elwe skrev:
2330180 Blåser man upp två fram- eller bak-däck av samma dimension, men från olika tillverkare, och sedan lägger på en profilmall för att jämföra så har de inte nödvändigtvis samma profil från 0 till 55° lutning.
Det gör att fram- och bak-hjulets kontaktpunkter inte vandrar likadant relativt hojens axiallinje vid nedlägg. Speciellt vid snabba S-svängar vill man INTE ha olika vandrande kontaktytor mot vägen.
Vem skulle vilja köra Laguna Seca:s korkskruv med Dunlop fram och Michelin bak??
Men, som jag indikerade tidigare, känner man på sig att man inte behöver den säkerhetsmarginal som konsekvent beteende vid nedlägg ger eller om man har en hoj där däckens inverkan drunknar i hojens eget beteende, ja då kan man blanda bäst man vill.
Nu säger du ju exakt det jag sa: Två olika tillverkare KAN skilja lite på profilen INOM ett däcks givna bredd och profilhöjd.
Men har det någon betydelse?
Nej, skulle jag vilja påstå.
Det grundar jag på att ingen däcksfabrikant tar närmaste vägen från profiltopp till fälghorn, d.v.s en rak linje.
Inte heller går de längsta vägen, d.v.s ett fyrkantigt däck.
ALLA däck är rundade, och inom den profilen skiljer det högst marginellt JUST av den anledningen att ALLA tillverkare vill vara med och kriga om att dels få vara originalleverantör, och just för att man kopoerar varann, OCH att man hela tiden söker en profil som ger neutrala egenskaper vid nerlägg.
Jag har en bild jag har ritat på detta. Ska leta upp den.
Men om du sätter ena passarspetsen i hjulaxelns centrum, den andra i däcksprofilens topp mitt i slitbanan ch sedan drar en cirkelbåge...
Där har du det mest neutrala däcket.
Och så ser numera de flesta sporthojsdäcken ut (+ en avrundning mot däcksskuldran där profilen nyper åt).
Gå gärna runt med ett profilmått på nya däck som är pumpade till rät tryck och se att det skiljer inte särdeles mycket.
Minns med saknad de gamla "trekantiga" Avon framdäcken som var helt spetsiga i profilen! Där kan man snacka om att hojen föll in i kurvan!
För att inte tala om deras SM-däck bak: De var alldeles fyrkantiga!