Tror du på allvar att skillnaden är så stor om man köper kortare längder och f.ö. har ett hemmabiosystem i de mer normala prisklasserna?![]()
Det vore en sak om allt man äger är high end-utrustning men för oss vanliga dödliga är jag ganska övertygad om att biltemas HDMI duger mer än väl. Vi pratar ju dessutom om kablar för digital överföring och då kommer ettan och nollan antingen fram eller så gör de inte det... Det är ju inte som analoga system som lider av alla tänkbara störningar som kan uppstå om kablarna är dåligt avskärmade.
Mja, det vanliga sättet att tänka är precis som du (och de andra som kommenterat mitt inlägg), nämligen ettor är ettor och nollor är nollor.
Så långt håller jag med dig. Skulle vi skicka en etta lite då och då skulle det inte vara något problem vilken kabel du än använde dig utav. Däremot i dagens läge börjar vi använda oss utav stora mängder data som skickas i kablarna, t.ex. 1080p i 60hz är MYCKET information, vilket kan leda till att sämre kablar inte får fram all information.
Finns det en viss mängd förluster på vägen så kommer du inte få någon bild, vilket oftast händer om du har en sämre kabel som är för lång.
Kort och gott kan man väl säga att ju längre kabeln är destå mer beroende blir du utav en bra kvalitét på kabeln för att det skall fungera. Jag har testat några olika HDMI-kablar med resultaten allt ifrån att signalen inte ens kommer fram till att ha störningar i bild.
Så vad jag fått erfara så är detta exakt som allt annat när det handlar om bättre kvalitét på saker och ting. Visst, ditt Hashimotozuai-däck passar säkert på din fälg, och det rullar nog också bra, men det är oftast värt att lägga en extra krona för att få bättre kvalitét.