Möjlighet att träna RR på helgdagar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Någon efterfrågade en nationalekonom. Jag tänker inte ta den vinkeln, men kan lägga in ett privatekonomiskt perspektiv som fascinerat mig i flera år nu.

Naitionalekonomi, eller all beräknande ekonomi egentligen, handlar om alternativkostnadskalkyler. Ett vanligt exempel folk brukar uppvisa sin "dumhet" på är om:

Lisa är villig att betala 1000 kronor för en biljett, men tycker att 1200 är för dyrt. Hon lyckas köpa den för 1000, och blir i efterhand erbjuden 1200 för att sälja den.
Ska hon sälja biljetten?

De flesta säger här att hon ändå bara betalat 1000 kronor, vilket är FEL.

Likadant med priser på bandgaar. Det är dyrt att köra, men 1200 för en hel vardag är 1200+utebliven lön. 2000 för en helgdag är bara 2000. De flesta lär tjäna med än 800 netto/dag.

Sen kan man argumentera om att man måste ta semester oavsett etc, vilket iofs är sant. Men jag hoppas att de flesta gör nåt annat än att köra hoj och jobba i livet och då är den där semestern rätt värdefull ändå.

Samma sak med bantid som Håkan är inne på. Att harva runt i fulla grupper där temposkillnaden är för stor är helt meningslöst om man vill träna seriöst. Då kan man lika gärna ta en kaffe och spara 2000 pix i slitage på hojen. Har man en plan med sin träning så funkar det inte att dela bana med andra som är mer än några sekunder långsammare.

Delade dagar ÄR en bra tanke. Problemet är bara att många åker i par eller grupp, och är det då fartskillnader inom dessa informella grupper så är risken att intresset utgår pga att de inte kan köra tillsammans.

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Är tanken att man måste gått smc:s 5första steg för att köra detta eller är det fritt fram för alla?

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Från första posten
Krav: Utlöst licens och medlemskap i Smc 350 sek
Cykeln ska vara i fullgott skick men behöver ej vara påställd eller fullt racekittad. Racekittade hojar är såklart välkomna.

Mao du skall ha en giltig licens (SVEMO) och vara medlem i SMC, med fördel får du gärna ha tagit licensen i steg 5 (då måste du ha gått steg 1-4) och vara medlem i SMC Sport.

Mer information finner du på SMC Sports hemsida -> Klicketiklick <-

Mer om just steg 6 finns här -> Klick <-

Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag stöder den här tanken helt. Jättebra att det tas upp. Som nybliven licensförare på 1.18 tider skulle det vara kanon om smc sport kommer till nytta för att utveckla körningen. Att bara köra finns ju ex AP till - på vardagar.

Priset som tas ut är inte ekonomiskt avgörande, det är totalpriset som är intressant. Men det har ju någon annan redan förklarat.

Sen ser jag det också som ett plus att kunna köra med banhoj som inte uppfyller reglementet helt. Nån gång kanske jag kommer dit, men jag är inte riktigt där än.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Från första posten

Mao du skall ha en giltig licens (SVEMO) och vara medlem i SMC, med fördel får du gärna ha tagit licensen i steg 5 (då måste du ha gått steg 1-4) och vara medlem i SMC Sport.

Ok, jag undrade också faktiskt, det kunde ju varit implicerat att man skulle ha gått SMC-kurs-rutten... Gå "steg 1-4" känner jag mig faktiskt inte sådär jättesugen på.

Då återstår väl att se när LMS lägger sin licenskurs nästa år då. Februari? :näsblod ;)

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är tanken att man måste gått smc:s 5första steg för att köra detta eller är det fritt fram för alla?

Det är fritt fram för alla som har löst ut licens för året. Detta beror på att det är för litet underlag att begränsa deltagande till de som gått licenskursen med smc (smc licenskurs är det som kallas för steg 5, och för den steg 5 kursen är man bara välkommen om man gått steg 1-4 först)

Så för att skriva samma sak en gång till för att det inte skall vara några missförstånd, har man gått licenskurs och har löst ut licensen så är man välkommen på steg 6 med smc, även om man inte gått steg 1-4.

Har man inte licens och vill ta licensen med smc "steg 5" så skall man ha gått steg 1-4. Tanken är att alla som tar licensen med smc sport skall kunna köra redan.

För och nackdelar med det tänket kan vi diskutera i någon annan tråd, det kan säkert ändras i framtiden men tanken var nog att inte konkurrera med andra roadracingklubbar som har t.ex. juniorverksamhet.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Kan ju skvallra lite inside information, det rör lite på sig och gruppen som planerar dessa dagar har skickat förfrågningar inom smc om vad som krävs rent praktiskt för att ha en grupp som kör steg 6.

Plats finns iaf som bokningsläget ser ut just nu, dvs antalet redan bokade deltagare till den vanliga kursdagen är inte för stort ännu.

Det blir isåfall första gången som distriktet SMC Stockholm har en Steg 6, så det skall bli spännande.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Det är fritt fram för alla som har löst ut licens för året. Detta beror på att det är för litet underlag att begränsa deltagande till de som gått licenskursen med smc (smc licenskurs är det som kallas för steg 5, och för den steg 5 kursen är man bara välkommen om man gått steg 1-4 först)

Så för att skriva samma sak en gång till för att det inte skall vara några missförstånd, har man gått licenskurs och har löst ut licensen så är man välkommen på steg 6 med smc, även om man inte gått steg 1-4.

Har man inte licens och vill ta licensen med smc "steg 5" så skall man ha gått steg 1-4. Tanken är att alla som tar licensen med smc sport skall kunna köra redan.

För och nackdelar med det tänket kan vi diskutera i någon annan tråd, det kan säkert ändras i framtiden men tanken var nog att inte konkurrera med andra roadracingklubbar som har t.ex. juniorverksamhet.

Medlemskap i Smc är inte det ett krav?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Medlemskap i Smc är inte det ett krav?

Hmm vet faktiskt inte. Kommer inte åt informationstexterna för de Steg 6 kurser som redan körts och det är inga nya upplagda. Det jag hittar är

http://www.svmc.se/school/smcsport/Steg-6-Traning/

Steg 6 Träning

SMC SPORT Steg 6, träning inför tävling, eller bara lära sig mera! På Steg 6 kan alla delta som har en giltig Svemo-licens.

SMC har instruktörer som håller i olika teoripass och deltar aktivt i praktiska övningar på banan. Här skiljer SMC SPORT sig från flera andra arrangörer.

På alla steg 6 försöker vi att ha ett antal start övningar och några mindre prova-på-race, om deltagarna vill (och det vill man alltid!)

Övningsupplägg och innehåll anpassas efter deltagarnas kunskaper och önskemål. Därför kan steg 6 variera från träning till träning.

EDIT:

Jag tror faktiskt man måste vara SMC-medlem för att kunna boka kurser i bokningssystemet, så är man inte SMC medlem kan det vara svårt/omöjligt att komma med på Steg 6 kurser också :)

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Vi väntar på kontakt/svar från en av de instruktörer som faktiskt har koll på vad vi behöver för att uppfylla eventuella krav i reglementet för att anordna en RR-träning där svemo licensen gäller. Han lär ha fullt upp på Kemorabanan just nu så det kan ju dröja någon dag till. Men alla inblandade är positiva så jag tror detta kommer bli av.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
Fortsätt maila in ni som är intresserade :)

Skall försöka ordna så alla som mailat får länken till kursanmälan mailad till sig när den kommit upp. Vägrar se ett scenario att detta INTE blir av nu.

Ikväll har vi börjat jaga instruktörer som kan vara med och åka på banan. Vi vill ju som på en vanlig SMC kurs ha ett knippe instruktörer på banan varje pass, varav en viktig anledning är att vi alla är utbildade i första hjälpen/HLR samt vana att stanna på banan och hålla krashade förare sällskap tills ambulansen hunnit ut.

Kravet vi har på instruktörerna är att det är SMC "Avancerad Instruktör" som även har plockat ut licensen i år. Borde inte vara några problem med detta, jag själv får väl ta och lägga ut den där tusenlappen en BAS-licens kostar så jag också får vara med och leka rundningsmärke.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Visste inte att du var AI norrlänning!! Men dig som föråkare eller som rekryterad till Smc sport hade ju lyft kvalitén på denna dag för oss rookies. God kunskap om cyklar,fjädring,spårval och sedan snabb på blixten.

Hoppas Smc nappar på ditt erbjudande för du har ju massor att erbjuda och är en sådan person dom borde leta efter!!!! :fakta

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Fyll på en lista med era namn bara, så får vi se hur intresset kan se ut.

Jag vill vara med och KÖRA, och accepterar att det kommer kosta 2400-2900:- för två dagar
1. Geggamoja
2.
3.

Jag kan vara med som funktionär om jag får köra några pass också:
1. Geggamoja
2. KarlHelmer
3.

Jag är gärna med som funktionär, behöver inte köra:
1. KarlHelmer
2.
3.

Jag är en erfaren rejsputte och vill gärna vara med och instruera/ge tips/leda diskussioner:
1.
2.
3.

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag vill vara med och KÖRA, och accepterar att det kommer kosta 2400-2900:- för två dagar
1. Geggamoja
2. Racermasen
3.

Jag kan vara med som funktionär om jag får köra några pass också:
1. Geggamoja
2. KarlHelmer
3.

Jag är gärna med som funktionär, behöver inte köra:
1. KarlHelmer
2.
3.

Jag är en erfaren rejsputte och vill gärna vara med och instruera/ge tips/leda diskussioner:
1.
2.
3.

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Hej alla glada

Vi håller som sagt på att se över möjligheten att viga en grupp för steg 6 på SMC Stockholms dubbeldag lördag-söndag 3-4 augusti på Gelleråsen.

Vill på detta sätt få reda på hur intresset ser ut bland er som redan har licens, för att veta om vi fyller en grupp.

Om du vill vara med som deltagare, skicka ett mail snarast till storbana@smcstockholm.se för att göra en intresseanmälan.

Jo jag har sett 'pollen' ovan men det blir mycket lättare för mig att hantera om ni skickar ett mail eftersom
jag nu går ut med denna fråga lite överallt.

Mvh
Håkan Edman

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är jag och hoj hela tills dess så kommer jag, kommer i vilket fall och slavar åt tanten i depån men kör om jag kan. :)

Bara passa på nu när det kan bli träningstillfällen på en helg, visa att det är intressant så får ansvariga något att fundera på till nästa säsong.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!