Många som är rädda där ute eller?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Rash skrev:
2440324 Nu vet jag inte hur ni andra känner, men gissar att det finns många som känner liknande.
Detta är min första säsong öht på en cykel med motor. Till en början tog man ju det lugnt, ingen fara på taket då.
Men nu när man börjar känna sig mer säker (vilket säkert mest är en illusion), det är ju då det kan hända riktigt dumma grejer..

Jag låg ju bakom dig en bit i lördags och om detta är din första säsong borde du nog lugna ner dig lite. Detta är min 6:e säsong och först efter den 5:e och en hel del övning på bana har jag börjat känna att det sitter i ryggmärgen vad som är rätt och fel grej att göra när det dyker upp grus på vägen, en kurva som nyper åt oväntat osv.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Efter jag krockade ser jag helt klart risker i fler situationer än jag gjorde tidigare. Det har ena medfört att jag inte vågar hålla högre tempo än att jag känner att jag klarar av att bromsa till stopp inom den sträcka fram till risken jag kan överblicka.

Därför antar jag att det kanske är tråkigt att ha mig framför då jag kanske bromsar vid 'udda' tillfällen ... men det brukar ju lösa sig.

Problemet är la att man gradvis ökar tempot ändå ... som i fredags såg jag en älg vid vägkanten på Härskogsvägen ... när jag hade fått stopp hade jag passerat den med 5 m ...

Lösningen, antar jag, är la att köra så mycket på bana som man får möjlighet till ... hela konceptet eliminerar ju många av de riskmoment som finns på vägen!

FÖRGÖRAREN:yoparty

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag låg ju även bakom dig, Förgöraren, en bit i lördags och tyckte att du körde föredömligt. Med eftertanke men ändå sportigt lixom. :tummenupp

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
PacMan skrev:
2441440 Jag låg ju även bakom dig, Förgöraren, en bit i lördags och tyckte att du körde föredömligt. Med eftertanke men ändå sportigt lixom. :tummenupp

Mein got! Hanz ist un sportif! :tuttar

niklas

Alla som inte dansar är folkdräktsmän
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Mellan hojar
Nån som vill med på en B&K-kurs till våren?

Kan inte låta bli att fundera över vald hobby och hur man kör vissa gånger, speciellt när man läser om den tragiska olyckan under onsdagskörningen igår i Upplands-Väsby... :( RIP.

Min sambo vill att jag köper motard, eller ännu hellre, moped...

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Åka med folk som åker i "rimligt" tempo kanske funkar?
Sånna som inte hetsar upp sig utan kör mer jämnt.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det tråkiga med att köra mc på gatan är att man måste förutsätta att alla är idioter som är blinda och gärna lite fulla.

Kör man på bana så vet man att alla är idioter men dom är åtminståde på väg åt samma håll.
Sednan så är ju avkörnngssonerna lite bättre på banan. Även flaggvakterna är lite fler.

Kör försiktigt på vägarna

MVH Oskar

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Bli av med din sporthojsstress- Byt till naken twin!

Fick såna tankar för ett tag sen också då en kille från Stenungsund omkom i en olycka inte långt från mig (VIF Rikard), dagen efter jag fick reda på detta så satte jag ut en annons på r6:an, och i tisdags körde jag första vändan på min nya Ducce monster.

Mitt resonemang med att byta mc-typ är att det går lite långsammare med en naken maskin utan extrem ketchup-effekt a`la r6, det är bekvämt att köra (hyfsat) lagligt och man har lite längre tid på sig att reagera om faran skulle vara framme.
Bonus är att man glider fram och njuter av det vackra landskapet utan att jaga den bästa kurvan hela tiden, slipper domnade händer o fötter och får en 75% sänkning av försäkringspremien.

Nu längtar jag ut på banan för att se vad den går för:tummenupp

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Inte rädd men

Jag vill inte påstå att jag är rädd när jag sitter på hojen (eller mellan åken).

Men jag försöker hela tiden köra efter min förmåga.
T.ex.
Reder jag ut situationen om:
- det ligger det grus i kurvan...
- det står det en traktor bakom krönet...
- det kommer bilen verkligen inte att köra ut på min vägbana...
- kurvan svänger åt fel håll :va
Etc etc

Att jämföra sig med andra är också helt meningslöst eftersom förutsättningarna så fatalt skiljer sig åt.
- Trafikerfarenhet
- Material (däck, stötdämpare, effekt, styrdämpare etc etc etc)
- Hoj-erfarenhet etc etc.

Men såna här tankar kanske kommer med åren:va

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Nej, den dagen jag blir rädd säljer jag hojen som någon tidigare skrev.
Då är det bara att lägga ner. Ingen mening att tvinga sig själv.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
BabyBlade skrev:
2444536 Nej, den dagen jag blir rädd säljer jag hojen som någon tidigare skrev.
Då är det bara att lägga ner. Ingen mening att tvinga sig själv.

Ingen som tvingar mig till något här:tummenupp
Fy satan vilken mansgris jag är.. Ville bara kalla dig för lilla gumman.. Trots att du säkert kör hoj 100 gånger bättre än mig;)
Du är ju så förbannat söt på din lilla avatar med de trotsiga små brillorna.

Och se där, inte i en enda tråd kan jag vara seriös:tomten

Ps. Menar inget illa. Är bara född sån här;) Spank me:tungan

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
jens_rock skrev:
2444459 Jag vill inte påstå att jag är rädd när jag sitter på hojen (eller mellan åken).

Men jag försöker hela tiden köra efter min förmåga.
T.ex.
Reder jag ut situationen om:
- det ligger det grus i kurvan...
- det står det en traktor bakom krönet...
- det kommer bilen verkligen inte att köra ut på min vägbana...
- kurvan svänger åt fel håll :va
Etc etc

Att jämföra sig med andra är också helt meningslöst eftersom förutsättningarna så fatalt skiljer sig åt.
- Trafikerfarenhet
- Material (däck, stötdämpare, effekt, styrdämpare etc etc etc)
- Hoj-erfarenhet etc etc.

Men såna här tankar kanske kommer med åren:va

Rädd är jag väl inte så länge jag kör, men det finns kanske en anledning till att jag ligger bakom de flesta andra när vi är ute och kör, och ofta låter dem vänta in mig och de andra i slutet av kön.
Jag har bara kört hoj 2 säsonger, och jag vet att jag inte är odödlig.
Mina däck är inte toppklass, min cykel är gammal, och jag är inte roadracingförare.

Men jag älskar att köra hoj! Men tänker gärna före...

//Moraltantskalle

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Var ute på en tur nu, kändes bara stelt å krampaktigt. Det kan variera väldigt mycket från gång till gång för mig. är jag på riktigt körhumör så brassar jag i helvet men idag så var jag väldigt försiktig.

Nä gata är kass numer, grus,älg,rådjur,bländande sol, potthål,dieselspill,bilistjävul, en traktor, en lastbil, hästsläp, ryttare, svampplockare, polacker, buss osv.....

Jag har bågen på annons by the way :D

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Johansson skrev:
2445010 Var ute på en tur nu, kändes bara stelt å krampaktigt. Det kan variera väldigt mycket från gång till gång för mig. är jag på riktigt körhumör så brassar jag i helvet men idag så var jag väldigt försiktig.

Nä gata är kass numer, grus,älg,rådjur,bländande sol, potthål,dieselspill,bilistjävul, en traktor, en lastbil, hästsläp, ryttare, svampplockare, polacker, buss osv.....

Såg det:( Hade vart jävligt intresserad om det vart våren -07 nu...
Vad blir det nu då?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Johansson skrev:
2445010 Var ute på en tur nu, kändes bara stelt å krampaktigt. Det kan variera väldigt mycket från gång till gång för mig. är jag på riktigt körhumör så brassar jag i helvet men idag så var jag väldigt försiktig.

Jag vill köpa den ,men har inte råd.

Tar du Civicen i byte ?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...