Mac eller Pc? Dax o byta dator...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Macbook: http://www.minhembio.com/produkt/181072
HP: http://www.minhembio.com/produkt/199594

Som rubriken lyder; ska byta dator och står i valet och kvalet mellan Mac eller Pc.

Närmare bestämt så väljer jag mellan Macbook Better eller en HP DV9575.....

Som jag ser det så är detta för och nackdelarna:

Pc

+
Bra grafikkort
Stor 17" skärm
Nummerpad på sidan
HDMI ut
Funkar att spela på
Hur mycket programvara som helst att få tag på
Kortläsare
Stor hdd
Massor av olika utgångar

-
Stor och tung
Massa onödig programvara i datorn som tar effekt
Inga recovery-skivor, för att göra back-up används enbart partitioner på hdd
Virus
Vista verkar väldigt effektkrävande och slött
Dålig batteritid
Knapparna till touchpaden samt öppningsknappen till skärmen känns "sådär" kvalitétsmässigt
Mycket strul med mjukvaran i Pc

Mac

+
Liten och smidig
Driftsäker
Inga virus
Verkar grymt genomtänkt, bara en sån sak som att kontakten till stömsladden är en magnet om man skulle råka fastna i den...
Effektivt operativsystem som inte tar så mkt prestanda
Program som verkar riktigt bra
Bra batteritid
Snygg design

-
Dåligt grafikkort
Ingen speldator
Liten skärm
Lite utgångar, endast en mini dvi som man behöver adapter till
Begränsat med program om man jämför med Pc
Kompabilitet mellan Mac o Pc? Word-filer, film-filer osv...
Känns lite som att köpa en Alfa Romeo, dom som har en är nästan fanatiska. Vilket i sin tur gör det väldigt svårt att få objektiva synpunkter om den.
Vit - kan säkert bli sunkig efter ett tag

Tja, inte fan vet jag..... Har ju alltid haft Pc tidigare och det gör ju att Mac känns lite främmande. Men å andra sidan är jag grymt trött på alla mjukvarufel man har på Pc, inte för att en mac är felfri. Men har fått intrycket av att dom är långt mycket mer driftsäkra än en Pc med XP eller Vista.

Använder datorn till surfning, musik, vill kunna koppla den till Projektor/LCD med dvi/hdmi, att kunna spela på datorn är ett plus men inget måste, redigera videofilmer och pyssla med bildhantering, göra presentationer, ordbehandling.

Priserna på datorerna är i stort sett identiska, får ge 11 100:- för Macen och 12 100:- för HP:n. För mellanskillnaden skulle Macen isf utrustas med 2gb ram extra, d v s totalt 3gb ram.

Vore tacksam för lite hjälp, har ingen aning om hur jag ska göra.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag vet en kille som säljer ny hp datorer riktigt riktigt billigt, nya i kartong med garanti och hela kitet. Kan maila lista om du vill?
Köpte min av honom, en 9266ea som kostar 15000 på siba, jag gav 9300.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag skulle tagit Hp:n.

Men jag fattar inte vad du menar här.

"Massa onödig programvara i datorn som tar effekt
Inga recovery-skivor, för att göra back-up används enbart partitioner på hdd."

Onödiga program går att avinstallera.
Du lär få med en skiva med Vista/recovery så du kan göra en ny installation utöver att det finns en "räddningspartition"?

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag skulle tagit Hp:n.

Men jag fattar inte vad du menar här.

"Massa onödig programvara i datorn som tar effekt
Inga recovery-skivor, för att göra back-up används enbart partitioner på hdd."

Onödiga program går att avinstallera.
Du lär få med en skiva med Vista/recovery så du kan göra en ny installation utöver att det finns en "räddningspartition"?

Nån vista-skiva följer inte med, men det gör det iofs inte till en enda tillverkare såvitt jag vet. Vad det gäller recoveryskivor så ska det tydligen inte gå att bränna ut på denna nya modellen av HP, allt ligger på hdd och det är därifrån recoveryn ska göras. Fråga mig inte varför... Känns jävligt sårbart.

Med onödig programvara så menar jag all den skit som HP i det här fallet har fyllt Vista med, det är ju ingen "ren" windows-version man får utan en som är fullmatad med grejer från HP. Samma sak om man köper en acer, packard bell osv.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Okej, känns ju lite halvtrist att allt ligger på Hdd:n.

Men måste det vara den Hp:n?

Dell har en modell som heter Vostro som är prisvärd.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Köp Mac:en och upplev hur alla datorer borde vara. Använd datorn i stället för att meka med den. Det är befriande att inte fråga alla man känner (och på SH) hur man konfar brandväggar, antivirus och annat ointressant trams.

Sedan är de ju bara snyggast både burken i sig och OS:et. Visa att du är überklass genom att ha en Mac i stället för en grå PC.

http://www.apple.com/se/getamac/

:tummenupp

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Sen är väl dom nya Macarna intel baserade så du kan installera Vista på macen också och dualboota, alltså ha både Mac OSX och Vista installerat samtidigt.
Jag skulle köra på Mac!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
japp, sitter själv på en MacBook Pro och har XP installerat (en polare har Vista installerat föresten), fixade det på en kväll, inga problem.

jag känner mig säker på att du inte kommer ångra dig om du köper en Mac, kommer kännas extra nytt och fräscht - kommer du en PC kommer du säkerligen snegla på Mac och undra varför du inte köpte någon :)

(hur många har du hört/känner till som gått från (tillbaka) Mac till PC?)

tenor

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2007
Hoj
KTM supermoto
Inget snack, köp en mac.

Multitasking när det är som bäst + att du kör xp snabbare än med en pc

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
de bärbara mac:arna ser dumma ut med endast en (1) klickknapp. haha... jättestor och bred klickknapp. Vågar de inte ha två för folk tror då att det är en PC? jepp

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
de bärbara mac:arna ser dumma ut med endast en (1) klickknapp. haha... jättestor och bred klickknapp. Vågar de inte ha två för folk tror då att det är en PC? jepp

Macs prylar är ju lite smartare än de flesta inser... ;)

Solid-state scrolling trackpad for precise cursor control; supports two-finger scrolling, tap, double-tap, and drag capabilities

Skaffa en sån här då: http://www.apple.com/mightymouse/. Fast den ser ju också ut att ha bara en knapp men det är bara som det ser ut. :)

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Hoj
ducati
Köp en mac och kör båda os på den (genom bootcamp).
Går bra att spela på -om man nöjer sig med en bärbar dators mindre skärm.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
-om man nöjer sig med en bärbar dators mindre skärm.

eller så införskaffar man sig en MacBook Pro - 17" skärm och med ett riktigt grafikkort, inga problem att lira att spel på högsta inställningarna so far :)

Känns lite som att köpa en Alfa Romeo, dom som har en är nästan fanatiska. Vilket i sin tur gör det väldigt svårt att få objektiva synpunkter om den.

det är mer som att köpa en Porsche - och sedan springer fjortis runt omkring en och säger att deras storebrosas Volvo 240 med turbo är bättre och snyggare... :)

har du någon motivering till varför det ska vara en bärbar?
själv har en bärbar då jag använder den både på jobbet och på fritiden (både hemma och på kontoret) och inte behöver mer kraft (är ju inte dåligt med kraft i denna heller så...)
du kanske skulle ta en iMac istället? det är ju ett erkänt faktum att du får mer för pengarna (iallafall ett tag till, även fast bärbara datorer precis gick om stationära vad gäller antal sålda per kvartal (eller var det månad/år?)

Last edited:

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Jag är ett exempel på PC användare som köpte Mac och som kommer att bli PC människa igen då macen pensioneras.

- Macen var inte så himla mycket stabilare än pc:n
- Det är färre program tillgängliga (jämfört med både win och linux).
- Den sk genomtänktheten slutar vid den magnetiska strömsladden.
- Det kommer lika mycket "extra skräpprogram" med OSX som med windows (fast dom går ju att ta bort men iallafall)
- Det finns mera valmöjligheter vad gäller själva burken på pc sidan.

Så om man bara bryr sig i hur grejen ser ut kan man väl slå till på en mac, annars skulle jag välja en pc.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är ett exempel på PC användare som köpte Mac och som kommer att bli PC människa igen då macen pensioneras.

- Macen var inte så himla mycket stabilare än pc:n
- Det är färre program tillgängliga (jämfört med både win och linux).
- Den sk genomtänktheten slutar vid den magnetiska strömsladden.
- Det kommer lika mycket "extra skräpprogram" med OSX som med windows (fast dom går ju att ta bort men iallafall)
- Det finns mera valmöjligheter vad gäller själva burken på pc sidan.

Så om man bara bryr sig i hur grejen ser ut kan man väl slå till på en mac, annars skulle jag välja en pc.

hmm... nu kommer jag säker bli sedd som någon fanboy a'la 110%-hjärntvättad - men det är bara så enkelt att jag fått mina händer på en sak som jag är så totalt helnöjd över och därmed mer än gärna vill få andra människor att testa på det.

1. hur lyckades du krascha en mac? (vilket mac har du?) jag själv har lyckats krascha min en gång, det var första veckan jag någonsin haft den och skyller på mig själv (hade inte full koll på vad jag sysslade med och var inne bland systeminställningar bl.a. hehe) men vid en omstart så vart allt okej - och har aldrig mer skett (sen visst, på ca ett år nu har något program låst sig, kanske tio gånger totalt, men inte varit mer problem än att högerklicka på ikonen i docken och välja tvångavsluta så stängs programmet ner direkt)

2. jag håller med om att det är färre program tillgängliga, det är fakta.
däremot är det ju BÄTTRE utbud endå - istället för t.ex. MSN, ICQ, Trillian osv. så installerar man Adium, pang, all kommunikation klart (förutom IRC)
och så fortsätter det, det är färre, men bättre program som löser alla behov man är ute efter - och thirdparty-industrin till mac är ju störtskön, med widgets och småprogram m.m.

3. ett exempel på genomtänkthet är ju Powermacens chassi, nio helt individuella fläktar, på framsidan blåser dom (vid individuellt behov) in kall luft, och på baksidan blåser dom ut den varma luften - en "våning" för processorer och hårddisk, en för grafikkort, en för ram osv. (nåt i den stilen, minns inte riktigt hur det är uppdelat längre)

4. japp, en dator är inte bättre än dess användare :tungan ;) avinstallera något man inte vill ha på burken, ta ikonen (alt. mappen) som ligger i Program-mappen och dra den till papperkorgen, klart!

5. yes box, stämmer det med - men det är ju här inte svårare än att välja den nivå man vill ha/behöver, enkel billigare mac om man, kraftfull mac om man vill, extra ram om man vill, finns olika grafikkort som tillval också, större hårddisk - största skillnaden är att det inte är 12 miljoner olika produkter från 300 olika tillverkare med lite olika specifikationer som man måste lyckas matcha, utan man väljer det man vill ha och tackar för sig :)

(hehe, jisses, det blev allt lite text. men det skulle vara intressant att mer detaljerat få reda på vad det är du vart missnöjd med Apple för - och speciellt, vad använder du din dator till?)

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Vill ju inte påskina att jag hatar mac 110% heller men tycker ofta att apples datorer framställs som guds gåva till mänskligheten. Jag har en mac mini, riktigt snålversionen med inget extra.

1. Har ju inte kraschat den direkt men det kan jag inte minnas att jag lyckades få XP att göra heller (före nätdelen gav upp). Dom applikationer som strulat mest är Firefox, iTunes och iMovie. Dessutom vill tangenbordet inte skriva ibland men det går om rätt fort. Det är väl egentligen inget speciellt men vill dämpa myten om att alla macar går som på räls alltid.

2. Är kanske en smaksak vilka program man gillar, men klarar inte Trillian (som du nämnde) dom flesta protokollen? Som exempel där jag tycker pc leder med hästlängder är Bittorrent klienter. Har kört med Transmission på macen som är stenålder jämfört med uTorrent. Azureus skulle väl funka men är onödigt trögt pga sin java. Och jag väntar febrilt på OpenOffice till mac, tänker ICKE betala för Word for mac

3. Chassin går det 13 på dussinet av till pc också så jag är bergis på att det finns med massa fläktar där också. Men visst finns det fiffiga saker på macen men det finns det i win/linux också. Vi kan säker göra milslånga listor vad som är fiffigt och mindre fiffigt men jag tror att mac och pc listan blir ung lika långa och det är lite min poäng.

4. :tummenupp

5. Exakt, så om man vill välja nivå själv är det ju en fördel att det finns "12 miljoner olika produkter från 300 olika tillverkare med lite olika specifikationer"
Jag förstår vad du menar men tycker att utbudet är lite _för_ begränsat. Om man skall ha chans att lägga till extra godis sälv finns det ju bara powermac och dom kostar ju en slant även om man säkert får en del för pengarna.

Jag änvänder datorn till att surfa mejla ladda ner filmer och serier, redigera lite foton (att göra mej fotogenisk krävs en del datorkraft) och klippa hemmafilmer ibland. Den håller även kontakt med vänner och bekanta utomlands (Skype och MSN). Jag gör typ det mesta förutom ordbehandling och programmering (det gör vi på jobbet på Unix).

Och jag tycker själv att jag är ganska bra på datorer så om nåt inte funkar KAN det faktiskt vara datorns fel och inte användarens iallafall ibland.

Jössen värsta bibeln blev det. Men kort sagt tycker jag att macen inte var den välsignelse som jag fått intrycket av att den skulle vara. Men liten och framförallt tyst är den, men förutom det blev ja inte så imponerad.

Trådstartaren bad ju om råd PC eller mac och jag tyckte han borde höra fanboys från båda sidorna.

MackeNo1

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hahaha, nä inte ett dugg.... men tack för att ni försöker :D

Mac lockar med sin design och påstådda driftsäkerhet, PC:n frestar med hög prestanda och stor skärm. Vet inte hur jag ska göra, men min nuvarande bärbara pc tar nu 11min att starta. Trots att jag gjorde en ominstallation på den förra månaden..... Har iofs bara 256mb ram så den får jobba hårt.

Tror nog att Macbook Pro är grymt bra, men den kostar för mycket. Har satt maxgräns vid 12 000:-

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag köpte nyligen en ny bärbar med Vista installerat. Är mycket nöjd med prestandan samt driftsäkerheten. Visst, de har hängt sig. Men jag vet inte riktigt om man kan begära annat när man kör med fulcrackade spel dagarna i ända ;)

Förresten, den startar på run 40s ;)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...