Måste jag ha MC kort för att köpa en 125cc?

Pirateman17

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
PGO T-Rex
Hej!

Jag tänkte sälja min moped denna månad, så jag tänkte åka in till Borås, kanske Lugnets MC och köpa en 125cc. Men det jag undrar är om jag måste visa att jag har körkort? Jag har läst på detta forum att man kan köra o träna hemma, stämmer detta? Då borde man få köpa en hoj som man tränar med hemma innan man är på körskolan ;) Jag har beställt blanketter från Körkortsportalen, så det kommer snart på posten, sen ska jag skicka in papperna, och se om jag får godkänt :)

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Man behöver inte ha körkort för att köpa ett fordon, men det är ju en annan femma att framföra den utan körkort.
Ja, du kan träna hemma, på inhängnat område får du framföra den, och utanför så får du framföra den om du har någon att övningsköra med, typ far eller någon annan du vet har haft MC körkort mer än 5 år.
Övningskör du privat så måste den andra, den du övningskör med, åka med MC bakom eller sitta som passagerare på din.¨
Han måste även ha fyllt i en fin blankett och fått tillbaka den innan han får övningsköra med just dig :tummenupp

Pirateman17

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Hoj
PGO T-Rex
Kvisten: Tackar så mycket för svaret :) Då blir det att lägga ut moppen på blocket, och sen åka o köpa en 125cc :D

tobbeh

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2010
Hoj
Yamaha Tzr125
Det stämmer vad Kvisten säger :tummenupp, men du få inte har skriven i ditt namn då du är under 18år.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det stämmer vad Kvisten säger :tummenupp, men du få inte har skriven i ditt namn då du är under 18år.

Nu har du ju tokfel.
Fordonet får visst det vara skriven på en person under 18 år.
Försäkringen får väl därimot inte vara det då man måste vara 18 år fyllda för att teckna avtal?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Nu har du ju tokfel.
Fordonet får visst det vara skriven på en person under 18 år.
Försäkringen får väl därimot inte vara det då man måste vara 18 år fyllda för att teckna avtal?

Nja, det stämmer nog nästan, kan tänka mig att du kan teckna det med en målsmans godkännande eller något liknande, typ en underskrift :)

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
i alla fall.. är du inte så noggrann, så ska du teckna den på din farsa eller morsa för att få billigare försäkring :rolleyes:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Nej, jag har allt fixat på mig utan att ha blandat in föräldrar. Tror att man måste ha körkort för fordonet för att försäkra det, men är inte säker eftersom jag inte stod som ägare eller försäkrare(?) när jag övningskörde.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Du måste ha körkort för fordonet om du är under 18 för att äga det.

Så om du är under 18 och inte har lätt mc kortet så får du ställa den på farsan tills du fått kortet.

Ägarbyte till underåriga fordonsägare
Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort till. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)

När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Barnet blir från detta datum ansvarigt för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Jag är övertygad om att dom på Lugnets har koll och hjälper dig så att allt blir rätt.
Lycka till! :)

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Om du ska köpa helt ny så måste du nog ha körkort!

Jag vet när min pappa köpte sin Honda CBR 600 RR.
Så va han tvungen att ha mc körkort sa dom i butiken.
Tur va så hade min pappa mc körkort.;)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
БОБАН;5206728 skrev:
Du måste ha körkort för fordonet om du är under 18 för att äga det.

Så om du är under 18 och inte har lätt mc kortet så får du ställa den på farsan tills du fått kortet.

Ägarbyte till underåriga fordonsägare
Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort till. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)

När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Barnet blir från detta datum ansvarigt för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/

Det går att äga en 125cc motorcykel även om man är under 18 år, tex 15 år eller 16 år. Det som gäller är att någon förälder står som ansvarig för att skatt, p-böter, trängselskatt (som inte ges till mc) etc betalas in och som de kan kräva på pengar om dessa saker inte betalas in.

När du sedan tar körkortet eller fyller 18 stryks din förälder som ansvarig.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...