Malmö - England på enklaste/billigaste sätt (med MC, givetvis).

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
I sommar tänkte jag besöka en vän i Glasgow, och fick då också idén att ta mig dig på hoj.
Min utgångspunkt är Malmö. Det verkar dock som att möjligheterna att ta sig Storbritannien är få. Som jag förstår det kan jag antingen ta färjan från Esbjerg till Harwich, eller köra ner till Hoek van Holland (via Rödby-Puttgarden), och därifrån ta färjan till Harwich.

Det första alternativet är ju rimligen bekvämare, man kommer fram till England utvilad efter en natt på färjan, och de inledande 33 milen till Esbjerg är nog en bra uppvärmning. Färjan kostar dock 5700:- ToR

Kör man istället via Tyskland och Holland så kostar färjeöverfarterna totalt 2900 ToR men då blir det också sådär 90 extra mil i sadeln, vilket iofs inte nödvändigtvis är fel, men kostar ju en del soppa (typ 1400-1500:- ToR, om jag överslagsräknar lite). Sen ska man ju bo på vägen, äta osv.

Finns det någon annan väg man kan ta, t.ex. via Norge? Är det någon som har gjort den här resan och har tips på rutter eller annat att tänka på?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
I sommar tänkte jag besöka en vän i Glasgow, och fick då också idén att ta mig dig på hoj.
Min utgångspunkt är Malmö. Det verkar dock som att möjligheterna att ta sig Storbritannien är få. Som jag förstår det kan jag antingen ta färjan från Esbjerg till Harwich, eller köra ner till Hoek van Holland (via Rödby-Puttgarden), och därifrån ta färjan till Harwich.

Det första alternativet är ju rimligen bekvämare, man kommer fram till England utvilad efter en natt på färjan, och de inledande 33 milen till Esbjerg är nog en bra uppvärmning. Färjan kostar dock 5700:- ToR

Kör man istället via Tyskland och Holland så kostar färjeöverfarterna totalt 2900 ToR men då blir det också sådär 90 extra mil i sadeln, vilket iofs inte nödvändigtvis är fel, men kostar ju en del soppa (typ 1400-1500:- ToR, om jag överslagsräknar lite). Sen ska man ju bo på vägen, äta osv.

Finns det någon annan väg man kan ta, t.ex. via Norge? Är det någon som har gjort den här resan och har tips på rutter eller annat att tänka på?

Har gjort det när jag hämtat bilar,men då har jag kört hela vägen inga färjor, tråkiga vägar. Tycker färjorna är extremt överpris just till england och klyddiga, hade jag varit du så hade jag skippat hojjen tagit flyget dit för 500-600kr/enkel och sparat pengarna till en hojj semester någon annan stans :p

SV Nicke

Kör fort? Nope. Bara effektivare!
Gick med
21 May 2011
Hoj
2003, Suzuki SV1000S
Hej. Läste här på forumet om RORO färja mellan Göteborg-England för 1800kr enkel inkl hoj.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Tips, det är inte samma priser när man bokar DFDS färjan från svensk sida som när man bokar från .co.uk sida, jag sparade ett par tusenlappar förra månaden!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Kolla också med Brit här på forumet , han brukar åka till UK lite då och då

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Har gjort det när jag hämtat bilar,men då har jag kört hela vägen inga färjor, tråkiga vägar. Tycker färjorna är extremt överpris just till england och klyddiga, hade jag varit du så hade jag skippat hojjen tagit flyget dit för 500-600kr/enkel och sparat pengarna till en hojj semester någon annan stans :p

Ja, vägarna genom norra Europa är säkert inte skitkul, men det är ju när jag kommer till England och Skottland som jag vill ha hojen. Har hur som helst inte hittat några biljetter för 500-600 enkel, tror inte SAS flyger direkt till Glasgow längre?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Intressant!
Då går man dessutom i land i Immingham vilket är betydligt närmare min slutdestination. Ska kolla upp! Tack för tipset :)

Har åkt denna flertal gånger. Det är en lastfartyg, tar ca 26 timmar, ABSOLUT INGETING att göra på båten, hytt och mat ingår. Det finns matsal och allrum med tv. Ta med en platta öl så funkar det!!! Åker du med skåpbil var noga att poängtera att den är tom så slipper du betala för vikten.
Personligen tycker jag att det är de smidigaste sättet att hämta gods från England!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Har åkt denna flertal gånger. Det är en lastfartyg, tar ca 26 timmar, ABSOLUT INGETING att göra på båten, hytt och mat ingår. Det finns matsal och allrum med tv. Ta med en platta öl så funkar det!!! Åker du med skåpbil var noga att poängtera att den är tom så slipper du betala för vikten.
Personligen tycker jag att det är de smidigaste sättet att hämta gods från England!

Blir ju med hojen isf, men den väger ju inte mycket i jämförelse. Låter bra annars, ska ta kontakt med Tor Line snarast :)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Har nu fått aktuella priser för överfart Gbg-Immingham, och det landar på ungefär samma pengar som för Esbjerg-Harwich.

1820, per person, enkel resa.
640 :- per motorcyckel, enkel resa.
Totalt alltså 4920:- för tur och retur.

4 avgångar i veckan från Göteborg, ev något färre avgångar sommartid.

Lutar ändå åt detta alternativ.

Bifogat

• Passenger information DFDS Seaways.pdf
    135.2 KB · Visningar: 258
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...