Mörkt eller ljust visir? Jatack!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Praktiskt! Synd att det inte gick snabbare så att man kan ändra när man passerar genom tunnlar... :)

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Riktigt fiffigt! Bara att hoppas att det kommer till lösa visir och inte bara deras hjälmar också.

Men, vad jag jag göra med mitt Übercoola spegelvisir då? :tungan

Den här visirhistorien började som ett projekt, eller möjligen examensarbete, på KTH.
Jag tror det var i början av 90-talet, så man kan ju säga att det tagit en stund men nu verkar det se ut som att det blir verklighet.

Tiidgare har problemet alltid varit att skiftningen mellan mörk och klar går
för långsamt. Hoppas dom fixat det nu.
Klart intressant produkt i alla fall.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men, vad jag jag göra med mitt Übercoola spegelvisir då? :tungan

Den här visirhistorien började som ett projekt, eller möjligen examensarbete, på KTH.
Jag tror det var i början av 90-talet, så man kan ju säga att det tagit en stund men nu verkar det se ut som att det blir verklighet.

Tiidgare har problemet alltid varit att skiftningen mellan mörk och klar går
för långsamt. Hoppas dom fixat det nu.
Klart intressant produkt i alla fall.
Det finns ju svetsvisir som bara smäller till och blir kolsvarta så fort man tänder pinnen, så det går ju bevisligen att få till :) Jag har aldrig testat ett, men jag inbillar mig att dom är rätt snabba tillbaka också? :va Annars faller ju lite vitsen med dom...

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Jag märkte själv i lördags kväll, när jag hade ca 5-6 mil hem och det började mörkna, att spegelvisir inte var jättelyckat på kvällen
Ett sånt här visir hade varit kanonfint att ha, men tills man blir så hi-tech, hur fraktar man med sig reserv-visiret? :va

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
http://www.akumahelmets.com/7p.pdf
"The visor changes from clear to tinted and back again simply with the push of a button. Test Riders were quite impressed with how quickly the helmet changed from clear to smoked and back again, particularly going through tunnels."
Så man kan ju hoppas det går snabbare än på videon.

Undrar vad som händer när batterierna tar slut dock, återgår det till ljust läge, eller fastnar det i det läget det har för tillfället. =)

svetsvisir är för övrigt flytande kristaller mellan två glasskivor, inte riktigt samma sak och rätt oanvändbart för böjda visir till hjälmar.

"The Akuma Tint on Demand Visor will be available for retail distribution in North America only beginning July 2008. The Akuma Sunshift Visor is available today."

Så vi får väl se om dom kan hålla det.

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Jag märkte själv i lördags kväll, när jag hade ca 5-6 mil hem och det började mörkna, att spegelvisir inte var jättelyckat på kvällen
Ett sånt här visir hade varit kanonfint att ha, men tills man blir så hi-tech, hur fraktar man med sig reserv-visiret? :va
Är du inte fet kan du ha det runt midjan, mellan skinnen.

Cool pryl som måste finnas i min ägo.

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
http://www.akumahelmets.com/7p.pdf
"The visor changes from clear to tinted and back again simply with the push of a button. Test Riders were quite impressed with how quickly the helmet changed from clear to smoked and back again, particularly going through tunnels."
Så man kan ju hoppas det går snabbare än på videon.

Undrar vad som händer när batterierna tar slut dock, återgår det till ljust läge, eller fastnar det i det läget det har för tillfället. =)

svetsvisir är för övrigt flytande kristaller mellan två glasskivor, inte riktigt samma sak och rätt oanvändbart för böjda visir till hjälmar.

"The Akuma Tint on Demand Visor will be available for retail distribution in North America only beginning July 2008. The Akuma Sunshift Visor is available today."

Så vi får väl se om dom kan hålla det.

Både deras hjälmar och deras T.O.D. visir säljs i Sverige av Ruck'n Run Racing på www.rucknrunracing.se , i väntan på att TOD visiret kommer i sommar så kan man ju använda ett Fotokromatiskt visir som också finns bland Akumas produkter.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
lånar den här tråden; det här här kortfattat den mejlkorrespondensen jag haft mellan dem:

• Kan man köpa visiret redan idag (förutom det amerikanska företaget ni samarbetar med)? Isåfall var? (Återförsäljare etc)

• Hur mycket ungefär kommer visiret kosta?

"Vår produktion är igång men visiret finns inte att köpa idag, planen är att Akuma kommer att börja sälja det i juli men då enbart i Nordamerika. Vi vet inte exakt vad priset kommer att bli, men någonstans runt 200 dollar har det pratats om och visiret kommer enbart att passa på Akumas egna hjälmar."

Speedmaster

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
-03, Bandit
men någonstans runt 200 dollar har det pratats om och visiret kommer enbart att passa på Akumas egna hjälmar."

Ohhhh noooooo!!! Dyrt och BARA till deras hjälmar!!! Tusan....En måste "lull lull" pryl att ha:tummenupp Kommer säkert fler tillverkare på detta om det slår...Det är bara att vänta

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848

Du har ju gott om plats under sadeln din pajas. tror du inte jag vet? :D :D

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
lånar den här tråden; det här här kortfattat den mejlkorrespondensen jag haft mellan dem:

• Kan man köpa visiret redan idag (förutom det amerikanska företaget ni samarbetar med)? Isåfall var? (Återförsäljare etc)

• Hur mycket ungefär kommer visiret kosta?

"Vår produktion är igång men visiret finns inte att köpa idag, planen är att Akuma kommer att börja sälja det i juli men då enbart i Nordamerika. Vi vet inte exakt vad priset kommer att bli, men någonstans runt 200 dollar har det pratats om och visiret kommer enbart att passa på Akumas egna hjälmar."

Jag vill ha såna visir för regplåtar! Tidsfråga innan det säljs även för det syftet..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy