Iceman1975
Stället krymper
Måste man lämna till Aktoriserad verkstad för att garantin ska gälla?
/Lännström
/Lännström
ulf_lundin skrev:Enklast o säkrast att serva hos auktoriserad, billigast hemma.
/u
Z Fredde skrev:Flummigt ämne.....
Enligt en bekant som har en bilverkstad som är aktoriserad för ******, så behöver verkstaden inte vara aktoriserad för att garantin ska gälla. Utan att servicen ska vara fackmannamässigt utförd på i detta fall bilen. Det ska då vara en verkstad som utför servicen, ingen privatperson. Däremot så kan du bara lämna till aktoriserade när det gäller garantiarbeten/reparationer.
Det generalagenten kan hävda är att om det finns en anvisning om någon form av modifiering som har gått ut till deras verkstäder, så har den juh inte gått ut till "Nisses Bil". Med andra ord kan de då hävda att om denna modifiering blivit utförd (tex. kamkedjesträckaren på Busan) så hade inte motorn rasat. Då står du inför en såkallad David mot Goliat variant.
Detta är vad jag har hört.....
Det skulle vara kul och se om det finns något rättsfall angående detta.
//Fredde
1) Att verkstäder alltid gör det fackmannamässigt och enskilda aldrig, är en förenkling jag tvivlar på att t.ex. ARN köper. Det ska nog nåt mer konkret till för att hävda 'icke fackmannamässigt' arbete.Z Fredde skrev:Utan att servicen ska vara fackmannamässigt utförd på i detta fall bilen. Det ska då vara en verkstad som utför servicen, ingen privatperson. Däremot så kan du bara lämna till aktoriserade när det gäller garantiarbeten/reparationer.
Det generalagenten kan hävda är att om det finns en anvisning om någon form av modifiering som har gått ut till deras verkstäder, så har den juh inte gått ut till "Nisses Bil". Med andra ord kan de då hävda att om denna modifiering blivit utförd (tex. kamkedjesträckaren på Busan) så hade inte motorn rasat. Då står du inför en såkallad David mot Goliat variant.
Gör servicen på auktoriserad verkstad, inte speciellt dyrt. Gäller det Honda? I så fall är det ju väldigt synd att förstöra den tvååriga generella garantin och den femåriga garantin på motor, växellåda och elektronik.Iceman1975 skrev:Ok, Tack för svaren.. Blev inte så klok på detta..
/Lännström
valmers skrev:Gör servicen på auktoriserad verkstad, inte speciellt dyrt. Gäller det Honda? I så fall är det ju väldigt synd att förstöra den tvååriga generella garantin och den femåriga garantin på motor, växellåda och elektronik.
Zeb_Macahan skrev:Jag betalar mellan 900 och 1200 för en service olja filter stift och en redig genomgång av hojen. Det är det värt 2 ggr/sommar för att veta att allt står rätt till!
//jaG
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |