MAC-adress konflikt

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Sitter på 24/1 med BBB som ISP.

Oftast står min burk på 24/7 och nätet funkar kanon.
Men när jag stänger av för att sedan logga in igen nån dag senare så kan jag få "begränsad anslutning".

Blir halvsne och ringer BBB supporten.

Dom säger efter en massa fipplande att det sitter en snubbe i Malmö med samma mac adress som mig.
Så när han är inloggad kommer inte jag in och vice versa.
Stackars snubbe eftersom jag som sagt är uppkopplad typ hela tiden, han lär ju aldrig komma åt sin lina.
Hur kan detta vara möjligt? Jag trodde att en mac adress var unik för varje nätverkskort/modem/router. Kan jag ha fel en gång i livet?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Jo, helt rätt.
Tillverkarna får olika serier av adresser som de endast får använda, dock så kan det förstås bli fel ibland precis som vid annan produktion som helst.

Man kan även ändra sin egen MAC adress (enligt tex. ifconfig eth0 hw ether 00:80:48:BA:d1:20) och det kanske du eller den andra människan gjort, medvetet eller omedvetet.

Last edited:

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag har inte ändrat medvetet iaf.
Mig veterligen kan man inte ändra, men du får gärna förklara hur man gör för jag förstod inte i ditt tidigare inlägg.

Om jag nu ändrar borde väl risken att jag knappar in någon annas mac adress vara hyffsat stor eftersom det tillverkats fler än 3 kort sen 73.
Kanske inte så stor chans att han har samma isp dock...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag har inte ändrat medvetet iaf.
Mig veterligen kan man inte ändra, men du får gärna förklara hur man gör för jag förstod inte i ditt tidigare inlägg.

Om jag nu ändrar borde väl risken att jag knappar in någon annas mac adress vara hyffsat stor eftersom det tillverkats fler än 3 kort sen 73.
Kanske inte så stor chans att han har samma isp dock...

gissningsvis så kan du inte göra det som burner skrev då det är ett unix kommando (antar att du kör win)

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det brukar gå att ändra i windows också under avancerade inställningar på nätverkskortet

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Om jag nu ändrar borde väl risken att jag knappar in någon annas mac adress vara hyffsat stor.

Killen har snott din adress och försöker ge sig ut att vara dig när han är på nätet och surfar på xxx.com osv. :gnissla :rolleyes:

brukar gå att ändra i avancerad inställningar, byt ut ett B mot A eller liknande

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...