Någon efterfrågade en nationalekonom. Jag tänker inte ta den vinkeln, men kan lägga in ett privatekonomiskt perspektiv som fascinerat mig i flera år nu.
Naitionalekonomi, eller all beräknande ekonomi egentligen, handlar om alternativkostnadskalkyler. Ett vanligt exempel folk brukar uppvisa sin "dumhet" på är om:
Lisa är villig att betala 1000 kronor för en biljett, men tycker att 1200 är för dyrt. Hon lyckas köpa den för 1000, och blir i efterhand erbjuden 1200 för att sälja den.
Ska hon sälja biljetten?
De flesta säger här att hon ändå bara betalat 1000 kronor, vilket är FEL.
Likadant med priser på bandgaar. Det är dyrt att köra, men 1200 för en hel vardag är 1200+utebliven lön. 2000 för en helgdag är bara 2000. De flesta lär tjäna med än 800 netto/dag.
Sen kan man argumentera om att man måste ta semester oavsett etc, vilket iofs är sant. Men jag hoppas att de flesta gör nåt annat än att köra hoj och jobba i livet och då är den där semestern rätt värdefull ändå.
Samma sak med bantid som Håkan är inne på. Att harva runt i fulla grupper där temposkillnaden är för stor är helt meningslöst om man vill träna seriöst. Då kan man lika gärna ta en kaffe och spara 2000 pix i slitage på hojen. Har man en plan med sin träning så funkar det inte att dela bana med andra som är mer än några sekunder långsammare.
Delade dagar ÄR en bra tanke. Problemet är bara att många åker i par eller grupp, och är det då fartskillnader inom dessa informella grupper så är risken att intresset utgår pga att de inte kan köra tillsammans.
Naitionalekonomi, eller all beräknande ekonomi egentligen, handlar om alternativkostnadskalkyler. Ett vanligt exempel folk brukar uppvisa sin "dumhet" på är om:
Lisa är villig att betala 1000 kronor för en biljett, men tycker att 1200 är för dyrt. Hon lyckas köpa den för 1000, och blir i efterhand erbjuden 1200 för att sälja den.
Ska hon sälja biljetten?
De flesta säger här att hon ändå bara betalat 1000 kronor, vilket är FEL.
Likadant med priser på bandgaar. Det är dyrt att köra, men 1200 för en hel vardag är 1200+utebliven lön. 2000 för en helgdag är bara 2000. De flesta lär tjäna med än 800 netto/dag.
Sen kan man argumentera om att man måste ta semester oavsett etc, vilket iofs är sant. Men jag hoppas att de flesta gör nåt annat än att köra hoj och jobba i livet och då är den där semestern rätt värdefull ändå.
Samma sak med bantid som Håkan är inne på. Att harva runt i fulla grupper där temposkillnaden är för stor är helt meningslöst om man vill träna seriöst. Då kan man lika gärna ta en kaffe och spara 2000 pix i slitage på hojen. Har man en plan med sin träning så funkar det inte att dela bana med andra som är mer än några sekunder långsammare.
Delade dagar ÄR en bra tanke. Problemet är bara att många åker i par eller grupp, och är det då fartskillnader inom dessa informella grupper så är risken att intresset utgår pga att de inte kan köra tillsammans.