Mörk inledning på 2006....

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Hörde på radion i morse att enligt vägverket så hade fyra (4) mc förare redan förolyckats i år... men, så blev det nyheter och då var det dax igen: Mc kolliderar med vänstersvängande bil på Ystadvägen i Malmö, föraren av mc:n dödförklaras på väg till sjukhuset! Min första tanke var: Jävla bilister! Strax efter slår jag upp dagens nummer av Metro och hittar en rubrik om olyckan som säger: Streetrace!
E´det värt det...?????
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är väl inget nytt att vissa ord gör sig bra i stora svarta bokstäver på löpsedlar, och alltså säljer mer lösnummer, och alltså är mer populära att använda? Folk är blodtörstiga helt enkelt.
Dessutom försöker väl tidningarna rida på nån slags opinion om att svartmåla oss hojåkare, och det säljer ju också :huvet Det är rent ut sagt fördjävligt att det profiteras på människors död och annan tragik. Det är ju trots allt nån som har mist sin son, sin pappa, sin man, sin vän i varje dödsolycka, eller för all del dotter, mor osv.
Vissa olyckor kommer alltid att hända, men många går att undvika, om vi bara hjälps åt att tillsammans förändra den gemensamma attityden, gnälla lite på dom som tänjer för mycket på gränserna, leker på fel ställen, inte kör med skydd osv. Bara en så enkel sak som att aldrig köra om där en bil kan svänga till vänster skulle rädda många liv varje sommar.
 

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jävla bilister no shit, en del kör värre än min mormor, förra veckan höll vi på att bli påbackade av en kärring vid en affär, hon hade 0 uppsikt, rena turen att inget hände. idag höll jag på att bli påkörd av en gubbjävel när jag gick.. han va spydig också, babbla nåt om att jag skulle gå på trottoaren (i ett bostadsområde mellan 2 hus..) han missade mej med 10cm, jag bad han dra åt helvete. det kändes skönt. vilka idioter det finns..
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
diver6 skrev:
2121959 E´den bittra sanningen svår? Inga kommentarer...???
Det har inte stått någonting om Streetrace i andra media vad jag vet. Har du någon länk så man kan läsa vad Metro skrivit ?
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Finns väl mcförare som kör lika dåligt som bilister. allt är relativt. Oftast är det fler än en faktor vid en olycka.. tänk på det.
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
RedBaron skrev:
2122110 Det har inte stått någonting om Streetrace i andra media vad jag vet. Har du någon länk så man kan läsa vad Metro skrivit ?

Stod som överskrift till notisen om olyckan i pappers tidningen Metro.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
vbg_snake skrev:
2122139 Finns väl mcförare som kör lika dåligt som bilister. allt är relativt. Oftast är det fler än en faktor vid en olycka.. tänk på det.
Precis, ofta kan man spåra en kedja av händelser bakåt i tiden som inte var och en orsakar en olycka, men tillsammans gör dom det. Ibland får man bara ihop några av dom faktorerna, och då händer ingen olycka. Det gäller ju att identifiera dom, och lära sig undvika dom.
 

Beck

Less but still broken
Gick med
21 Mar 2006
Ort
På jobb känns det som...
Hoj
Inte nu
Dagens Metro var minst sagt lurig...

Vad som gäller var att det var tre nyheter som blev hopbuntade på ett sätt som var mindre än smickrande för MC-olyckan (hur nu en smickrande MC-olycka ser ut...).

1. En kvinna blev påkörd av en smitare (bil såklart...)
2. En MC-olycka där en hoj körde på en vänstersvängande bil
3. En (två?) bil(ar) i ett streetrace krockade

Idag såg jag 2 versioner av Metro. Den ena (min) hade nån friskis-tant på framsidan med nån info om att hon skulle göra Sverige slankare. Denna tidning hade ingen info alls om streetracet FÖRUTOM följande rubrik:

[snip från Metro]
Rubrik: Kvinna påkörd av smitare. Man omkom i gatrace.
<info om kvinnan som blev påkörd>
En 31-årig MC-förare omkom igår kväll på Ystadsvägen i Malmö då han körde in i sidan på en svängande personbil.
...
[slut snip]

Nu tog jag bort en massa text för att korta ner det men kontentan är att rubriken får en att tolka att det var MC-förare som körde streetrace.
Man omkom i streetrace == man omkom i MC-olycka

Den andra versionen av dagens Skåne-Metro hade en bild på streetrace bilen på framsidan och en liten text som berättade om den olyckan.

Försökte de medvetet få MC-olyckan att låta som om "han fick skylla sig själv då han raceade"??? Eller var skribenterna mer förvirrade än vad jag e för tillfället??

Jag retade mig i alla fall på hur min version av tidningen var utformad i just denna olycka...

Jag vet, jag vet, lång text. Tjejen jobbar och jag e uttråkad. Blev kall om fingrarna efter körningen så detta var ett sätt att värma dem :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top