Mönsterdjup på nya däck

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Mönsterdjupet verkar variera lite på våra däck.
Själv (så sade i vart fall säljaren) har jag så gott som nya däck på bägge hojarna.
Den ena hojen köptes i somras och jag hann inte köra mer än 200 mil med den och den andra
hojen köpte jag i senhöstas och med den har jag i stort sett bara kört någon kilometer.

Det ena däcket är "Metzeler Sportec M3" som har 3 mm kvar jämt fördelat, dvs ingenstans
är det mer eller mindre ser det ut som när jag mäter.
Det andra däcket är ett "Michelin Pilot Road" som har 4 mm kvar av mönsterdjupet.
Detta är också jämt och fint slitet över hela slitbanan.

Stämmer det att man inte har mera djup i ovanstående däck när de är nya eller har jag
blivit lite förd bakom ljuset som man säger?

Ni får gärna också skriva vad ni har för några däck och vilka mönsterdjup det är på dem när de är nya?
Kan vara bra att veta när man skall leta däck nästa gång.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har inte tänkt mýcket på detta, du kan få uppgifter av mig på tisdag på ett märke och mönsterdjup:tummenupp

Dock så kan ett däck med någon mm mer i mönsterdjup ändå ta slut tidigare med exakt samma körstil

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
har kört på dunlop qq rr de senaste uppsättningarna, det är dock jävligt snålt med mönsterdjup på dessa, men jag kör dom mest för att dom har bra grepp (kör mest bana) och man brukar kunna köpa dessa däck ganska billigt.

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
mina michelin pilot power hade 8 mm som nya

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Michelin Pilot Road2 6,5mm nytt
Hmm, mina Pilot Road är ganska slitna då eftersom de är nere i 4mm.

mina michelin pilot power hade 8 mm som nya
Rejält tilltagna mönsterdjup på dem ju.

Skall komma ihåg det när det är dags att byta. Tycker om att ha lite djup
på mönsterna. Man kör ju inte enbart när det är torra vägar.

har kört på dunlop qq rr de senaste uppsättningarna, det är dock jävligt snålt med mönsterdjup på dessa, men jag kör dom mest för att dom har bra grepp (kör mest bana) och man brukar kunna köpa dessa däck ganska billigt.
Mina Metzeler (3mm) sitter på R1:an, kanske har de samma egenskaper som dina Dunlop.

Skall köra med SMC på Knutan i år några gånger.
Vet att de besiktigar hojen innan de släpper in en så det är väl 1mm gränsen som gäller för däcken?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har också noterat att olika däck har väldigt olika mönsterdjup.
Jag har de senaste åren testat flera olika däck, Dunlop, Metzeler, Maxxis etc, och tycker det är ett himla problem och besvär med däck, att de slits för fort. Ibland tycker jag nästan inte att jag gör annat än byter däck.

Jag väljer aldrig extrema däck eller det dyraste (mitt 16´fram är också en begränsning), vill bara att de ska vara tillräckligt bra men hålla längre än en sommar.

Testar fn Michelin Macadam, och mönsterdjupet verkar hålla skapligt så här långt...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...