Måsta fixa - 2400mila-service/väska/regnställ

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Hej!

Min första säsong med MC börjar med största sannolikhet nästa helg! Då ska jag åka upp till Stockholm för att hämta min hoj jag köpte innan jul och köra ner den till Malmö. Tanken är att jag ska pendla med den, och jag har köpt nästan all utrustning nu - skinnställ, stövlar, hjälm, ryggskydd. Eftersom jag ska pendla varje dag kommer det definitivt hända att jag måste köra i regn - jag behöver ett regnställ för detta! Tips!?

Jag behöver också något att lägga grejerna i.. Jag tänker mig en väska som tål vätska, återigen för att det lär bli körning i regn ibland.

Och till min sista fråga - hojen är 250 mil ifrån 2400-mila servicen, och jag har förstått att BRH i Skåne ska vara stället att gå till. Vad är en rimlig summa att betala för servicen, taget att inget är väldigt fel?

Tackar!:yoparty
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Last edited:

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Sweet, tack! 5k går inte för sig för mig, men 2,5-3 som vissa fått betala låter rimligare..


Det låter vettigare!! Var i Sverige var det? Och var det en auktoriserad verkstad?

Det var i Stockholm på Mc Bolaget och ja, de är auktoriserade. För övrigt så bytte jag kedjan och drivpaketet samtidigt så allt hamnade väl på 5500 :va.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Eftersom andra skrivit om servicar håller jag mig till det andra. Hur stor är du? Jag har en louis regnoverall XXL- XXXL(Ca 185-190cm längd)som du kan få för en riktigt billig peng. Jag kan möta upp i Stockholmsområdet. För pendling även i regn (ca 6000 mil under 7 år) kan jag enbart rekomendera pakethållare och låsbar avtagbar toppbox som man kan stoppa ner en plastkasse med prylarna i. Tex Givi eller SHAD. Biltemas box fungerar utmärkt sedan 3 år till min offroadare(dock inte enkelt avtagbar) men de har ingen pakethållare.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Som Anders R skriver så är en toppbox suveränt. Har haft det på min i alla år som jag pendlat och det har fungerat ypperligt.. Har original monterat som tar tre kilo fast jag har haft mer i och det har gått bra. Tror GIVI har en för mer vikt.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Tackar Anders - dessvärre är jag Medium till storlek, så funkar nog tyvärr inte så bra med ditt ställ. Vad är en rimlig summa om man tänker ett nytt regnställ?

Har inte tänkt på toppbox, var mer inne på en vanlig ryggsäck jag.. Vad är fördelen med en toppbox!?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det finns det en säkerhetsaspekt på att inte använda ryggsäck. Om du skulle råka ut för en incident, som oftast innebär att man far av hojen, vad tror du händer om du landar på ryggen. Betydligt större risk för skador på ryggraden. Ryggskydd hjälper men inte helt om du har ryggsäck.

Regnställ kostar från ca 500 på biltema till 2500 på valfri affär.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Det finns det en säkerhetsaspekt på att inte använda ryggsäck. Om du skulle råka ut för en incident, som oftast innebär att man far av hojen, vad tror du händer om du landar på ryggen. Betydligt större risk för skador på ryggraden. Ryggskydd hjälper men inte helt om du har ryggsäck.

Regnställ kostar från ca 500 på biltema till 2500 på valfri affär.

Det låter ju vettigt.. :/ Kikat lite på sadelväskor - kan sådana fästas utan att behöva fästa någon pakethållare eller dyl. på skärmen?

Bra tips på regnställ!


*EDIT*
Köpte först en Haglöfs Shosho, men ångrade mig idag.. Hittade en Kriega R20 på Ebay för 960kr och beställde en sån istället!
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Bra tips på regnställ!

För pendling använde jag inte regnställ utan jag har ett sk "goretexställ" då det "andas" vilket inte vanliga regnställ gör. Så skinnställ plus regnställ använde jag aldrig för pendling. Regnstället jag har till skinställ är ett delbart dvs jacka och byxa köpt på louis.de. Då de hade ett hade dragkedja som var helt delbart på utsidan av benen, lättare att få på med stövlar och allt. Annars duger biltemas.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
Kriega-väskan är grym. Den är i minsta laget, men detta kan åtgärdas med en tilläggsprodukt från dem. I nuläget fungerar den perfekt som pendlingsryggsäck, och den sitter som ett smäck! Enkel som bara den att få på och ta av.

Jag köpte även ett regnställ hos AVAmc, ett Spidi för 800 spänn vilket jag tror ska funka när det väl måste användas. Hoppas inte snart!

Servicen fixade jag hos Sölleracing i Ystad för ynka 2300 kronor. Bra deal!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Pendlaren inser snabbt hur smidigt det är med toppbox. Där kan man förvara såväl regnställ som eventuell ryggsäck.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Tjena garagegrannen! Kriegaväskor har jag, både en rygga R30 och såna man kan spänna på kutsen, du kan testa dom om du vill. :)
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag köpte en sån här väska på Bröderna Nilsson i Helsingborg, bara att spänna fast med remmar på hojen och använda som ryggsäck annars!
100% vattentät och kostar en femhundring!

image.jpg
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top