu fler ägarbyten om den inte blir såld. Höjer inte priset direkt.

Hur ska man kunna veta som brukat en hoj som denna?
 

johan1464

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Ort
Östersund
Hoj
-03 Yamaha R1
Det är väl lite så man tänker också att när man själv ska sälja en sådan hoj med många ägare, är att den kanske blir svårsåld pga detta. Iof så köper jag grejer och behåller de ett bra tag om jag trivs med dem.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Precis som andra talare konstaterat tidigare är det troligen pga försäkringskäl. Folk har helt enkelt "sålt" hojen för att kunna slippa försäkringen när säsongen tagit slut.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Behöver nog inte vara något konstigt (som många redan påpekat).

Det som däremot kan vara värt att kolla upp är om något försäkringsbolag varit ägare till den.

Då kan den ha varit försäkringsärende och sen blivit såld vidare, då har du vips 3 nya ägare pg a det. 1. Försäkringsbolaget 2. MC-demonteringen/firman som köpt ut den 3. Ägaren som köpt av MC-demonteringen/firman.

Inte för att det behöver vara något fel på hojen för det, men det kan ju vara skönt att känna till.

En bekant "råkade ut" för precis detta.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Även firmor som haft hojen inne står med som ägare, dessutom är det ju så att köper man en helt ny hoj hos en återförsäljare så blir man ändå "bara" 2:a ägaren i papperna så du kan ju säkert räkna bort en del ägare på det (såvida det inte BARA varit privatpersoner efter den togs i bruk).
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
jag var ägare 21 på en ford, av dessa hade 3 kört bilen. Det finns många anledningar till ägarbyten. Men det skadar inte att ringa tidigare ägare och kolla.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vafan är ni så rädda för många ägare på ett fordon, det är ju inget djur som blivit psykbryt vi pratar om:va:va:vaÄr inget som säger att hojen har blivit sämre omhändertagen, eller mer misshandlad för att det är 9 ägare mot 1 eller 2. Är ni oroliga att 1 el 2 av dessa ägare kör "annorlunda":va:D

Tidigare ägare är BARA en siffra på ett papper, sluta fundera så jeffla mycket, är hojen fin och välskött och det är bra pris, så köp:)
 
Last edited:

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Vafan är ni så rädda för många ägare på ett fordon, det är ju inget djur som blivit psykbryt vi pratar om:va:va:vaÄr inget som säger att hojen har blivit sämre omhändertagen, eller mer misshandlad för att det är 9 ägare mot 1 eller 2. Är ni oroliga att 1 el 2 av dessa ägare kör "annorlunda":va:D

Tidigare ägare är BARA en siffra på ett papper, sluta fundera så jeffla mycket, är hojen fin och välskött och det är bra pris, så köp:)

Skillnaden kan vara att 9 olika personer maxat ur hojjen och alla gjort egna lösningar för lite kabeldragningar, bytt lite skruvar här och där osv, fler som varit inblandade så är det större risk att saker och ting inte är som det ska, alla personer är inte skötsamma, någon slarvar bort original verktygen och då är det tryggare om man märker att köparen man köper av verkar seriös och då har den förhoppningsvis större chans att MC:n är välvårdad under alla år han/hon haft den. Jag köper aldrig fordon med många ägare.
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Enligt VV så har jag noll ägare på min hoj (GSX-R600 MY05).. Den är importerad av en Svensk mc-firma, man fattar att det kan stå noll då när den kommer till Sverige men den borde ju ha två ägare iaf! Firman och mig!! Kanske blev lite OT men ni fattar kanske hur jag menar, bry dig inte så mkt om antal ägare utan kolla mer på skicket! But that's just my opinion. I could be wrong!! :tummenupp
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
är det 9 olika personer eller är det 9st ägarbyten?

väldig skillnad på det, min R6a är det 2 brukande ägare på, men på pappret är det 9 eller 10, varför? jo jag gör ägarbyte för att kunna bryta helårsförsäkringen på vintern.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Min GSX från -84 har 18 ägare. Är den sämre för det?

Nej.

Visst finns det risker om 100 olika personer har ägt hojen och historiken blir svårare att få reda på, men en hoj i bra skick är en hoj i bra skick oavsett om det är 1 ägare eller 50 ägare. :)
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det är snarare många mil på mätaren som gör hojen svårsåld, och inte många ägarbyten på pappret. Om någon ändå prutar med argumentet att det är många ägare är det väldigt lätt att kontra.
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Det är snarare många mil på mätaren som gör hojen svårsåld, och inte många ägarbyten på pappret. Om någon ändå prutar med argumentet att det är många ägare är det väldigt lätt att kontra.

Vad ska man kontra med då?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top