En sak jag har noterat är att folk säger att man skall köpa MC på vintern, för det är billigare. Det är inte helt riktigt enligt min erfarenhet. Jag menar att cyklarna är billigast i mars-april-maj, och de som inte fick dom sålde då ligger kvar till försäljning hela sommaren.
På vintern ligger en del cyklar ute, men dom har ofta priser som ligger över vad samma cykel såldes för sommaren innan.
På vintern kan man ju heller inte provköra en hoj, så för mig är det mer naturligt att köpa när marken är bar.
En sak som är värd att tänka på när man kollar priser på begagnade cyklar på blocket och liknande, är att de hojar som har bra pris blir sålda samma dag eller dagen efter, de hojar som ligger ute en hel månad är överprisad eller har någon egenskap som köparen inte önskar.
Så när man skapar en uppfattning om värdet på cyklarna är det smart att också kolla hur länge annonsen har legat ute. Priserna på cyklar som ligger länge på blocket är i min mening ofta 20-25% högre än vad man betalar för samma cykel normalt, eller vad säljaren för den delen kan få i inbyte hos enhandlare.
En annan god sak är att kolla på hojar i england, ofta ligger de 50% under svenska marknaden. Helt klart värt det!
//K