M27 rostfri bricka som inte är 4mm tjock

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Varför är det helt omöjligt att hitta en m27 bricka som bara är 1,5-2mm tjock?

Har en rf bricka som är 50mm utv och 28mm inv. Är nöjd med den, förutom att den är 4mm tjock. Tror det blir bra om den är 1,5mm-2mm.

Är inget akut behov av den men den ska förhindra demolering av aluminiumet när man drar åt muttern på bakhjulsaxeln.
(Originalsvingarna har ju en liten platta av stål skruvad på insidan av svingen just för detta)

(ja, teoretisk så sitter nu hjulet typ 1mm fel i svingen om man ska vara noga)

Vill ha en i rostfritt just för att det är hårt och inte rostar. Måste man svarva ner den man har som enda lösning?

Vet att jag skulle kunna kapa/svarva av original distans och använda brickan jag har men det känns dumt om man plötsligt skulle vilja använda hjulet i originalsving någon gång

Alternativt beställa en helt custom distans, men nä...
Har ingen svarv heller...
 

Bifogat

  • 20221214_035010.jpg
    20221214_035010.jpg
    2.9 MB · Visningar: 10
  • 20221214_035028.jpg
    20221214_035028.jpg
    1.3 MB · Visningar: 11
Last edited:

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Hejsan.
Finns det ingen vanlig bricka ej rf att få tag i?

Planslipa och ytbehandla den??
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hejsan.
Finns det ingen vanlig bricka ej rf att få tag i?

Planslipa och ytbehandla den??
Jag hittar inga sådana heller. Och googlar man shims så är de för tunna samt är ofta bara 40mm. Är ju bara en 50mm som sprider belastningen från kanterna eftersom originaldistansen som sitter där i packboxen och orsakar problemet bara är 40mm utv
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kanske ska berätta att jag kör ju med svingförlängare i originalsving och den saknar detta klämskydd. Har varit inne på att montera plattan från originalsvingen i förlängarna, men det blir ju lite konstigt.

Och så måste jag förmodligen borra i förlängarna för skruvarna. Och limma den känns inge kul

Och så blir det ju inge bra om man skulle vilja flytta bakhjulet mer bakåt. Inte aktuellt men...

Är ju ett så simpelt problem så enkel Åsa-Nisse-lösning känns mest aktuellt....Eller problem å problem...Screenshot_20221217_003019_Gallery.jpg
Dålig bild. Det är en hjälm som ligger på marken bakom
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hittar inga sådana heller. Och googlar man shims så är de för tunna samt är ofta bara 40mm. Är ju bara en 50mm som sprider belastningen från kanterna eftersom originaldistansen som sitter där i packboxen och orsakar problemet bara är 40mm utv
Jag hittar inga sådana heller. Och googlar man shims så är de för tunna samt är ofta bara 40mm. Är ju bara en 50mm som sprider belastningen från kanterna eftersom originaldistansen som sitter där i packboxen och orsakar problemet bara är 40mm utv
Wurth har ett bra sortiment, även rostfria:

Den där är upp till 1mm tjocklek, men det finns i alla fall andra tjocklekar om man inte behöver just rostfritt.

Nackdel: Det verkar som att du måste köpa 100st
Fördel: Du kan bli återförsäljare för distansbrickor av nämnda dimension :)

Men skämt å sida, det kan vara värt att slå en signal och kolla.
Lite problembeskrivning till rätt person kan öppna dörrar.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Wurth har ett bra sortiment, även rostfria:

Den där är upp till 1mm tjocklek, men det finns i alla fall andra tjocklekar om man inte behöver just rostfritt.

Nackdel: Det verkar som att du måste köpa 100st
Fördel: Du kan bli återförsäljare för distansbrickor av nämnda dimension :)

Men skämt å sida, det kan vara värt att slå en signal och kolla.
Lite problembeskrivning till rätt person kan öppna dörrar.

Dock helt sanslöst. Hittar inte kombinatioen med rätt yttermått.

Hittar man 1mm så är de 40mm utv.
Varenda en som är 50mm är 4mm

Blir nog att tillverka något som Steffe föreslog
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dock helt sanslöst. Hittar inte kombinatioen med rätt yttermått.

Hittar man 1mm så är de 40mm utv.
Varenda en som är 50mm är 4mm

Blir nog att tillverka något som Steffe föreslog
Men jag tycker att den här borde fungera?
Eller har jag missuppfattat?
Och den är rostfri.

Bricka.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Varför är det helt omöjligt att hitta en m27 bricka som bara är 1,5-2mm tjock?

Sannolikt för att ingen DIN- eller ISO-standard har en sådan bricka.

Alla skruvar, muttrar och brickor du hittar i handeln är tillverkade enligt någon form av DIN- eller ISO-standard.

DIN 125 och ISO 7089 föreskriver 28x50x4.
DIN 126 och ISO 7091 föreskriver 30x50x4 (=stansad bricka med fladdrigare toleranser).
DIN 433 och ISO 7092 föreskriver 28x44x4.

Om du letar efter en dimension som inte finns i någon av dessa så åker du sannolikt på att tillverka en själv.

Men jag tycker att den här borde fungera?
Eller har jag missuppfattat?
Och den är rostfri.

Inte en chans att DIN 988 (vanlig passbricka på svenska) ger rätt kombination av inner- och ytterdiameter. Det närmaste blir i så fall 28x40x1.

Om 28 mm och 50 mm är obligatoriskt så skulle jag satsa på att hitta någon form av ospecad tunn karosseribricka med rätt ytterdiameter, sedan ta upp innerdiametern till rätt mått. Kan dock bli svårt att hitta i rostfritt.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Går svarva en plast bricka med rätt mått å tjocklek..
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Aha, sorry, jag har läst slarvigt.
Och det funkar inte med 30mm?
Kanske det gör men blir inte riktigt värt besväret.

Det fungerar ju som det är nu och är avsett att göra det, men det blir ju liksom avtryck i aluminiumet eller så spricker pulverlacken varje/varannan gång man drar åt axeln.
(Endast väldigt lite åt gången)

Inget direkt problem som sagt, bara känns amatörigt i jämförelse mot en std-sving

Egentligen borde man slipa bort all färg just där distanserna ligger emot i svingen för att få hjulet att sitta fast bäst. Detta är ett bra exempel när man inte ska använda pulverlack.

Det hela kan ju liknas med när man monterar dragkrok på en bil - underredsmassan ska bort vid infästningarna
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Plast i hjulupphängingen? Helst inte. Om du inte pratar NASA-grejer då.....
Dom oinvigda i plast säger rymdplast, å när de gäller aluminium så blir de flyplansaluminium..
Klart de funkar med plast, men de gäller å välja rätt sort av plast till ändamålet..
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu började jag fundera på om man kan använda spacern från hjulets högra sida på vänstra sidan?
Den högra har nämligen en fläns längs ut som gör att den är uppskattningsvis 50mm i ena änden
Tanken är alltså om man skulle kunna använda 2 st högerspacers?? Hade varit genialt, för då ändrar man ju ingenting.

Av bilder att döma, (ej sprängskissen) så ser höger och vänsterspacern sjukt lika ut förutom flänsen på den högra. (Busa gen 1) Blir till att mäta på min egen.

De bilder jag sett på Busa gen 2 spacers så ser de ut att ha olika mått (inte samma bredd/höjd)

Så här ser högerspacern ut och designen jag är ute efter. Då behövs ingen bricka eller plåtskydd på svingen (bild från Suzuki)

Sprängskiss tagen från msp parts
 

Bifogat

  • Screenshot_20221215_043624_eBay.jpg
    Screenshot_20221215_043624_eBay.jpg
    123.4 KB · Visningar: 14
  • Screenshot_20221215_051134_Chrome.jpg
    Screenshot_20221215_051134_Chrome.jpg
    187.1 KB · Visningar: 14
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Plast i hjulupphängingen? Helst inte. Om du inte pratar NASA-grejer då.....
Asetal plast går utmärkt att byta ut aluminium detaljer med även vissa låglegerade stål/järn.

Har testat att gänga o köra mutter picka i asetal o har faktiskt kört av 8,8 skruv o gängorna har hållit i plasten.

Är väll mitzubichi som tillverkar denna plast
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Asetal plast går utmärkt att byta ut aluminium detaljer med även vissa låglegerade stål/järn.

Har testat att gänga o köra mutter picka i asetal o har faktiskt kört av 8,8 skruv o gängorna har hållit i plasten.

Är väll mitzubichi som tillverkar denna plast
Acetalplast (POM) även kallad Delrin
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De gånger jag behövt sådana här saker så har jag använt mig av en kille på facebook, som heter joe can make it. Han tillverkar exakt det man vill ha i det material man vill ha det. Mycket god kvalitet och lika billigt som ebay. Och han skickar till sverige. https://www.facebook.com/joecanmakeit
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top