Måste man byta kedja när man byter drev?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag funderar på att byta till en mindre kugg fram på drevet och kanske några fler bak. Går det bra att ha kvar den gamla kedjan? Och hur vet man när en kedja ska bytas, var ser man slitaget?

Nicotin

Guest
i min servicemanual står det ett avstånd mellan länkarna som ska uppfyllas..

Över detta så ska man byta..

vet inte om det finns ngt liknande för rettor men det finns garanterat ngn som vet bättre än jag..:tummenupp

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
kan, kan man alltid. sen om det e bra eller ej vetefan.. jag bytar drev lite hur som helst på min motard.. o det funkar bra. alu bakdrev o stål fram. enbart framdrevet som såg slitet ut efter ett år.

kommer garanterat va nån som påstår sej veta bättre o sägfga at du absolut inte ska byta drev utan o köra på ny kedja.. o då byta båda breven oxå...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
måste och måste,men kan ju rekommenderas iom du sliter in drev med kedjan o vice versa,men inget tvång,har du en bra kedja så är det ju dumt att kasta den,om du har kedjan normalspänd som den ska vara och du kan dra ut kedjan från bakdrevet typ mer än 3 mm så är det tecken på sliten kedja,litet ska det gå men om du ser halva bakkugget när du gör det så är det läge för byte. hur mycket har det befintliga drivpaket gått? är det snart dags för byte eller har du nyss bytt? även om du byter kedjan med så kan du ju alltid spara den i reserv. blev du nåt klokare?:D

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Normalt så brukar man byta hela drivpaketet samtidigt och är dina drev slitna är nog kedjan i samma skick! Sen har du kedjesträckare på svingen, som du använder för att få rätt sträckning på kedjan och därför ska inte ett drevbyte vara några problem!:tummenupp

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Tack för svaren. Dreven är i ok skick. Jag är bara nyfiken på att känna skillanden med lite lägre utväxling. Borde ju bli lite mer acc i hojen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC