Malaysian GP - Rossi to make Bridgestone switch

Dr.Bike

Guest
Ngt fick de ju att funka för Rossi var 2.4 sekunder efter Pedrosa i mål, Rossis första varv var 3.4 sekunder långsammare än Pedrosas och Rossi hade racets näst snabbaste varv på sitt näst sista varv.
Asfalten var ju helt nylagd och den ständigt ökande mängden gummi samt att de gjorde en del radikala ändringar innan racet verkade ju få hoj och däck att harmoniera bättre.


Space har tjatat om att Burgess och Yamaha har varit panikslagna i två år nu. Knappast troligt att en man som Burgess får panik (11 VM titlar, 134 segrar och 246 pallplatser som teamchef....)
Att Yamaha har haft problem i år är väl en sak men att klassa det som panik att åtgärda dem är ju fånigt. Då torde paniken varit betydligt större i Repsol Honda med tanke på deras säsong....men det skrivs det inget om från Borås.

Det har du nog rätt i - d.v.s att Burgess inte direkt är panikslagen, utan snarare nyktert experimentsugen.
Vad avser mer gummi iasfalten så kan ju knappast mängden efter endast 800:ccarna ha gjort att förhållandena ändrades under racet.
Både 125 och 250 torde isf bidragit med större mängder, vilket skulle göra att 800´s tribut endast blev som mest 33%
Att de sen inte tar exakt samma spår osv osv... men på det hela taget är DEN diskussionen endast ett akademiskt polemiserande, då samma förhållanden rådde för alla.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför skulle inte mängden gummi i/på asfalten vara av intresse? Eftersom det är erkänt så att mängden gummi i asfalten påverkar fästet så är det intressant eftersom olika motorcyklar och däck påverkas olika beroende på mängden gummi/grepp. Från första friträningen till racet torde mängden gummi och således även greppet påverkats.
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Jag var faktiskt pa banan live i helgen och det syntes ganska kvickt vilka av forarna som sattsade det dar lilla exstra.
Rossi var definitivt en av de som kampade hardast hela helgen, det syntes att han varkligen korde pa gransen hela tiden, dock var Stoner pa gransen ocksa sa segern var ej ofortjant.

Hela banan var nyasfalterad och jag pratade med en del av forarna och de sa att banan helt saknade grapp i fredags, en del sa att de fatt flytta bromspunkten 30m bak!!
Kolla tiderna mellan morgon passet och kvaler i lordags och ni ser att natt definitivt var fel! Pa kvalet var fastet mycket samre an pa morgonen!

Ja just det det ar inte alls bestamt att Rossi ska kora bridgestone nasta ar och burgess har gatt ut och sagt att han inte vill byta!

Halsningar fran varmen :D
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Självklart har det betydelse men frågan är ju om skillnaderna är tillräckligt stora för att märkas?

Enligt forarna var skillnaden enorm!!
Titta pa tiderna i racet sa forstar man, da var det lite mer gummi pa banan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Självklart har det betydelse men frågan är ju om skillnaderna är tillräckligt stora för att märkas?
Just när det är helt ny asfalt är ju enda gången som det gör skillnad. Eftersom de asfalterat om stora delar och ingen kört på banan innan fredagsträningen var ju asfalten helt ny.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Space har tjatat om att Burgess och Yamaha har varit panikslagna i två år nu.

Att i dagens underbara "däcksläge" en fight mellan två fabrikat "gå ut med" att man vill byta märke kan ses som ett normalt förfarande, om det sker tillräkligt ofta och att d är ett vedertaget tilltag i motogp. Självklart känns Valentinos utspel panikartat och oortodox i en miljö där tradition och kontinuitet är d vanligaste förekommande. Är skillnaden verkligen så stor över hela året sett som Valentino verkar tro, är d som han säger efter helgen senast att han förlorade racet i kvalet och att han måste starta i förstaled om han ska ha en chans att hänga täten och alla uppkörningar han skämt bort oss med fungerar inte sånt med dagens Michelin?

Team Fiat Yamaha Burgess/valentino säger att resultatet i Japan (Motegi) beror på en blöt bana :D

Säger allt om hur d "titelaspirerande teamet" mår ...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Rossi gör nog rätt trots allt, han vet nog sin kapacitet och var problemen ligger.
Michelin kommer få ännu större problem iom att de tappar rossi, och pedrosa vill inte heller fortsätta med michelin. Blir inte många hojar på michelin nästa år..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att i dagens underbara "däcksläge" en fight mellan två fabrikat "gå ut med" att man vill byta märke kan ses som ett normalt förfarande, om det sker tillräkligt ofta och att d är ett vedertaget tilltag i motogp.
Om man vill få nöjda internetfans i Borås så gör man det som är vedertaget. Om man vill vinna så gör man det som behövs för att vinna.

Självklart känns Valentinos utspel panikartat och oortodox i en miljö där tradition och kontinuitet är d vanligaste förekommande. Är skillnaden verkligen så stor över hela året sett som Valentino verkar tro
Om det bara handlar om panik varför tror du att fler förare vill byta till Bridgestone? Varför skriver du inget om "paniken" i Repsol Honda som ju har bett om Bridgestonedäck till 2008? Jeremy Burgess har sagt att han inte tycker Rossi ska byta märke men han är väl desperat och panikslagen? :rolleyes
Jag tror att Pedrosa och Rossi har betydligt bättre koll på vad som är skillnaden mellan seger och fjärdeplats i årets VM..

,
är d som han säger efter helgen senast att han förlorade racet i kvalet och att han måste starta i förstaled om han ska ha en chans att hänga täten och alla uppkörningar han skämt bort oss med fungerar inte sånt med dagens Michelin?
OM du istället för att fantisera läser eller lyssnar på var Rossi sa efter helgens race så kanske du hamnar mer rätt. Rossi konstaterade att det var synd att han inte lyckades kvala bättre då han gjorde ett misstag med sitt andra kvaldäck vilket gjorde att han startade för långt bak och inte kom ifatt. Hans först varv var 3,5 sekunder långsammare än Stoners och hade Rossi inte varit tia på varv ett så hade han kunnat utman om segern, han hade racets näst snabbaste varv på näst sista varvet.

Team Fiat Yamaha Burgess/valentino säger att resultatet i Japan (Motegi) beror på en blöt bana :D
De konstaterade, liksom de flesta Michelinförarna, att det intermediatedäck de bytte till när banan torkat upp inte funkade alls i de förhållandena. Michelin själva sa samma sak.
Weber.
"It was a bad day for us. We had a great chance in the dry with Pedrosa and Rossi on a very fast pace. However the rain changed everything."


Säger allt om hur d "titelaspirerande teamet" mår ...
Skönt att du vet hur du mår. Hur mår de i Kawasaki teamet?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
, OM du istället för att fantisera läser eller lyssnar på var Rossi sa efter helgens race så kanske du hamnar mer rätt


Valentino:
" if we had been able to start from the front row, I think we could have fought for the victory."

Skönt att du vet hur du mår. Hur mår de i Kawasaki teamet?

Kawasaki mår bra o har snart ett kanon år bakom sig. Trist bara att RdP byter ner sig till 2008.. Intressant att se vad Hopper kan göra på en grön enligt mig ett av årets intressantaste värvningar ihop med West kommer dom att ofta utmana pallen under 2008.. :pannkyss

Hitta föresten Valentino o Burgess på puben!!

http://www.youtube.com/watch?v=zVJOP1RdHC4
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Valentino:
" if we had been able to start from the front row, I think we could have fought for the victory."
Vad svarar du på? Du kan ju ta med hela citatet så får man hela bilden.
“Of course I’m disappointed with fifth place, but I am very happy with my race today. It’s a pity because we had great potential this afternoon and, if we had been able to start from the front row, I think we could have fought for the victory. We made some modifications today and luckily everything worked much better during the race than it had during practice. We were fast this afternoon, we had a great rhythm but unfortunately we really lost the race yesterday in qualifying! I took some time to find my rhythm at the start of the race but once I did I realised I had a great pace and that my bike and tyres were working very well. I tried to catch de Puniet but, even though I was a tiny bit faster than him, the difference was only one or two tenths and so it wasn’t enough to be able to make up three seconds. My Michelin tyre worked very well to the end today so this is encouraging for Valencia, where we will be trying one more time to win before the end of the season.

Anledningen till den dåliga kvalpositionen var:
With the second one I thought we could improve again but I had a slide in the third section and lost some time, and so now we are on the third row.

Kawasaki mår bra o har snart ett kanon år bakom sig. Trist bara att RdP byter ner sig till 2008.. Intressant att se vad Hopper kan göra på en grön enligt mig ett av årets intressantaste värvningar ihop med West kommer dom att utmana top 5 många gånger 2008.. :pannkyss
Tja, preferenserna är ju olika för olika team.
Kanon år: 169 pinnar, en pallplats.
Panik/kris/faller sönder: 362 pinnar, fyra segrar, fyra andraplatser och två tredjeplatser.
Hopkins kommer nog fortsätta ta fjärdeplatser studntals och West kommer ligga på plats sju till femton. Kanon år, som sagt.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad svarar du på?

Att det helt plötsligt e raceavgörande att kvala i förstaled vilket Valentino tidigare visat vara obetydligt igenom att skämma bort oss med fina uppkörningar..Nu var Valentino mycket nöjd med Michelin i racet så något rätt måste dom ju gjort.!

Håll med om att d e stor humor i kommentaren från Team Fiat Yamaha Valentino/ Burgess om att bli utslagna av regn i Japan :pannkyss

Tja, preferenserna är ju olika för olika team.
Kanon år: 169 pinnar, en pallplats.
Panik/kris/faller sönder: 362 pinnar, fyra segrar, fyra andraplatser och två tredjeplatser.
Hopkins kommer nog fortsätta ta fjärdeplatser studntals och West kommer ligga på plats sju till femton. Kanon år, som sagt.

Visst e d härligt att förbise all fakta o statistik o gå på en känsla för en gång skull... :tummenupp
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Att det helt plötsligt e raceavgörande att kvala i förstaled vilket Valentino tidigare visat vara obetydligt igenom att skämma bort oss med fina uppkörningar..Nu var Valentino mycket nöjd med Michelin i racet så något rätt måste dom ju gjort.!
Jag tycker nog att Rossi gjorde en mycket fin uppkörning under racet men om du inte kan se att en av de avgörande faktorerna för Rossi var att han startade för långt bak i fältet, jämför varvtiderna så ser du att han tappade i princip hela försprånget på första varvet.

Håll med om att d e stor humor i kommentaren från Team Fiat Yamaha Valentino/ Burgess om att bli utslagna av regn i Japan :pannkyss
Vad är humorn i att de konstaterade att det intermediatedäck de bytte till inte funkade de första varven? Har inget med regn att göra, visa gärna en kommentar från Burgess också, skojare där.


Visst e d härligt att förbise all fakta o statistik o gå på en känsla för en gång skull... :tummenupp
Visst är det härligt med känslor men lite råa fakta är bra och uppfriskande i de Kawasakigröna dimmorna emellanåt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hittar inte nu, men läste en artikel där Burgess antydde hur lite han faktiskt träffar Rossi. De umgås inte iaf.
 

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
SÅLD!
hmm, jag är så jävla less på rossiHATET, bla bla bla att han gnäller...va fan ta er en titt i historiken, karl´n är ju för fan en kung...Toppförare i världsklass känner nog av minsta lilla "fel" på hoj eller däck.. Det gör nog många av er som tävlar i sverige också!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hmm, jag är så jävla less på rossiHATET, bla bla bla att han gnäller...va fan ta er en titt i historiken, karl´n är ju för fan en kung...
Eller var det för två år sedan åtminstone.Är inte hat ett rätt starkt ord i sammanhanget tycker du?
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top