Ja, för alternativen är ju så väldigt mycket humanare. En mus lever inte länge i en hink med glykol, jag har aldrig hittat levande möss i min hink i alla fall. Och då har jag ibland tittat till den på kvällen och sedan hittat möss morgonen efter.
Har testat och använder gift som säkert är väldigt humant...
, slagfällor som mössen ibland lyckas smita ifrån och då är de antagligen svårt skadade men behöver ju inte plågas?
Har även skrikor men vissa möss verkar skita i dessa även om musbeståndet snabbt minskade med dom.
En hinken med glykol har dödat fler möss än ett halvdussin slagfällor i min bod. Har en ölburk uppträdd på en svetstråd över hinken, burken är insmetat med jordnötssmör.
Det finaste med hinken är att jag kan åka bort nästan hur länge som helst, den fortsätter ändå att äta möss. Ett tag var denna bostad sommarstuga när jag bodde på annat håll. Hinken käkade ändå möss i 11 månader, även om det var -30 grader i januari.
Jordnötssmör är bra agn, enkelt att smeta på både slagfällor och andra. Musen har ingen chans att smita med "ostbiten" utan att fällan slår igen. Ibland ser man att mössen varit och naffsat i smöret utan att fällan slagit igen men nån dag senare slår fällan igen när musen ska nafsa åt sig det sista smöret.