MacBook ger q1, w2, e3 osv. när man skriver q, w och e

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Generalknas med tjejens under 3 år gamla vita MacBook. När hon satt och jobbade med en kurs i lördags så började plötsligt översta raden (qwertyuiop) att ge q1, w2, e3, r4, t5 osv. Mycket skumt och jag tänkte direkt att det är nån Caps Lock eller liknande hon kommit åt - men icke... Det är inget spillt i tangentbordet heller. Min tanke var att det här måste gå att ordna mjukvaruvägen.

När jag försöker Googla så hittar jag inte mycket mer än "byt tangentbord", "reset PRAM" eller byte av batteri. Försöker resetta PRAM med "command-alt-p-r" vid uppstart men det funkar inte, får ingen andra chime vid uppstart. Några fler idéer? Jag har bett sambon att låna hem ett externt tangentbord från jobbet ikväll. Jag misstänker att p och r inte funkar OK då de ju ger "r4" och "p0" för tillfället.

Mac strular aldrig förutom nu så tydligen har även solen sina fläckar :)

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ring macsupporten kanske? Efter som saker i regel inte går fel på macara har vi som håller på med dem helt förlorat felsökningsförmåga. Evolution kallas det tydligen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Tackar för tipsen och ska kolla om hon har support och även garanti på burken. Det borde finnas då det är en sån där 3-års företagsleasingpryl. Andra länken har jag sett det mesta i men ska kolla med det där med keyboard viewer.

Jag misstänker att ett externt tangentbord kommer att funka som det gjort för vissa andra. Hoppas hon tar med ett från jobbet ikväll.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Löst - måste byta tangentbordet i laptopen

Tack, glömde att skriva att det är hårdvarufel. Apple hade direkt sagt att det är byte av tangentbord som gäller. PRAM funkade att resetta med ett externt tangentbord men hjälpte inte.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati