FANTEN
Cool
De flesta (alla?) trådar där skillnader mellan Sverige och andra länder diskuteras bottnar i den allmänna meningen att Sverige totalt sett är ett skitland, styrt av en skitregering (oavsett vilken färg), med skitlagar och skitväder, skitskatter, skitinvandrare, skitbidragstagare, skitpriser på allt, skittidningar, skitlöner och skitpoliser. Och grus i kurvorna.
Jag är ingen globetrotter men har besökt 22 länder och mitt jobb tar mig löpande till olika länder och världsdelar. Även om det finns en och annan tuva här och var så är gräset som helhet inte grönare på andra sidan staketet. Även om mycket skulle kunna vara bättre här är jag för min del jävligt glad att bo i Sverige.
(Men jag är säkert förd bakom ljuset av skitetablissemanget och skitstaten.)
Hej!
Känner igen mig i det du skriver då jag oxå flänger hit och dit i världen pga jobbet. Och en sak som e kul med att resa är just att man lär sig uppskatta det vi har i Sverige. hehe.
Om vi bara ska fokusera på trafiksaker så kan det vara småsaker som att bilarna inte flyter fram och tillbaka i sidled över alla körfälten som dom gör i tunisien eller att 7 bilar börjar tuta 0,5 sekund efter trafikljuset slagit om från rött till _gult_. Eller varför inte som när man gjorde en feltajming på semestern och körde söderut så man närmade sig LA i USA id 18tiden. 3 igenkorkade körfält där man låg i mil efter mil och krypkörde pga bilköerna och stängde av fläktarna trots värmen pga avgaserna. I samma bilkö så körde folk med rutorna nervevade och jag minns att jag undrade för mig själv jag hade velat vänja mig vid det jag oxå. Krypkörandet var alltså inte pga nåt vägarbete ifall nån undrade.
Eller som när jag var i london och tänkte äta nåt ute på kvällen. Det var första gången jag upplevt trafikstockning på trottoarer. Gick inte att komma fram ibland så man fick stå och vänta eller trippa sig fram. Så mycket folk var det ute.
Var nyligen nere i Tunisien o jobbade och jobbade då med ett par indier. Vid ett tillfälle såg dom att jag hade en bild på busan och när jag sa att busan var min så blev dom asimpade. Jag blev förvånad eftersom dessa indierna jobbar där på kontrakt och tjänar bra mycket mer än mig så hur impad blir man då av min 7 år gammal hoj? Jo dom berättade då att det är inte lagligt i indien att ha såna här effektstarka hojjar. Tror den tillåtna gränsen var 400cc eller nåt sånt. Väldigt lite var det iaf. Men kryphål finns det alltid och har man pengar så går allt. Med kontakter så kunde dom komma runt regeln genom att köpa en hoj när dom jobbar utomlands och sen importera den när dom flyttar hem. Han uppskattade att detta skulle kosta honom 500.000 SEK efter alla skatter, avgifter och dyl betalt. För han garanterade att tullarna garanterat hittar nån paragraf att anmärka på eller nån norm du inte uppfyllt som gör att du måste punga ut lite flis till så att du efter kanske ett halvår eller mer får ut hojjen från tullarna. Det var heller inte lagligt att importera ett fordon äldre än 3 år(om du nu inte har rätt kontakter på nån myndighet).
Vill tillägga nåt jag kom att tänka på som sades på ett seminarium som handlade om varför vi mår så dåligt i Sverige när vi har det så bra. Enligt den som höll föredraget är en anledning att man/vi alltid jämför oss med dom som har det bättre, och det stämmer ju. Hur många är det som tex jämför sig med tex städerskan som knappt har råd med hyran eller med nån som inte har råd med bil. Nä, man kollar hela tiden på vad andra har och som man själv saknar. Att andra har det bättre och eller tjänar mer och vi vill såklart själv oxå ha det men eftersom man samtidigt hela tiden fokuserar på hur dåligt man själv har det elelr vad man inte har så missar man allt det roliga. Han sa oxå att folk mår sämre i städerna än ute i byarna. En teori är att i städerna finns det alltid några miljonärer och rikemansområden eller folk som utmärker sig på andra sätt. I byarna har alla det mer lika. Nån kanske åker till mallorca på semestern med familjen men då har grannen kanske köpt en nyare årsmodell av sin Saab eller kaklat om badrummet det året.
Last edited: