Mönstrade idag!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
rudie skrev:
Att göra värnplikt är något man ska göra enligt lag som tidigare hra sagts, detta tycker jag är helt korrekt, då detta gör att killar och (Tejer) från olika samhäls strukturer möts och får på lika vilkor arbeta tillsammans för ett gemensamt mål.
Sen så kan man inte annat än bara häpna över jämnförelsen mellan värnplikt och slaveri :dummer

Till sist kan jag bara säga lycka till med lumpandet men ta inte ut ngt i förskott dom kan fortfarande skära ner lite till.

Ps skyttesold är inget att stå efter :hihi

Inget unikt för militären. Det gör man i samhället och yrkeslivet också. Om man tvingas till arbete mot sin vilja så är det slaveri. Inget att häpna över.

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Joshi skrev:
Nytt från 2002:) Man får pengar baserat på hur länge man ligger inne. Själv låg jag 12 månader o fick 27 000. Bättre än det var förr ialla fall även om det inte egentligen e mycket pengar på ett år. Givetvis fick vi ju typ 2000kr i månaden och då slutligen 27 000 i en klumpsumma.
Låg som artillerimatros på Hms carlskrona. Var borde hela förra våren så det var rätt gött även om det var fruktansvärt jobbigt också.Men roliga upplevelser fick man ialla fall vara med om hehe.

Då är du bekant med Jörgen Pettersson?

rudie

DR BIG:ska bli en skyjävla SM.. hjälp!!
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
DR800 BIG
#Olsson# skrev:
Inget unikt för militären. Det gör man i samhället och yrkeslivet också. Om man tvingas till arbete mot sin vilja så är det slaveri. Inget att häpna över.

Du tänker att alla är vi löne slavar OK
Det kan vara så sant men vi är också dem ända som kan göra något åt det :tummenupp

Men jag vill även efter det ha kvar ett försvar eller millitär beredskap eller vad vi ska kalla det och även då ska det vara en värnplikt för alla.

Men jag bör kanske tillägga att slavarna fick ingen lön.
Det är det som man assosierar till när man talar slaveri enligt mig. :)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
CalleE skrev:
Sant att det blir kaka på kaka! Men det roliga faktumet, vad händer den dagen det är EU-toppmöte igen, visst hade de några 37or i luften då, men vad händer när Mulla Björne från Oslo tänker bomba och flyger in med en Cessna, enligt lagtext får väl då inte försvarets flygplan ingripa ty de äger ingen rätt att ingripa vid terrordåd, det är väl helt polisiärt? Fast å andra sidan kan man säkert klassa det som krigshandling att flyga in utan tillstånd...

Bara nått roligt jag hörde några sitta och prata om i ett väntrum häromveckan, jag vill gärna höra fakta!

En Cessna med terrorister hade blivit nedplockat. Jaktrotarna vid incidentberedskapen plockar bort alla plan som kränker svenskt luftrum utan tillstånd. Hade man vetat att det var ett terrordåd de skulle utföra är man nog inte dummare än att man skjuter ner det.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
#Olsson# skrev:
Ändå? Kanske därför. Vad vet jag? Du skall veta att någonstans 15-20% av försvarsbudgeten används för marknadsföring. Försvarsmaktens största problem är att fler och fler väljer att vara kritiska till att det är "tvingande". Den s k marknadsföringen är till för att den stora massan(värnpliktiga) inte skall sluta sig samman och vägra. Systemet skulle kolapsa. Det här handlar inte om försvar eller ej. Det handlar om tusentals yrkesmilitärer i varierande ställning som precis som vem som helst är oroliga för att förlora jobben. De värnpliktiga är bara en bricka i spelet. Synd att så många "går på" det bara.

Hmmm, används uppemot 8 miljarder för marknadsföring? Intressant....drog du de siffrorna direkt ur arslet eller?

I övrigt svamlar du bara en massa dynga, du är kanske intresserad av att vägra. "Den stora massan" är det inte....

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Det är konstigt att dom flesta som pratar negativt om lumpen är dom som aldrig satt sin fot i det militära :7peta

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Chris Ash skrev:
Hmmm, används uppemot 8 miljarder för marknadsföring? Intressant....drog du de siffrorna direkt ur arslet eller?

I övrigt svamlar du bara en massa dynga, du är kanske intresserad av att vägra. "Den stora massan" är det inte....

:klappar

KTM-store

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
monark 28" trampcykel+ allt i KTM:väg
Chris Ash skrev:
Nej, men hade det inte blivit lite kaka på kaka? Vi har en nationell, polisiär insatsstyrka som håller mycket hög kvalitet........dykning, tyvärr förväxlas den ofta med de klantskallarna som huserar i piketgrupperna och slänger chockgranater på gamla kärringar.

Piketen är kreativa som använder utrustningen, jag hade en piketstyrka inne i butiken härom veckan. En av de roligaste stunderna hittils, 4 hårdingar som inte lät sig ställas i skamvrån. Klantskalle eller ej, jag tycker att de håller klass! roliga kommentarer i stil med "..vi är ute efter det RIKTIGA BUSET inte lappa trafikanter vid väggrenen" mm. Så jag vill bara understryka att det finns poliser o så finns det andra poliser. Deras egen kommentar om insatsst. var just.. "de gör ju inget!" så detta är bekräftat igen.
De får gärna komma in igen o stajla med sina chockkinapuffar.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Chris Ash skrev:

Börja inte grina nu igen :D

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Chris Ash skrev:
En Cessna med terrorister hade blivit nedplockat. Jaktrotarna vid incidentberedskapen plockar bort alla plan som kränker svenskt luftrum utan tillstånd. Hade man vetat att det var ett terrordåd de skulle utföra är man nog inte dummare än att man skjuter ner det.

Ja, precis så kommer det ske i praktiken ja! Men de som debatterade debatterade lagtextens tolkning av terrorhandlingar kontra svensk militär, fast den lär nog inte tolkas så i skarpt läge!

Den viktiga debatten är inte om det är slaveri eller inte, för det är ett begrepp som kommer från någon lathög som inte har en susning. Det viktiga är att fundera på om det är kränkade att lagen bara föreskriver MÄN som dugliga att göra en samhällsinsats!

Även kvinnor borde få samma rätt till utbildning i sjukvård och krishantering som männen.

Fast nu fick jag det att låta som det var kvinnorna som var de diskriminerade.
I och med nuvarande försvar som kanske klarar av att försvara stockholm i 24h så verkar det inte spela någon roll om man får lumpa eller inte, trist!

Mig ville de ha till Gotland, som KB sjukvårdare, eller PB sjukvårdare... eller nått annat bara jag var på gotland och var sjukvårdare...

Men jag ville bli teletekniker i flottan och han flyttade mig så snällt som tele/systemtekniker(nu heter det bara system) på en robotbåt, men jag upptäckte att robotbåtarna var under avveckling och att det fanns bättre alternativ när man väl vart insatt...

Det kommer ju faktiskt inte som någon chock att man ska mönstra, så då kan man lika gärna sätta sig in i vad det gäller och få ut det mesta möjliga av det, men har man motivationen att leva på sos för att sossarna och dera MP/V-kamrater fixat att man bara behöver deltaga i Big-Brother för att klara sig, ja då kan man säkert känna sig förnedrad av att behöva tjäna samhället i några månader.

Fast sedan säger vissa att interner på fängelser har bättre än våra vpl...

KTM-store

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
monark 28" trampcykel+ allt i KTM:väg
heinz_p skrev:
Mönstrade idag, efter 2 ombokningar av datum :tungan
Lyckades ganska bra.
7:a på både styrka och i-prov, fick inte göra konditionstestet pga lungskadan för en dryg :
Så ...

Hade hoppats på jägare eller amfibie men det var omöjligt att få något inom flottan.

Så nu har jag placerats (preliminärt, man vet aldrig) på P7 Revingehed som Skyttegruppbefäl.

Någon annan som gjort den tjänsten?
Skulle vara kul o höra hur det är.

Jag tjästgjorde på amfibie 92 & 94, körde båt o hade det jävligt bra. Det är inget att längta efter för det var jävligt jobbigt. Så eftersom man har lättjan som ledstjärna så fixade jag förflyttning. Sommaren 94 lajjade jag o 6 besättningar i sthlms skärgård för kronans pengar, vi drog till gotland på lunchbesök över dan med utgångspunkt nynäs + körde svarttaxi med 200båtar(44 platser ombord) + en helvetes massa annat skoj. Jaa jag vet att alla förskönar sin soldattid i efterhand men jag kan inte berätta mkt mer för det det skulle verka helt osanolikt allt som finns o säga. Jag vill bara få fram att det går att få till en bra/rolig tid som soldattorsk.
Ha´t så skoj bland myggen på revinghed :lol

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Nova skrev:
Det är konstigt att dom flesta som pratar negativt om lumpen är dom som aldrig satt sin fot i det militära :7peta

Jag satte två fötter i det militära och det va den mest bortkastade tid jag varit med om. En lekstuga för pojkar som inte fick leka krig när dom va små.
Har ju då inte vart på alla förband men.

Jag var ju iofs inte där så länge heller men ;), finns säkert dom som tycker det är skitkul och lärorikt, men sen är det nog många som säger att det var det med för att inte erkänna att dom kastat bort 10-15 mån av sitt liv. För alla tjänster är inte riktigt "givande".

Tänk om alla bara kunde vara snälla mot varann, då skulle det inte behövas några militärer ju, hrm flum flum!

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
landen skrev:
Jag satte två fötter i det militära och det va den mest bortkastade tid jag varit med om. En lekstuga för pojkar som inte fick leka krig när dom va små.
Har ju då inte vart på alla förband men.

Jag var ju iofs inte där så länge heller men ;), finns säkert dom som tycker det är skitkul och lärorikt, men sen är det nog många som säger att det var det med för att inte erkänna att dom kastat bort 10-15 mån av sitt liv. För alla tjänster är inte riktigt "givande".

Tänk om alla bara kunde vara snälla mot varann, då skulle det inte behövas några militärer ju, hrm flum flum!

Hur länge var du där då? :rolleyes:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
KTM-store skrev:
Piketen är kreativa som använder utrustningen, jag hade en piketstyrka inne i butiken härom veckan. En av de roligaste stunderna hittils, 4 hårdingar som inte lät sig ställas i skamvrån. Klantskalle eller ej, jag tycker att de håller klass! roliga kommentarer i stil med "..vi är ute efter det RIKTIGA BUSET inte lappa trafikanter vid väggrenen" mm. Så jag vill bara understryka att det finns poliser o så finns det andra poliser. Deras egen kommentar om insatsst. var just.. "de gör ju inget!" så detta är bekräftat igen.
De får gärna komma in igen o stajla med sina chockkinapuffar.

Precis, ett gäng pajasar.

Coola Ola

Guest
landen skrev:

När jag mönstrade så var jävligt taggad o ville ut o kriga så jag blev GB Amf men när jag väl skulle rycka in så var jag inte lika sugen, försökte krångla mig ur på alla möjliga sätt till ingen nytta. Första månaden(erna) så tyckte jag nog ungefär som du men efter tag så började jag faktiskt gilla det. Såhär i efterhand ångrar jag inte en sekund av lumpen. Jag skulle iofs inte vilja göra det igen.... :hihi

Skiez

XXX
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
4hjul.nu
Joshi skrev:
Nytt från 2002:) Man får pengar baserat på hur länge man ligger inne. Själv låg jag 12 månader o fick 27 000. Bättre än det var förr ialla fall även om det inte egentligen e mycket pengar på ett år. Givetvis fick vi ju typ 2000kr i månaden och då slutligen 27 000 i en klumpsumma.
Låg som artillerimatros på Hms carlskrona. Var borde hela förra våren så det var rätt gött även om det var fruktansvärt jobbigt också.Men roliga upplevelser fick man ialla fall vara med om hehe.

ajo, visst, 27papp e juh så j*vla mycket för 12månader (+2000*12 då) :banana

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Skiez skrev:
ajo, visst, 27papp e juh så j*vla mycket för 12månader (+2000*12 då) :banana

+dagersättningen, som snittat över hela tjänstgöringen är ca 3000 i månaden. Dvs 5000+skattefritt+fri mat och logi. Det är fan bara ölen och brännvinet som kostar!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024