Mögel i hjälm och handskar - vad göra?

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Vaknade av att solen sken in genom fönstret och tänkte som så många andra ta ut hojen för första gången i år för att åka en liten tur.

Gick ner till garaget där jag vinterförvarat både bil och hoj och startar hojen. Efter mycket om och men hoppar den i gång och jag öppnar bilens baklucka där jag klyftigt nog la in hjälm och handskar efter förra årets sista sväng. :huvet Då upptäckte jag till min förväran att allt är mögligt så inåt h-e. Det är alltså mögel i hela hjälmen och även på in- och utsida av handskarna.

Frågan är då vad jag ska göra åt detta? Har hört att möglet dör av kyla så handskarna får samsas med Findus färdigrätter i frysen några dagar för att sen förhoppningsvis kunna bli avborstade. Hjälmen går såklart inte in och jag har inga direkt förhoppningar om handskarna heller som faktiskt går att köpa nya för under tusenlappen. Hjälmen är dock lite dyrare så frågan är vad jag ska göra. Är det nån idé att försöka få bort möglet som ju väl faktiskt är giftigt och kanske inte så skönt att andas in när man kör bogan eller ska man bita i äpplet och köpa ny hjälm?

Förslag???
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Tog kortet i augusti förra året och köpte nytt då så det känns så jävla segt att köpa nytt igen! :(
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Köp nytt... Det där lät riktigt vidrigt faktiskt.

Jag är ingen biolog, men något säger mig att möglet har käkat på hjälmens inredning samt frigoliten (eller vad fan det är) som sitter mellan skalet och ditt huvud. Således kan den ha rejält försämrade skyddsegenskaper... Likaså handskarna...
 

tommi

Guest
har du nån drulleförsäkring så kanske det kan lösa sig den vägen?
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tråkigt och nog säkrast att skaffa nytt.
Men hur kan det möglat så mycket över bara en vinter inne i bilens baklucka?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har du inte avtagbar tvättbar inredning? el bruka inte dyrare hjälmar ha de?
 

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Citronvatten och torka bort med en disksvamp,tar död på möglet och lukten.

Hade en bil som stod länge en gång,fick mögel på klädseln men tvättade raskt bort det med citronvatten.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
behandla det med spolarvätska. det tar kål på möglet. sedan är det bara att tvätta
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Släng eländet. Det kommer alltid att finnas mögelsporer kvar och mögel är inget trevligt att umgås med. Speciellt inte så nära näsa & mun.
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Kanske blir till att köpa nytt då :(

Det märkliga är att bilens klädsel inte är möglig över huvudtaget utan bara det som legat i bakluckan.

Inredningen är utbytbar men som sagt, mögelsporer är väl ingen höjdare att ha kvar i skarvar och vrår.
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Sätt ut en välskriven annons på Blocket.
Antingen blir du av med skiten eller så ger du oss ett gott skratt. :D

(Jag hade köpt nytt...) :brinnerup
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Va det inte nån som skrev att man kunde doppa hela hjälmen i diskohon med lite mild tvål? Finns nån tråd om detta har jag för mig här på SH. Låt detta bli en läxa hoj och hjälm ska vara i vardagsrummet hela vintern !
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Du bör inte använda hjälmen om du haft problem med mögel i den. Möjligtvis kan du visuellt få bort möglet men det kommer definitivt finnas kvar ändå. Glöm allt med såpa, citron och tvättmedel... Möglet kan göra dig sjuk!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
men hanskarna är bara o tvätta. i värsta fall några gånger o smörja in.
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
Va det inte nån som skrev att man kunde doppa hela hjälmen i diskohon med lite mild tvål? Finns nån tråd om detta har jag för mig här på SH. Låt detta bli en läxa hoj och hjälm ska vara i vardagsrummet hela vintern !

så sant så :yoparty :tummenupp men de kanske e bara vi med blåa r6 som har fattat de :p
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top