Måste man lämna till Aktoriserad verkstad för att garantin ska gälla?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Handlarna vill gärna ha det till det, och det blir säkert enklare o snabbare att fixa nåt på garantin om aukt.verkstad gjort allt. (Då har dom ju redan tjänat en del på dig...)
När det gäller garanti enl konsumentköplagen så ska det inte behövas. Tror bevisbördan ligger på handlaren då, att visa att du inte skött den som du borde.

När det gäller mer långtgående garantier än så, t.ex. Hondas (begränsade) 5årsgaranti, så måste du säkert visa/göra troligt att den är skött som den ska. Kvitton på förbrukningsmaterial (stift, olja, filter osv) el på service-jobben. Gör du allt själv så för noggranna daterade anteckningar som kan styrka att hojen är servad. Bra oxå om man ska sälja den.

Fast risken är förstås att dom trilskas o att det tar tid o kraft. Men jag tror att man kan hävda inför t.ex. ARN att villkoret om auktoriserad verkstad är s.k. oskäligt avtalsvillkor.

Enklast o säkrast att serva hos auktoriserad, billigast hemma.
/u
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
ulf_lundin skrev:
Enklast o säkrast att serva hos auktoriserad, billigast hemma.
/u

Det är nog så.. Dock känns det ju väldigt löjligt att lämna in för service på nya fordon.,då dom typ byter olja på sin höjd. och tar REJÄLT betalt för det.
Jag tycker det skulle va helt OK att göra servicen själv om man, som du säger, hade kvitton på delarna/oljorna osv. som man bytte kvar.
 

Z Fredde

"Ride the wind of boost"
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR1000 "RS"
Flummigt ämne.....

Enligt en bekant som har en bilverkstad som är aktoriserad för ******, så behöver verkstaden inte vara aktoriserad för att garantin ska gälla. Utan att servicen ska vara fackmannamässigt utförd på i detta fall bilen. Det ska då vara en verkstad som utför servicen, ingen privatperson. Däremot så kan du bara lämna till aktoriserade när det gäller garantiarbeten/reparationer.

Det generalagenten kan hävda är att om det finns en anvisning om någon form av modifiering som har gått ut till deras verkstäder, så har den juh inte gått ut till "Nisses Bil". Med andra ord kan de då hävda att om denna modifiering blivit utförd (tex. kamkedjesträckaren på Busan) så hade inte motorn rasat. Då står du inför en såkallad David mot Goliat variant.

Detta är vad jag har hört.....
Det skulle vara kul och se om det finns något rättsfall angående detta.


//Fredde
 

Tonie

Hasselhoff for president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
RSV1000R Factory är beställd
Z Fredde skrev:
Flummigt ämne.....

Enligt en bekant som har en bilverkstad som är aktoriserad för ******, så behöver verkstaden inte vara aktoriserad för att garantin ska gälla. Utan att servicen ska vara fackmannamässigt utförd på i detta fall bilen. Det ska då vara en verkstad som utför servicen, ingen privatperson. Däremot så kan du bara lämna till aktoriserade när det gäller garantiarbeten/reparationer.

Det generalagenten kan hävda är att om det finns en anvisning om någon form av modifiering som har gått ut till deras verkstäder, så har den juh inte gått ut till "Nisses Bil". Med andra ord kan de då hävda att om denna modifiering blivit utförd (tex. kamkedjesträckaren på Busan) så hade inte motorn rasat. Då står du inför en såkallad David mot Goliat variant.

Detta är vad jag har hört.....
Det skulle vara kul och se om det finns något rättsfall angående detta.


//Fredde

Detta gäller från oktober förra året då gruppundantaget för bilbranschen inom EU upphörde.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Alla verkstäder tar inte så blodigt betalt. Jag betalar mellan 900 och 1200 för en service olja filter stift och en redig genomgång av hojen. av det är verkstadskostnaderna ca 3-400 kronor. Det är det värt 2 ggr/sommar för att veta att allt står rätt till!

//jaG
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Z Fredde skrev:
Utan att servicen ska vara fackmannamässigt utförd på i detta fall bilen. Det ska då vara en verkstad som utför servicen, ingen privatperson. Däremot så kan du bara lämna till aktoriserade när det gäller garantiarbeten/reparationer.

Det generalagenten kan hävda är att om det finns en anvisning om någon form av modifiering som har gått ut till deras verkstäder, så har den juh inte gått ut till "Nisses Bil". Med andra ord kan de då hävda att om denna modifiering blivit utförd (tex. kamkedjesträckaren på Busan) så hade inte motorn rasat. Då står du inför en såkallad David mot Goliat variant.
1) Att verkstäder alltid gör det fackmannamässigt och enskilda aldrig, är en förenkling jag tvivlar på att t.ex. ARN köper. Det ska nog nåt mer konkret till för att hävda 'icke fackmannamässigt' arbete.
2) Undrar om dom kan vända det mot mig att dom inte meddelat mig/ägaren att hojen måste moddas för att inte rasa.....Talar mer för att det är deras fel helt o hållet. Fast allt är möjligt uti juridikens värld.
/U
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Iceman1975 skrev:
Ok, Tack för svaren.. Blev inte så klok på detta.. :va

/Lännström
Gör servicen på auktoriserad verkstad, inte speciellt dyrt. Gäller det Honda? I så fall är det ju väldigt synd att förstöra den tvååriga generella garantin och den femåriga garantin på motor, växellåda och elektronik.
 

954-Fajerbläjd

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
S
Hoj
954
Det sorgliga är att det knappt finns några mc-verkstäder längre som är kunniga/ tycker jobbet är roligt/ är serviceminded osv. Huvdsaken verkar vara att ta betalt för något dom flesta kan göra bättre själva!
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
valmers skrev:
Gör servicen på auktoriserad verkstad, inte speciellt dyrt. Gäller det Honda? I så fall är det ju väldigt synd att förstöra den tvååriga generella garantin och den femåriga garantin på motor, växellåda och elektronik.

Det får bli så..
Ringde min favorit verkstad och han var tydligen Honda aktoriserad..

Så allt är frid och fröjd!!!

Tack för alla svar, trotts att det verkar vara lite "luddigt"...

/Lännström
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Zeb_Macahan skrev:
Jag betalar mellan 900 och 1200 för en service olja filter stift och en redig genomgång av hojen. Det är det värt 2 ggr/sommar för att veta att allt står rätt till!

//jaG

En redig genomgång på verkstad är spark på däcken och en rejält lång och hård provtur efter kaffet.
Så att du vet... :arsele
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top