Möte med försäkringsbolag pga stöld.

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Min hoj blev stulen för drygt 1 månad sedan o nu har ärendet gått över från den vanliga handläggaren till en handläggare som har hand om stöldärenden. Nu ska de tydligen göra en utredning om ifall hojen verkligen är stulen eller om ja har tatt den själv. Nu måste ja åka från jobbet o träffa handläggaren och svara på frågor. De hävdar att de gör såhär vid alla stölder men ja har aldrig hört talas om det tidigare. Nån av er som gjort det?

Känns som ett jäkligt dåligt bemötande och känner mig redigt anklagad måste ja säga... Det är folksam btw.

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
har varit med om ungefär samma sak (även det folksam). och har läst i flera trådar här om folksam, de verkar vara ett rent hycklar-pack

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
När min hoj blev stulen för några månader sedan så kom det hem en utredare till mig pga att någon hade ringt anonymt och tippsat om att jag försökte lura dom bara för att jag hade ramlat med hojen innan stölden och aven anmält detta till fbolaget.men jag visade några bilder på hojen svara på lite frågor och han va nöjd med svaren o stack tillbaka till sitt fbolag.sa att han ville täffa mig mest pga att han ville se va det va för typ av person han hade att göra med. detta va länsförsäkringar.

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Undrar om det verkligen är så att folk ringer anonymt, eller om det är en ursäkt försäkringsbolagen har för att få granska lite nogare? Jag menar, om min hoj blev stulen och jag anmälde det så skulle inte någon av mina grannar ha en aning om det!

Det beror iofs kanske på hur man bor och vad man har för garage..:va

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Inget konstigt med detta. Bara att svara på de frågor som ställs.
Personligen tycker jag att det är bra att man följer upp försäkringsärenden på detta sätt. Har man inte gjort något fel så har man inget att vara orolig för. Förstår dock att det känns jobbigt att bli utfrågad.

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Ok, ja ska väl vara glad att de kollar upp sådant här så att ja slipper betala premie för att andra försäkringsfifflar, men ja känner mig ändå rätt påhoppad...

De hade ju iallafall kunnat göra det lite tidigare. Första killen ja snacka med när ja anmälde hojen stulen sa att ja skulle få pengar när den varit borta 1 månad, men nu börjar de istället med denna utredningen efter 1 månad. De borde väl fatta att man är rätt sugen på att få det löst så fort som möjligt så här på höstkanten innan all värme försvinner... grrrraarrghhh... sur...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Tycker Folksam skall en eloge om de nu faktiskt försöker lägga lite krut på utredningarna istället för att bara lättvindligt dela ut stålar till höger och vänster. Det är säkert surt att bli granskad med tanke på den korta säsongen men har den bestulne rent mjöl i påsen så är det väl bara luta sig tillbaka och vänta på stålarna

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Eftersom mötet i värsta fall resulterar i att du går miste om hela din ersättning så skulle jag (även med rent samvete) försöka ta med mig någon form av juridiskt kunnig person. Dels som vittne för vad som faktiskt sägs på mötet men också så att de inte försöker skapa sig sin egen sanning genom att tolka dina svar på sitt sätt. Klurigt!

barda

snart norrtälje igen!
Gick med
29 May 2006
Hoj
svart vtr-97
har den bestulne rent mjöl i påsen så är det väl bara luta sig tillbaka och vänta på stålarna

Tyvärr inte alltid sant! Känner till en rättsprocess som pågått i 5 år nu. Stulen bil där försäkringsbolaget menar på att bilen inte går att stjäla!
Faktum är att bilen är stulen och killen har inte fått en spänn av det 300 000 bilen va värd!

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tycker Folksam skall en eloge om de nu faktiskt försöker lägga lite krut på utredningarna istället för att bara lättvindligt dela ut stålar till höger och vänster. Det är säkert surt att bli granskad med tanke på den korta säsongen men har den bestulne rent mjöl i påsen så är det väl bara luta sig tillbaka och vänta på stålarna

Frågan är vad man har för rätt till överklagande om de beslutar att inte ersätta fordonet trots att man inte begått något brott. Känner jag försäkringsbolagen rätt kan man inte göra ett skit annat än att göra en civilrättsligprocess med risk att få betala rättegångskostnaderna.

lilltryne

Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Tyvärr inte alltid sant! Känner till en rättsprocess som pågått i 5 år nu. Stulen bil där försäkringsbolaget menar på att bilen inte går att stjäla!
Faktum är att bilen är stulen och killen har inte fått en spänn av det 300 000 bilen va värd!

Ja känner oxå till ett sådant fall, därför ja blir lite pissed. Känns som om de får för sig någe så är det bara så.

Jaja, kanske ska sluta sitta här o sura o ringa upp killen o få det överstökat.

barda

snart norrtälje igen!
Gick med
29 May 2006
Hoj
svart vtr-97
Ja känner oxå till ett sådant fall, därför ja blir lite pissed. Känns som om de får för sig någe så är det bara så.

Absolut, det tycker jag du ska göra!
Jag är rätt säker på att det är en försiktighetsåtgärd från deras sida bara. Kanske är dom mer försiktiga nu när det blivit höst och folk börjar lägga ner hojåkandet för i år..

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Spela in mötet kanske? Det är det enda beviset du kommer ha vid en eventuell tvist om de nekar dig ersättning.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Mr Matrix

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
RS250 , GSXR750
Tänk på att nämna för dom att du spelar in mötet isf och får deras godkännande på "band" oxå,
För annars gör du dig skylldig till ett brott och bevismaterialet går inte att använda länge ;)

Trist att behöva åka på förhör...har vart där jag med....men det löste sig bra för min del iaf :)

Lycka till *håller tummarna*

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Tänk på att nämna för dom att du spelar in mötet isf och får deras godkännande på "band" oxå,
För annars gör du dig skylldig till ett brott och bevismaterialet går inte att använda länge ;)

Trist att behöva åka på förhör...har vart där jag med....men det löste sig bra för min del iaf :)

Lycka till *håller tummarna*

Nja... Bara om de ändrat någon lag på senare tid. Jag jobbade med radio för ca 10 år sedan, och då fick jag lära mig att det är helt lagligt att spela in (och sända) samtal med dold mikrofon så länge mikrofonbäraren själv deltar i samtalet. D.v.s. man får inte stå jämte och tjuvslysna, men det är OK om man själv pratar med någon. Ungefär som de gjorde härom året när någon filmade med dold kamera i valstugorna och lockade politiker att säga både det ena och det andra.

PS. Är det du på avataren? :tuttar :tummenupp

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Nja... Bara om de ändrat någon lag på senare tid. Jag jobbade med radio för ca 10 år sedan, och då fick jag lära mig att det är helt lagligt att spela in (och sända) samtal med dold mikrofon så länge mikrofonbäraren själv deltar i samtalet. D.v.s. man får inte stå jämte och tjuvslysna, men det är OK om man själv pratar med någon. Ungefär som de gjorde härom året när någon filmade med dold kamera i valstugorna och lockade politiker att säga både det ena och det andra.

PS. Är det du på avataren? :tuttar :tummenupp
Hyfsade manboobs om så vore fallet.

Dold inspelning är tillåtet men får inte spridas till tredje part.

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Hoj
ECX125
Försäkringsbolagen spelar ju vad jag vet in samtalen med dig för kunna använda mot DIG. En sådan inspelning, gjord av ett försäkringsbolag hjälpte dock min polare vid en tvist som gällde huruvida hans hoj var avställd från ett visst datum eller inte.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag fick min Husqvarna stulen för ett antal år sen...hade folksam då....och samma sak hände mig. Det kom en farbror från folksam och ställde massa konstiga frågor, och sen sa han : om du tar tillbaka din stöldanmälan så skall vi inte polisanmäla dig för bedrägeri. :va

Fy fan va förbannad jag blev, jag kastade ut han med buller och bång från lägenheten.
Det fanns ögonvittnen till stölden och polisen hade goda förhoppningar att hitta de två lökarna som hade tagit den.
Efter en vecka hittade dom mc:n i ett dike efter att de två hade kört krasch med den och båda två blev gripna.
Är det någon som tror att jag fick så mycket som en ursäkt av folksam?

Jävla muppbolag, jag funderade på att anmäla dom för kränkning.
:gnissla

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...