Måste man ha Scart kabel ?

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Har köpt en ny stereo bänk med skåp, tänkte ha dvd spelarna i skåpet men eftersom scart kabeln tar i på baksidan av skåpet så går ju nu inte det :mad:

Det fattas bara 0,5-10mm så går det att stänga dörrarna :huvet
Måste man ha scart kabel eller finns det nå andra kablar man kan ha i stället ?
PÅ tv:n har jag massa olika konstiga uttag ex HDMI ? går det att använda nått sånt i stället för Scart ?

om du inte har någon video ut (gul) rca kontakt kan det kanske bli lite svårt, och att hitta en slimad scart kan va rätt svårt det med, om det bara va 10 mm så kan du ta med den till någon kjell o co och se om det finns en som är mindre än den du har

:mad: fan så dyra (nu hade min gamla tv fyra utgångar för scart men behövde hdmi till projektorn och ps3) och helvte tio meter gick på närmare 1000 spänn på mediamarkt vilket ändå är billigt jämfört med elgiganten som ville ha 799 för 5 meter.

Det är HDMI som gäller :) så är det bara även om de är svindyra kablarna

om du inte har någon video ut (gul) rca kontakt kan det kanske bli lite svårt, och att hitta en slimad scart kan va rätt svårt det med, om det bara va 10 mm så kan du ta med den till någon kjell o co och se om det finns en som är mindre än den du har

Ska kolla runt lite om det finns någon som är mer slimad..

Ha du HDMI på DVD spelarenn också så e det bara att köra på det istället...

Nä jag har bara optical digitala utgångar :( Det blir väl att man får såga hål på baksidan så ska det nog funka...

Last edited:
Nejnejnej! Skruva av tumskruven på scartkontakten och dra isär den (viker upp sig som en plånbok).
Så kan du klippa av halsen och sen trycka ihop den igen och ha sparat 2-3cm.

ska prova det, men man sparar högst 15mm... men det kan fungera...tack för tipset

Mja. Skulle inte gå och köpa en HDMI-kabel från Biltema kanske. :va

Det där verkar bättre, bara någon Hype-grej att ta mycket betalt för en ny typ av kabel, vad kostar en usb-kabel? får ju en hel USB-hubb på biltema för 129 kr....

Det är ju en jävla skillnad på en USB-kabel och en HDMI.
Jämför Biltemas kabel med en från t.ex. Supra så ser du att det är värt varenda krona att köpa den dyrare.

Last edited:
Jämför Biltemas kabel med en från t.ex. Supra så ser du att det är värt varenda krona att köpa den dyrare.

Tror du på allvar att skillnaden är så stor om man köper kortare längder och f.ö. har ett hemmabiosystem i de mer normala prisklasserna? :va

Det vore en sak om allt man äger är high end-utrustning men för oss vanliga dödliga är jag ganska övertygad om att biltemas HDMI duger mer än väl. Vi pratar ju dessutom om kablar för digital överföring och då kommer ettan och nollan antingen fram eller så gör de inte det... Det är ju inte som analoga system som lider av alla tänkbara störningar som kan uppstå om kablarna är dåligt avskärmade.

Mja. Skulle inte gå och köpa en HDMI-kabel från Biltema kanske. :va

Det är precis sånt som de dyrare kedjorna lever på. Som korvgubber säger, anledningen att man kör digitala signaler är att de är mycket mer störtåliga.

Hmm, alltså jag förmodar att HDMI är en digital kabel, det är ju bara ett gäng ettor och nollor som åker genom sladden, kan ju inte vara någon skillnad men jag kanske har fel....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick