MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Macbook: http://www.minhembio.com/produkt/181072
HP: http://www.minhembio.com/produkt/199594
Som rubriken lyder; ska byta dator och står i valet och kvalet mellan Mac eller Pc.
Närmare bestämt så väljer jag mellan Macbook Better eller en HP DV9575.....
Som jag ser det så är detta för och nackdelarna:
Pc
+
Bra grafikkort
Stor 17" skärm
Nummerpad på sidan
HDMI ut
Funkar att spela på
Hur mycket programvara som helst att få tag på
Kortläsare
Stor hdd
Massor av olika utgångar
-
Stor och tung
Massa onödig programvara i datorn som tar effekt
Inga recovery-skivor, för att göra back-up används enbart partitioner på hdd
Virus
Vista verkar väldigt effektkrävande och slött
Dålig batteritid
Knapparna till touchpaden samt öppningsknappen till skärmen känns "sådär" kvalitétsmässigt
Mycket strul med mjukvaran i Pc
Mac
+
Liten och smidig
Driftsäker
Inga virus
Verkar grymt genomtänkt, bara en sån sak som att kontakten till stömsladden är en magnet om man skulle råka fastna i den...
Effektivt operativsystem som inte tar så mkt prestanda
Program som verkar riktigt bra
Bra batteritid
Snygg design
-
Dåligt grafikkort
Ingen speldator
Liten skärm
Lite utgångar, endast en mini dvi som man behöver adapter till
Begränsat med program om man jämför med Pc
Kompabilitet mellan Mac o Pc? Word-filer, film-filer osv...
Känns lite som att köpa en Alfa Romeo, dom som har en är nästan fanatiska. Vilket i sin tur gör det väldigt svårt att få objektiva synpunkter om den.
Vit - kan säkert bli sunkig efter ett tag
Tja, inte fan vet jag..... Har ju alltid haft Pc tidigare och det gör ju att Mac känns lite främmande. Men å andra sidan är jag grymt trött på alla mjukvarufel man har på Pc, inte för att en mac är felfri. Men har fått intrycket av att dom är långt mycket mer driftsäkra än en Pc med XP eller Vista.
Använder datorn till surfning, musik, vill kunna koppla den till Projektor/LCD med dvi/hdmi, att kunna spela på datorn är ett plus men inget måste, redigera videofilmer och pyssla med bildhantering, göra presentationer, ordbehandling.
Priserna på datorerna är i stort sett identiska, får ge 11 100:- för Macen och 12 100:- för HP:n. För mellanskillnaden skulle Macen isf utrustas med 2gb ram extra, d v s totalt 3gb ram.
Vore tacksam för lite hjälp, har ingen aning om hur jag ska göra.
HP: http://www.minhembio.com/produkt/199594
Som rubriken lyder; ska byta dator och står i valet och kvalet mellan Mac eller Pc.
Närmare bestämt så väljer jag mellan Macbook Better eller en HP DV9575.....
Som jag ser det så är detta för och nackdelarna:
Pc
+
Bra grafikkort
Stor 17" skärm
Nummerpad på sidan
HDMI ut
Funkar att spela på
Hur mycket programvara som helst att få tag på
Kortläsare
Stor hdd
Massor av olika utgångar
-
Stor och tung
Massa onödig programvara i datorn som tar effekt
Inga recovery-skivor, för att göra back-up används enbart partitioner på hdd
Virus
Vista verkar väldigt effektkrävande och slött
Dålig batteritid
Knapparna till touchpaden samt öppningsknappen till skärmen känns "sådär" kvalitétsmässigt
Mycket strul med mjukvaran i Pc
Mac
+
Liten och smidig
Driftsäker
Inga virus
Verkar grymt genomtänkt, bara en sån sak som att kontakten till stömsladden är en magnet om man skulle råka fastna i den...
Effektivt operativsystem som inte tar så mkt prestanda
Program som verkar riktigt bra
Bra batteritid
Snygg design
-
Dåligt grafikkort
Ingen speldator
Liten skärm
Lite utgångar, endast en mini dvi som man behöver adapter till
Begränsat med program om man jämför med Pc
Kompabilitet mellan Mac o Pc? Word-filer, film-filer osv...
Känns lite som att köpa en Alfa Romeo, dom som har en är nästan fanatiska. Vilket i sin tur gör det väldigt svårt att få objektiva synpunkter om den.
Vit - kan säkert bli sunkig efter ett tag
Tja, inte fan vet jag..... Har ju alltid haft Pc tidigare och det gör ju att Mac känns lite främmande. Men å andra sidan är jag grymt trött på alla mjukvarufel man har på Pc, inte för att en mac är felfri. Men har fått intrycket av att dom är långt mycket mer driftsäkra än en Pc med XP eller Vista.
Använder datorn till surfning, musik, vill kunna koppla den till Projektor/LCD med dvi/hdmi, att kunna spela på datorn är ett plus men inget måste, redigera videofilmer och pyssla med bildhantering, göra presentationer, ordbehandling.
Priserna på datorerna är i stort sett identiska, får ge 11 100:- för Macen och 12 100:- för HP:n. För mellanskillnaden skulle Macen isf utrustas med 2gb ram extra, d v s totalt 3gb ram.
Vore tacksam för lite hjälp, har ingen aning om hur jag ska göra.