Mögel i hjälm och handskar - vad göra?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Släng och köp nytt.
Att bli kvitt ALLT mögel är j*vligt svårt.


Kolla med hemförsäkringen, vilket kan täcka åtminstone delar av kostnaden.
 

Edward84

Ny medlem
Gick med
12 May 2007
Ort
Motala
Hoj
KTM exc 525 2004
Finns säkert nåt medel att ta bort med, men jag skulle köpt nytt....Lite trevligare=)
Lycka till iaf!!!
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Det lutar åt en pärlemovit NZI Vitesse II på mcboden när lönen kommer! Och givetvis även ett par nya handskar. Mycket utgifter denna månad :(
 

Barbarozza

Medlem
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
CBR1100 BB-01
Litt risky, men hva har du å tape ?

Prøv dette ! Husk å tørke både hansker og hjem etterpå.

Hvis du får ut tøyet av hjelmen anbefales det å legge hjelmen hårda del i kloropløsning, husk at det bleker (fjerner farge)

Dette er hva vi bruker mot møgel i Norge

Vaskbare stoffer: Legg tøyet i surmelk tilsatt 1 ts salt minst ett døgn. Vask til slutt.Stoffer som tåler bleking: Bruk klorløsning hvis stoffet tåler det. Hydrogenperoksid + salmiakk kan fjerne helt nye flekker.

Du kan også kombinere alle tre, dvs surmelk og salt, deretter klor og deretter evt hydrogenperoksid+ salmiakk


Dette tar livet av sporene og fjerner lukt, men kan tenkes at du får en annen lukt så da må du evt skylle med eddikkvann tilslutt
 
Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Klorin ska man inte använda mot mögel tror jag, låter som en vild gissning med klorin. Bara för att det är bra mot bakterier så fungerar det inte automatiskt på mögel.

Jag vet att man med fördel kan använda såpa mot bakterier och mögel. Kylan kommer inte att göra någonting för att ta bort möglet.

Men jag skulle vilja säga såhär; mögel är bland det djävligaste som finns med avseende på giftighet och svårighet att sanera bort. Har du tur är det en rätt så harmlös mögelvariant, har du otur så kan du få svåra besvär i andningsvägarna av att andas in mögel genom hjälmen.

Du får väl avgöra om det är värt det, ska du sanera är mitt tips såpavatten som du spetsat med kopparsulfat. Men detta måste du skölja ur sedan ordentligt.

Klorin kan reagera med inredningen på hjälmen, inte jättesannolikt men det kan ju inte uteslutas.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top