elwe
Att veta och kunna är inte samma sak ...
Det är en intressant tillämpning av elektriskt påverkningsbar plastfolie på väg in på hjälmmarknaden.
http://www.youtube.com/watch?v=PJCr_sWJBTE
http://www.youtube.com/watch?v=PJCr_sWJBTE
Riktigt fiffigt! Bara att hoppas att det kommer till lösa visir och inte bara deras hjälmar också.
Det finns ju svetsvisir som bara smäller till och blir kolsvarta så fort man tänder pinnen, så det går ju bevisligen att få tillMen, vad jag jag göra med mitt Übercoola spegelvisir då?![]()
Den här visirhistorien började som ett projekt, eller möjligen examensarbete, på KTH.
Jag tror det var i början av 90-talet, så man kan ju säga att det tagit en stund men nu verkar det se ut som att det blir verklighet.
Tiidgare har problemet alltid varit att skiftningen mellan mörk och klar går
för långsamt. Hoppas dom fixat det nu.
Klart intressant produkt i alla fall.
Är du inte fet kan du ha det runt midjan, mellan skinnen.Jag märkte själv i lördags kväll, när jag hade ca 5-6 mil hem och det började mörkna, att spegelvisir inte var jättelyckat på kvällen
Ett sånt här visir hade varit kanonfint att ha, men tills man blir så hi-tech, hur fraktar man med sig reserv-visiret?![]()
http://www.akumahelmets.com/7p.pdf
"The visor changes from clear to tinted and back again simply with the push of a button. Test Riders were quite impressed with how quickly the helmet changed from clear to smoked and back again, particularly going through tunnels."
Så man kan ju hoppas det går snabbare än på videon.
Undrar vad som händer när batterierna tar slut dock, återgår det till ljust läge, eller fastnar det i det läget det har för tillfället. =)
svetsvisir är för övrigt flytande kristaller mellan två glasskivor, inte riktigt samma sak och rätt oanvändbart för böjda visir till hjälmar.
"The Akuma Tint on Demand Visor will be available for retail distribution in North America only beginning July 2008. The Akuma Sunshift Visor is available today."
Så vi får väl se om dom kan hålla det.
men någonstans runt 200 dollar har det pratats om och visiret kommer enbart att passa på Akumas egna hjälmar."
Jag märkte själv i lördags kväll, när jag hade ca 5-6 mil hem och det började mörkna, att spegelvisir inte var jättelyckat på kvällen
Ett sånt här visir hade varit kanonfint att ha, men tills man blir så hi-tech, hur fraktar man med sig reserv-visiret?![]()
Du har ju gott om plats under sadeln din pajas. tror du inte jag vet?![]()
![]()
lånar den här tråden; det här här kortfattat den mejlkorrespondensen jag haft mellan dem:
• Kan man köpa visiret redan idag (förutom det amerikanska företaget ni samarbetar med)? Isåfall var? (Återförsäljare etc)
• Hur mycket ungefär kommer visiret kosta?
"Vår produktion är igång men visiret finns inte att köpa idag, planen är att Akuma kommer att börja sälja det i juli men då enbart i Nordamerika. Vi vet inte exakt vad priset kommer att bli, men någonstans runt 200 dollar har det pratats om och visiret kommer enbart att passa på Akumas egna hjälmar."
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |