M10 Bult med liten skalle

  • Thread starter Thread starter NS
  • Start date Start date

NS

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
ale
Hoj
Husaberg fe650 04 husaberg 650 fs650 04
Vart kan man hitta M10 bult med liten skalle. Skallen kan vara ca 10-nyckel till 13-nyckel. Gärna i GBG området
 
Du inser väl att om den ska passa en 10:ans nyckel så är skallen lika stor som gängan?

Har du en vanlig kan du ju alltid sätta den i ett skruvstäd och fila ner skallen till önskad storlek :)
 
Ta en M10 invändig sexkant eller Torx och svarva ner skallen. Eftersom du slipper nyckel omkring skruvskallen behöver du inte svarva ner så mycke.
 
Dem ska vara till att justera bakaxeln med. Jag har satt i nya gänger i svingen. Då var det inte samma stigning på befintliga skruven så 17 skallen är för stor.Den skruven som jag har är 10 skalle på.Jag testade att kapa en bult men det blev inge bra:huvet
 
Dem ska vara till att justera bakaxeln med. Jag har satt i nya gänger i svingen. Då var det inte samma stigning på befintliga skruven så 17 skallen är för stor.Den skruven som jag har är 10 skalle på.Jag testade att kapa en bult men det blev inge bra:huvet

Är det inte M8 original?
 
Nej inte på Husabergen.
 
Då behöver du väl även en kontramutter att låsa justerskruven med?
Kan bli knepigt att hitta en med så liten 6-kant.
 
Stigningen på "vanlig" m10 är 1,5. Den stigningen som sitter i svingen orginal är 1,25.Nu har jag m10 1,5 stigning i svingen och behöver en bult ca 50mm lång och är med 1,5 stigning med max 13mm skalle
 
Varför går det inte med invändig sexkant eller Torx ?
 
Varför går det inte med invändig sexkant eller Torx ?

Förmodligen för att bakaxeln eller dess blockstycke är i vägen

Men det är ganska enkelt att fräsa ner nyckelvidden på en standardskruv

Detta brukar funka i enpelarborr med koordinatbord

Välj en rostfri skruv så slipper du massa rost

Kontramuttern blir ju lite knepig dock men 14 skalle borde funka

Det finns faktiskt som viss standard
 
Förmodligen för att bakaxeln eller dess blockstycke är i vägen

Men det är ganska enkelt att fräsa ner nyckelvidden på en standardskruv

Detta brukar funka i enpelarborr med koordinatbord

Välj en rostfri skruv så slipper du massa rost

Kontramuttern blir ju lite knepig dock men 14 skalle borde funka

Det finns faktiskt som viss standard

Då är det väl bara att använda en stoppskruv med invändig sexkant, då har man ingen skalle alls
 
Jag tror jag har löst det. Jag tog en gängad stång och borrade och gängade i en m5 skruv.Sen borrade jag upp en m8 bult till en m10.Får se nu i påsk om det funkar:tummenupp
 
Förmodligen för att bakaxeln eller dess blockstycke är i vägen

Men det är ganska enkelt att fräsa ner nyckelvidden på en standardskruv

Detta brukar funka i enpelarborr med koordinatbord

Välj en rostfri skruv så slipper du massa rost

Kontramuttern blir ju lite knepig dock men 14 skalle borde funka

Det finns faktiskt som viss standard
Såna sitter det på min gamla 80 cc. 14 nyckelvidd på muttrarna till 10 mm skruvar, dock 1,25 i stigning.

Sen borrade jag upp en m8 bult till en m10.
Det var bannemig bra jobbat. :hihi
 
Sitter här med en M10 insexbult och skallen är 16mm tvärs över. Kanske är bra att veta? :)
Skulle ju också gå att slipa ner skallen till 14mm eller ännu mindre, fast det beror ju på hur hårt den skall dras då, man vill ju inte att skallen ska spricka! :confused:
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top