Magnet till cykeldator

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
CBR 600 streetfighter +fireblade
Har läst att till vissa hastighetsmätare, typ acewell, och den som sitter på CRF 450 följer med en magnet till givaren som man använder som skruv i bromskivan istället för originalskruv. Stämmer detta och isåfall, nån som vet ifall det går att köpa nån sådan separat och vart? Har inte hittat nån, tacksam för svar :Bugar

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tror sånna skruvar finns separata.. vet dock inte vart.. annars så kan man göra som på min förra enduro och ta en magnet innifrån en gamal hårddisk.. skit stark magnet och ha lite hård locktight på och sätta på skivan så den inte slår i oket.. funkade bra på enduron och låsnade inte.. men skruvar ska det finnas.. kompisen satte sån på sin hoj..

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Clas Ohlson säljer en magnet med skruvhål. Sätt den bak vid drevet eller skivan så slipper du trasslet med att ha kabeln hängandes löst längs framgaffeln. Det är vanlig sladd så det går att använda vanlig högtalarkabel att skarva med.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Pilsner skrev:
Clas Ohlson säljer en magnet med skruvhål. Sätt den bak vid drevet eller skivan så slipper du trasslet med att ha kabeln hängandes löst längs framgaffeln. Det är vanlig sladd så det går att använda vanlig högtalarkabel att skarva med.

Jag köpte en sigma 8000 tror jag den heter och neodynmagneter från Clas ohlson men det roliga var att cykeldatorn inte kände av magneterna utan bara den där man fick med cykel datorn:(

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
RS "Alex" skrev:
Jag köpte en sigma 8000 tror jag den heter och neodynmagneter från Clas ohlson men det roliga var att cykeldatorn inte kände av magneterna utan bara den där man fick med cykel datorn:(
För klen?
vända på den?

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jag hade en sigma ifrån clas i sjön på enduron med magnet ifrån en hårdisk.. kunde ha givaren flera cm ifrån och den funkade.. men då e ju dom magneterna grymt starka.. den satt kvar av sig själv på skivan trotts hård enduro körning i skit hål mm

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
AleX skrev:
För klen?
vända på den?

jag testade att vända på den och även dra den för hand brevid sensorn men den kanske var för klen då:(

vore ju tämligen fint att få bort det här 20....54......96......119km/h m.m.

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
RS "Alex" skrev:

Har en Sigma med givaren monterad på bromsoket. Som magnet har jag en neodymmagnet från Clas i sjön (31-1466) limmad på en av nitarna till bromsskivan.
Funkar klockrent! :tummenupp

Need4Speed

Crash is king!!
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
CBR 600 streetfighter +fireblade
Pilsner skrev:

Får kolla upp det där med magnet på Clas Ohlson då...Ja det verkar ju vara smartare att sätta den i bak om man nu eventuellt inte skulle ha framhjulet i backen av nån anledning :rolleyes: Tack för svaren

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Lim

Vad använder ni för lim till magneterna,gärna något som är flexibelt då det ska hålla för rörelse osv.
Provat med Loctite snabblim (gel lim) 454 men höll inte värst länge.

Last edited:

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
R1 racer skrev:
Vad använder ni för lim till magneterna,gärna något som är flexibelt då det ska hålla för rörelse osv.
Provat med Loctite snabblim (gel lim) 454 men höll inte värst länge.
Vanlig Epoxi funkar perfekt!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...