Många som letar mc nu?

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Jag letar hoj, men utbudet är för dåligt nu vilket ger ett dåligt prutläge. Sen tycker jag många säljare sätter priser baserat på förra sommarens priser. En 07as er6a för över 40k... Dom var nere strax under 30 i mitten/slutet på förra sommaren.

Men visst så får man vårkänslor nu när det börjar droppa från taken...

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08

Riktigt roligt då det är så uppenbart att man använt google translate för att få det till en "svensk" annons, inte ens fick han rätt på sitt telefonnummer:
"Med motor kapacitet på 1000 cm3 och 2800 km ombord. Tillverkningsår: 2007. Motorcykeln är i gott skick, med inga olyckor, inga repor. Full service gjort! Motorcykeln är allt, som på bilden!"

....iofs är ju motorcykeln allt! :D

Last edited:

Olvik

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2012
Hoj
R108
Jag letar också men med is i magen. Många hojar käns överprisade om man ser på förra året. Kan like gärna vänta några måneder istället för att betala för mycket i februari, bättre o göra det i april maj när man har hunnit o bli desperat.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Slutet på Mars och början på April får många nybörjare frispel beroende på vädret och skaffar hoj.De inbitna hojåkarna kan mycket väl köpa hoj även under senhösten.Inget som är hugget i sten men ganska nära. :crash

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Tänkte med slänga upp en annons i veckan men fick inte igång hojen i helgen, vet inte om det är kylan eller symptom på ett större problem :gnissla så det får vänta tills hon är i ordning.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Ni som köper hoj på vintern, hur gör ni med provkörning? Åker ni och kollar på en hoj enbart om det är barmark eller litar ni på försäljaren om att motorcykeln går som den ska och att inte några växlarna hoppar ur eller liknande? Eller provkör ni i snötäckta vägar?:näsblod

Man får kolla extra noga, sen så väger det väl inte hur säljaren känns.
Verkar han vara en riktig fifflare eller en kille man kan lita på?

Skulle det vara skit så gör man hembesök bara.

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Det är ju bra att handlaren i fellingsbro skickar ut mycket importhojar till bra priser. Det är alltid bra med hojar till rätt kurs det kan ju eventuellt driva ner priserna på övriga hojar.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Varför lägga upp en annons som man kallar för intressekoll? I mina öron låter det som man inte är intresserad av att sälja.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Min hoj fick ny ägare igår, va inte länge jag hade ute den o endast här på SH.

Nu letar man ny hoj men ska nog vänta nån månad kanske.

Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Varför lägga upp en annons som man kallar för intressekoll? I mina öron låter det som man inte är intresserad av att sälja.

Ja, en annonsfras som jag verkligen hatar. :huvet

Jag antar att det är ett sätt att få det att se ut som att man inte är desperat att sälja, men det är allt ett jävla ofog att skriva sådär. Ordagrannt menat ska folk alltså ringa och "anmäla sitt intresse" och slösa båda parters tid? Är man ute efter att sälja, men inte till vilket pris som helst, SÅ SKRIV DET DÅ! :mad:

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
En sak jag har noterat är att folk säger att man skall köpa MC på vintern, för det är billigare. Det är inte helt riktigt enligt min erfarenhet. Jag menar att cyklarna är billigast i mars-april-maj, och de som inte fick dom sålde då ligger kvar till försäljning hela sommaren.

På vintern ligger en del cyklar ute, men dom har ofta priser som ligger över vad samma cykel såldes för sommaren innan.

På vintern kan man ju heller inte provköra en hoj, så för mig är det mer naturligt att köpa när marken är bar.

En sak som är värd att tänka på när man kollar priser på begagnade cyklar på blocket och liknande, är att de hojar som har bra pris blir sålda samma dag eller dagen efter, de hojar som ligger ute en hel månad är överprisad eller har någon egenskap som köparen inte önskar.

Så när man skapar en uppfattning om värdet på cyklarna är det smart att också kolla hur länge annonsen har legat ute. Priserna på cyklar som ligger länge på blocket är i min mening ofta 20-25% högre än vad man betalar för samma cykel normalt, eller vad säljaren för den delen kan få i inbyte hos enhandlare.

En annan god sak är att kolla på hojar i england, ofta ligger de 50% under svenska marknaden. Helt klart värt det!

//K

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Slutet på Mars och början på April får många nybörjare frispel beroende på vädret och skaffar hoj.De inbitna hojåkarna kan mycket väl köpa hoj även under senhösten.Inget som är hugget i sten men ganska nära. :crash

Jag har nog alltid handlat februari-mars, gillar det. Då har det nya året börjat sätta sig och säljarna fattar att en -09 inte är samma maskin nu som den var i höstas.

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
bra sidor:

http://ebay.co.uk/
http://www.gumtree.com/
http://www.mobile.de/
http://auto.plius.lt/
http://www.blocket.se

Från UK är det halvkrångligt att hämta, från Litauen så är precis allt hojar som varit nedlagda och är mätarskruvade, från tyskland är det kanske lättast att hämta men inte lika bra priser.

Någon här på forumet skrev hur han hämtade från Uk, kostade ca 2500/3000:- för hela resan, fick gratis MC semester inkluderat och bra avslag på priset. inregistrering kostar ca 2300:-

För 10000:- får man hojen hämtad från UK, inregistrerad och levererad till dörr i sverige. På dyrare hojar kan det vara ett alternativ.

Priserna på den svenska marknaden är helt sinnessjuka många gånger, iallafall hos handlarna. Ibland säljer de gamla hojar för samma priser som någon annan säljer ut fjolårsmodellerna med 0mil på mätaren..

Vid import kan man lösa en försäkring för 1000:- som gällen en månad i Europa. Då kan man alltså ta Ryan air till UK, köpa en billig hoj, köra en semester på någon/några veckor i Europa, och komma hem igen. Om hojen var ca 10000:- billigare än i sverige så har man fått en gratis semester!

//K

Last edited:

Snowman89

Guest
Tycker det är förvånansvärt få hojar ute på blocket just nu..
Vissa hojar verkar dessutom stå still i pris.. tex så kostar en KTM 660 -03 idag ca 36.000:-, för 2år sedan så köpte jag en -04a för 32.000 :crash

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja hoj vill vi ha och håller med många ovanstående om att det killar i fingrarna när snön smälter.

Måste bara få kommentera lite om hojtorgets "bluff annonser" De är ju helt klart scamm, men jag skulle tippa på att det är polska scammers, för precis den stilen på meningarna var det när jag letade hoj här i polen (körde via google translate på de polska annonserna), dock slutade det med en engelsk-språkig sida samt företag.

Men i alla fall, det är vad jag sätter mina pengar på att annonserna ursprungligt kommer ifrån =) dvs polska

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Börjar längta till våren nu... Ser många hojar som legat ute länge och hojar som kommit ut igen. Kan bli köparens marknad i år :):tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM