Måste man ha Scart kabel ?

Tror du på allvar att skillnaden är så stor om man köper kortare längder och f.ö. har ett hemmabiosystem i de mer normala prisklasserna? :va

Det vore en sak om allt man äger är high end-utrustning men för oss vanliga dödliga är jag ganska övertygad om att biltemas HDMI duger mer än väl. Vi pratar ju dessutom om kablar för digital överföring och då kommer ettan och nollan antingen fram eller så gör de inte det... Det är ju inte som analoga system som lider av alla tänkbara störningar som kan uppstå om kablarna är dåligt avskärmade.

Mja, det vanliga sättet att tänka är precis som du (och de andra som kommenterat mitt inlägg), nämligen ettor är ettor och nollor är nollor.
Så långt håller jag med dig. Skulle vi skicka en etta lite då och då skulle det inte vara något problem vilken kabel du än använde dig utav. Däremot i dagens läge börjar vi använda oss utav stora mängder data som skickas i kablarna, t.ex. 1080p i 60hz är MYCKET information, vilket kan leda till att sämre kablar inte får fram all information.

Finns det en viss mängd förluster på vägen så kommer du inte få någon bild, vilket oftast händer om du har en sämre kabel som är för lång.

Kort och gott kan man väl säga att ju längre kabeln är destå mer beroende blir du utav en bra kvalitét på kabeln för att det skall fungera. Jag har testat några olika HDMI-kablar med resultaten allt ifrån att signalen inte ens kommer fram till att ha störningar i bild.

Så vad jag fått erfara så är detta exakt som allt annat när det handlar om bättre kvalitét på saker och ting. Visst, ditt Hashimotozuai-däck passar säkert på din fälg, och det rullar nog också bra, men det är oftast värt att lägga en extra krona för att få bättre kvalitét.

Jo, men nu pratar vi om de allra kortaste längderna som man använder mellan två enheter i en stereobänk. Det är en annan sak om man har flera meter kabel...

Jo, du har rätt i att om man har en väldigt kort kabel så kommer troligen Biltemas variant fungera och du märker troligen inte skillnad så länge du har en billig utrustning.

Jag skulle dock inte använda mig av Biltemas kablar.

Jag skulle dock inte använda mig av Biltemas kablar.

Ett signalkabelpar från en känd tillverkare säljs t.e.x. för över 20 000kr. Här kan man verkligen tala om bondfångeri. Det säljs t.o.m. digitalkablar i de här prisklasserna. Tydligen försöker de lura i folk att de störtåliga digitalsignalerna bara skulle försvinna i en billig koaxialkabel. Konstigt att alla datornät runt om i världen fungerar med mångdubbelt högre överföringshastigheter trots km-långa ledningar som endast kostar från 5 kr/m.

http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Tror du på allvar att skillnaden är så stor om man köper kortare längder och f.ö. har ett hemmabiosystem i de mer normala prisklasserna? :va

Det vore en sak om allt man äger är high end-utrustning men för oss vanliga dödliga är jag ganska övertygad om att biltemas HDMI duger mer än väl. Vi pratar ju dessutom om kablar för digital överföring och då kommer ettan och nollan antingen fram eller så gör de inte det... Det är ju inte som analoga system som lider av alla tänkbara störningar som kan uppstå om kablarna är dåligt avskärmade.

Då kan jag bekräfta att Biltemas HDMI på 10m är rent skit! Jag köpte en sån då jag ville få igång min nya DVD så snabbt som möjligt förra året. Nu sitter dock skiten i en kabelkanal i taket och jag har fortfarande inte bytt ut den mot en bättre men det kommer göras inom kort när allt ska byggas om igen.
Den fungerar inte tillfredsställande då den tappar signalen vid 1080p-signal, lägre fungerar bra men även där tappar den signal ibland. Jämförde med en bra 5m HDMI som jag har, den fungerar klockrent hela vägen till och med 1080p.
Och jag är inte ensam om problemet, det finns visst en anledning till att alla längre kablar inte är licensierade som tex Supra som var först med en godkänd HDMI över 12m etc.

Men sen såg jag att du skrev om de kortare varianterna och deet är möjligt att de fungerar bättre men jag kommer inte köpa nåt billigt skit när det gäller HDMI iaf, inte när en bra kabel går att för 800:-.

Då kan jag bekräfta att Biltemas HDMI på 10m är rent skit!

10 meter är knappast "kortare längder" som jag nämner flera gånger.

Jag pratar om kablar upp till kanske två meter som trots allt är den längd de flesta klarar sig med för att koppla ihop sina enheter inuti en stereomöbel.

Ska man däremot skarva vidare till en projektor som kräver en lång kabel bör man självfallet satsa på kvalitét.

Då kan jag bekräfta att Biltemas HDMI på 10m är rent skit!

Men sen såg jag att du skrev om de kortare varianterna och deet är möjligt att de fungerar bättre men jag kommer inte köpa nåt billigt skit när det gäller HDMI iaf, inte när en bra kabel går att för 800:-.

Gå och byt ut din kabel. Kan vara brott el dyl i den.

Det är just hdmi och annan digital överföring som du ska tjöpa billigt. De analoga prylarna är en annan sak, men ej heller där ska man ha någon övertro på dyra grejjer.

Sedan är det ju lite fränare att ha en fet kvalitetskabel ist för nån biltema spaghetti-kabel. =)

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick