Måste ha teknikhjälp

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Har problem med min förbannade KTM :4skrika
* Har tagit bort allt i luftboxen som man ska.
* Bytt munstycke från 42 --> 45
* Bytt nålen
* Tagit bort gallret för ljuddämparen
* Satt nålen på 3:e hacket
Mitt problem är att den går fint som tusan när chocken är ute men så fort jag trycker in den stendör den. Har gjort allt enligt pappren från KTM. Ni som strypt av era -04 har ni några ideér?????????
Har lite funderingar på om de andra munstyckena i förgasaren är fel från fabrik :va
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
Marals76 skrev:
Har problem med min förbannade KTM :4skrika
* Har tagit bort allt i luftboxen som man ska.
* Bytt munstycke från 42 --> 45
* Bytt nålen
* Tagit bort gallret för ljuddämparen
* Satt nålen på 3:e hacket
Mitt problem är att den går fint som tusan när chocken är ute men så fort jag trycker in den stendör den. Har gjort allt enligt pappren från KTM. Ni som strypt av era -04 har ni några ideér?????????
Har lite funderingar på om de andra munstyckena i förgasaren är fel från fabrik :va

Vad sitter det orginal på 04, på 03 satt det 165. Nu har jag inte en 660 utan en 640 och på den kör jag 170 + att luftburks strypningar är borta men fortfarande orginaldämparen och den går rent o bra, har förövrigt beställt en fp skorsten och får nog gå upp till 175 då, men prova lite olika munstycken de är ju billiga.

Lycka till :tummenupp
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Justera blandskruven då, dra ut den ett varv (bara för att prova typ) så ska du se att det löser sig. Min Husa (f´låt svordommen) var PRECIS lika, så jag drog ut den ett varv för att prova å då löste den allt.

Sätt in lite stålar på mitt konto för jag löste problemet :tummenupp
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Tom Byron skrev:
Justera blandskruven då, dra ut den ett varv (bara för att prova typ) så ska du se att det löser sig. Min Husa (f´låt svordommen) var PRECIS lika, så jag drog ut den ett varv för att prova å då löste den allt.

Sätt in lite stålar på mitt konto för jag löste problemet :tummenupp

Det är det konstiga! I pappren står det 2 varv o på Bike säger de att man bör nästan dra 3 vilket jag också provat fast märker absolut ingen skillnad :huvet
Bågen reagerar knappt något alls när man vrider på skruven :va
Det sitter ett 165 orginal och det står i pappren att den ej ska behöva bytas.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
För det är just den som bör justeras när den inte går på tomgång utan choke ivf..... verkar skumt.

Du har inte pillat på den där röda knappen då? Drar du ut den så ska den väl gå tynnre (hotstart)

Hm, verkar skumt...... :va
Det lät så simpelt och ett tillfälle att få messchersmichdta lite.....

Sorry då vet jag inte......*lämnar tillbaka dollars* :)

Har den typ gått 5 min nu eller 5 timmar ??

Höj tomgången då, för den höjs vartefter motorn lossnar å snurrar lättare. Jag har bara åkt 2timmar nu med Husan (sorry again) men har fått sänkt den efterhand typ 3gånger ivf.....

Prova det då...........(mera pengar till mig) :hihi

Marals76 skrev:
Det är det konstiga! I pappren står det 2 varv o på Bike säger de att man bör nästan dra 3 vilket jag också provat fast märker absolut ingen skillnad :huvet
Bågen reagerar knappt något alls när man vrider på skruven :va
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Fan Tom jag kommer ju inte ha råd med bensin när jag väl är klar :D
Har provat att ha tomgången så högt att hela jäkla bågen skakar som svansen på en skallerorm :rofl
Puhhh snart får de på Bike en KTM över sig :huvet
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Ja, men alltså, de är "tröga" i början, inte som japshojar... de är lite muppiga på tomgången, när man stannar å drar in kopplingen så känns de som de rusar typ...... ungefär som när moppen fick slut på soppan å gick upp i falsett.....hehe

Men går den bra när du kör då? alltså på mellanregistret osv.....
åk en sväng å se om det försvinner....

Låter som trögimotornintegåttmångaminuter syndrom

Men jag kan ha fel............

Min mina 2ktmer var så och husan likaså.... så det borde finnas ett mönster i det hela......... :va

Marals76 skrev:
Fan Tom jag kommer ju inte ha råd med bensin när jag väl är klar :D
Har provat att ha tomgången så högt att hela jäkla bågen skakar som svansen på en skallerorm :rofl
Puhhh snart får de på Bike en KTM över sig :huvet
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En 660 2004 eller hur ? Är luftrenings-skiten bortplockad ? Annars lär det kunna strula som fan. Ragge höll på med ett par nya 660 förra veckan som inte ville gå alls...

(varmstartknappen ska inte ge sådant fenomen - det är bara en trottellyftare som höjer tomgången på ett kontrollerat sätt)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
:fatta! Nä, eftersom det står i min handbok att varmstartsknappen ger en mera tunn bränsleblandning så ÄR det så :arsele Inget fuffens med höjatrotteln här inte....... å därmed basta.

Jag kan ha fel..... :tungan

TomK skrev:
En 660 2004 eller hur ? Är luftrenings-skiten bortplockad ? Annars lär det kunna strula som fan. Ragge höll på med ett par nya 660 förra veckan som inte ville gå alls...

(varmstartknappen ska inte ge sådant fenomen - det är bara en trottellyftare som höjer tomgången på ett kontrollerat sätt)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tom Byron skrev:
:fatta! Nä, eftersom det står i min handbok att varmstartsknappen ger en mera tunn bränsleblandning så ÄR det så :arsele Inget fuffens med höjatrotteln här inte....... å därmed basta.

Jag kan ha fel..... :tungan

FCR41 ? Jo, det kan nog stämma - ser ut att vara en konstruktion med luftmunstycke av något slag (kollar en sprängskiss). Mycket enklare design på t.ex. Dell'Orto där man bara petar in en konisk pinne som lyfter trotteln ett par millimeter - funkar räkmacka! :)
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Tom Byron skrev:
:fatta! Nä, eftersom det står i min handbok att varmstartsknappen ger en mera tunn bränsleblandning så ÄR det så :arsele Inget fuffens med höjatrotteln här inte....... å därmed basta.

Jag kan ha fel..... :tungan

The Guru Har rätt såklart! Inge billigt dellorto-junk här inte med mekaniska pilla-på-trotteln-hotstartbuttons.

Jag gissar att det är det där j-la avgasrenigsjunket som spöka. Riv bort den skiten å plugga hålen och prova igen. 45, 165, 3'e hacket, 2 varv ut låter kanon. Krama ur luftfiltret ordentligt och häng i ett 170 sen så sak du se att den går ännu bättre. När du fått den att funka och inkörd alltså....

Likaså ÄR tomgången helskum på KTM när motorn är helt ny. Oregelbunden och hög. Går inte ner i varv så snabbt vid tomvarvning. Tar några timmar innan det släpper och allt blir som det ska.
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
HW skrev:
Nästan oädligt många om du frångar mig!!! Jag är över 60 nu och fortfarande seg tomgång...

Öhhhh... Jaha? Låter väldigt konstigt... Går den inte ner snabbt i varv efter tomvarvning eller hur menar du med seg? Du har ju iofs byt en massa prylar va? Kam, pipa mm va? Hur högt ställd tomgång har du? Prova att skruva ner den lite till. Skumt... Har du rätt spel på gasvajrarna? Dvs stänger trotteln ordentligt vid avslag?
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ebbe skrev:
Öhhhh... Jaha? Låter väldigt konstigt... Går den inte ner snabbt i varv efter tomvarvning eller hur menar du med seg? Du har ju iofs byt en massa prylar va? Kam, pipa mm va? Hur högt ställd tomgång har du? Prova att skruva ner den lite till. Skumt... Har du rätt spel på gasvajrarna? Dvs stänger trotteln ordentligt vid avslag?

Det tar tid innan den går ner i varv när den är riktigt varm men det stör mig inte så mycket. Mycket är bytt men inget som borde påverka tomgången.

/HW
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Någon som hade en bra bild hur den där avgasreningen ser ut??? Mina verkstadsböcker finns tyvärr på annan ort.
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
HW skrev:
Det tar tid innan den går ner i varv när den är riktigt varm men det stör mig inte så mycket. Mycket är bytt men inget som borde påverka tomgången.

/HW

DÅ är det nå fel! Den ska falla som en fura, tomgången alltså, om allt är riktigt. Är soppaskruven rättställd? Svårstartad kall? Smäller mycket på avslag? = snålt ställd soppaskruv.
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Marals76 skrev:
Har problem med min förbannade KTM :4skrika
* Har tagit bort allt i luftboxen som man ska.
* Bytt munstycke från 42 --> 45
* Bytt nålen
* Tagit bort gallret för ljuddämparen
* Satt nålen på 3:e hacket
Mitt problem är att den går fint som tusan när chocken är ute men så fort jag trycker in den stendör den. Har gjort allt enligt pappren från KTM. Ni som strypt av era -04 har ni några ideér?????????
Har lite funderingar på om de andra munstyckena i förgasaren är fel från fabrik :va

Hehe, det låter som samma tavla som jag gjorde när jag ströp av min hoj, och då gick den precis så som du beskriver - endast på choke.
Du vet den där plastbiten som sitter på "sliden" i förgasaren sitter säkert upp och ner. Urfasningen ska vara neråt så lite luft kommer igenom annars blir det helt tätt och motorn går inte utan choke.
Jäkligt dum konstruktion på den plastbiten för den passar lika bra om man monterar den felvänd.
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Lite dåligt förklarat kanske.
Alltså utfasningen där pilen pekar ska vara nedåt som på bilden.
 

Bifogat

  • ktm660förgasare.JPG
    ktm660förgasare.JPG
    66.9 KB · Visningar: 146

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Ronny skrev:
Du vet den där plastbiten som sitter på "sliden" i förgasaren sitter säkert upp och ner.

Jag tror oxå på att vända plastbiten åt rätt håll.
Been there done that :huvet
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Leffe skrev:
Jag tror oxå på att vända plastbiten åt rätt håll.
Been there done that :huvet

Varför tar ni loss hela trotteln för?!? Ny konstruktion 04'a jmf med 03'? Nyfikenhet? Trottelstoppet och nålen kommer man åt lätt utan att plocka ur trotteln på 03'an iaf.
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top