Måste man byta kjed vid byte av drev?

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Ort
Finland
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Tänkte dreva ner min R1 -05 lite, har hört att man alltid borde byta hela paketet samtidigt, alltså måste jag köpa ny kjed om jag lägger på nya drev? Vad jag har förstått så slits allting mycket snabbt om man har gammal kjed och nya drev? Stämmer detta eller kan jag lungt byta drev och behålla min gamla kjed? En fråga till, vilken drevning kan vara passlig om jag vill ha den att gå lättare upp på bakhjulet, sitter väl 17 och 45 på nu om jag inte minns fel.
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Om kjedjan är dålig så kommer den att slita ut det nya drevet väldigt snabbt men om kjedjan är ok kan man byte ändast drev.
Det gjorde jag i alla fall och det funka fint.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Du kan nog lugnt byta framdrev. Det är ju inte så att kedjan tar slut på 50 mil för att du byter drev. Men ska du t.ex byta kedjan så bör du även byta dreven. Du skulle nog testa att dreva ner den 1 kugg, max 2 kugg fram. Det gör ganska stor skillnad.
Jag har drevat ner min gixxer 1000 streetfighter 3 kugg fram och upp 2 bak. Det gör en väldig skillnad! Kan koppla upp den på sexan i rätt fart. Ibland räcker det att rycka lite i styret på ett backkrön. Så det är väldigt roligt.
Men varvstoppet går i vid 223 km/h någorlunda ärlig fart(speedohealer). Så dreva inte den för mycket. Tänk på att mätaren visar för mycket när du drevar ner den(om hastigheten mäts på utgående axel).
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Du kan nog lugnt byta framdrev. Det är ju inte så att kedjan tar slut på 50 mil för att du byter drev. Men ska du t.ex byta kedjan så bör du även byta dreven. Du skulle nog testa att dreva ner den 1 kugg, max 2 kugg fram. Det gör ganska stor skillnad.
Jag har drevat ner min gixxer 1000 streetfighter 3 kugg fram och upp 2 bak. Det gör en väldig skillnad! Kan koppla upp den på sexan i rätt fart. Ibland räcker det att rycka lite i styret på ett backkrön. Så det är väldigt roligt.
Men varvstoppet går i vid 223 km/h någorlunda ärlig fart(speedohealer). Så dreva inte den för mycket. Tänk på att mätaren visar för mycket när du drevar ner den(om hastigheten mäts på utgående axel).

Vilket i sin tur leder till att hojen ser ut att ha gått längre på mätaren, än vad den egentligen har gjort....
 

J.NORDLUND

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
Piteå
Hoj
2006 Suzuki GSXR 750
1 kugg ner fram= 3kugg upp bak
Fördelen med att dreva upp den bak är att då kommer bakhjulet längre fram och då får man kortare hjulbas= bakhjulsvänlig.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vilket i sin tur leder till att hojen ser ut att ha gått längre på mätaren, än vad den egentligen har gjort....

Så sant! Det är ju därför man köper en speedohealer så stämmer både hastighet och hur långt den gått. :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man kan byta vilket som, enbart kedja, enbart drev, inget som säger att man måste byta "allt" men är saker nötta kan det man byter drivas ner snabbare, ingen kedja är ju starkare än dess svagaste länk..

Dreva ner för att stegra R1:va Det handlar inte om kedja och drev, det handlar enbart om föraren och handhavande. Låt gå för att det kanske blir lättare, men kanske bättre det går "trögt" om man ändå är lite rookie på det.
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Man ska byta hela paketet. Kedjan tenderar till att klättra på drevet och det ger smällar och ryckig gång.

Sedan uppstår frågan om justermån i sving är tillräcklig eller om du måste ändra längden på kedjan.
 

Rs typen

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2003
Ort
Finland
Hoj
R1-05, Suzuki rm250 -05
Tackar för svaren, skulle det kunna vara ok att gå ner en kugg fram och en eller 2 upp bak? Och visst går den ju upp på bakan som den är nu, både gasar och kopplar upp den på ettan och tvåan men tycker det skulle vara bättre med lite lägre varv när framhjulet lyfter. Angående felvisning av mätaren så hur mycket kan felvisningen bli av drevning med en mindre fram och en mer bak?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top