Man blir ju så jäkla förbannad

Per_svall

Asfalt är hårt
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Umå
Hoj
Superduke -07
Var på väg hem från jobbet, åker förbi en ganska otäck trafikolycka. Bilen i fråga var rätt mosad av en lastbil. Någon satt fastklämd i bilen.
Vad ser jag då, jo en kärring som stannar kliver ut ur bilen. Går fram mot olycksplatsen med sin digitalkamera och fotar. Dessutom pratar och småskratta med sin väninna.
Det var inte ens stopp i trafiken utan hon svängde in till kanten och stannade. Stod dessutom en massa andra olycksturister och glodde.
Fy faan, låt dom som jobbar där vara ifred, och framför allt dom som är drabbade. Va faan får man ut av att stå och kika på andras olycka. :kocko
 

Per_svall

Asfalt är hårt
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Umå
Hoj
Superduke -07
Jag tror inte att en journalist håller sig med en lite hobby digitalkamera som idioten ifråga hade. Oavsett om det diskuterats förut så blev jag jäkligt upprörd. Hoppas bara att det gick bra för dom inblandade
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Per_svall skrev:
Var på väg hem från jobbet, åker förbi en ganska otäck trafikolycka. Bilen i fråga var rätt mosad av en lastbil. Någon satt fastklämd i bilen.
Vad ser jag då, jo en kärring som stannar kliver ut ur bilen. Går fram mot olycksplatsen med sin digitalkamera och fotar. Dessutom pratar och småskratta med sin väninna.
Det var inte ens stopp i trafiken utan hon svängde in till kanten och stannade. Stod dessutom en massa andra olycksturister och glodde.
Fy faan, låt dom som jobbar där vara ifred, och framför allt dom som är drabbade. Va faan får man ut av att stå och kika på andras olycka. :kocko

Om man nu vill ha en bild på det inträffade. Då måste man gå fram till vraket med sin kamera och trycka på knappen. Vad är problemet?
 

Per_svall

Asfalt är hårt
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Umå
Hoj
Superduke -07
Förstod det. :rolleyes:
Jag tycker iofs inte att folk ska ge något handtag ens, ifall det finns yrkes folk där. Andra har inget där att göra helt enkelt.
 

Per_svall

Asfalt är hårt
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Umå
Hoj
Superduke -07
#Olsson# skrev:
Om man nu vill ha en bild på det inträffade. Då måste man gå fram till vraket med sin kamera och trycka på knappen. Vad är problemet?
Varför vill man ha en bild på olyckan för, när folk lider. Förstår inte
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
#Olsson# skrev:
Om man nu vill ha en bild på det inträffade. Då måste man gå fram till vraket med sin kamera och trycka på knappen. Vad är problemet?

Problemet är väl kanske att personen i bilen kanske inte vill vara någon kärringjävels fotoalbums-bildmotiv, kanske - eller vad tror du själv ?

Jämför med om du själv klotar och sätter dig själv i en vägskylt - vill du bli fotoalbumsmotiv ?

Man kan visa mer respekt för människor i en kaos och krisartad situation, tror du inte ?

Tänk själv! :kocko
 

Jazz

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha
Håller med..

Håller med om att det är osmakligt att fota på skadade. Den andra sidan är att folk är otroligt nyfikna nästan oavsett vad det gäller.

Många bilder från Hobbyfotografer publiceras på nyhetssidor/tidningar som andra nyfikna som läser. Jag själv läser nyheter, men inte för att jag vill se skadade människor.

Att "fotografen" [Läs kärringen] stannar olämpligt och småskrattar gör att jag förstår din irritation.


Misstänker att det är denna olycka du menar. ( källa: http://www.wighsnews.se )

SUNDSVALL
Kollision på E14
Två fordon uppges vid 18:30 ha kolliderat på E14 vid Töva. utryckningsfordon är på plats, men hur många personer det är som skadats är ej känt.
04-06-09 18:44 / Teija
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Per_svall skrev:
Varför vill man ha en bild på olyckan för, när folk lider. Förstår inte

Det framgick inte. Hon kanske tjänar pengar på det. Hon kanske har som hobby att fotografera. Vem vet? Var och en har sina skäl. Jag tycker bara att attityden är lite naiv att kalla dem för "olycksturister". Onormala händelser brukar vara intressant för de flesta. Att plåta är tack och lov var och ens rättighet i ett fritt land.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Pejo skrev:
Problemet är väl kanske att personen i bilen kanske inte vill vara någon kärringjävels fotoalbums-bildmotiv, kanske - eller vad tror du själv ?

Jämför med om du själv klotar och sätter dig själv i en vägskylt - vill du bli fotoalbumsmotiv ?

Man kan visa mer respekt för människor i en kaos och krisartad situation, tror du inte ?

Tänk själv! :kocko

Vi vet ju inte den s k "kärringjävelns" avsikt med bilden. Tycker det bara är fel att automatiskt döma "kärringjäveln" och hennes handlande. Hon fotograferade. Det har hon liksom rätt att göra. Vilken respekt man visar personen i bilen beror helt på vad man använder bilden till.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
#Olsson# skrev:
Vi vet ju inte den s k "kärringjävelns" avsikt med bilden. Tycker det bara är fel att automatiskt döma "kärringjäveln" och hennes handlande. Hon fotograferade. Det har hon liksom rätt att göra. Vilken respekt man visar personen i bilen beror helt på vad man använder bilden till.

Att man har rätt att göra något innebär inte att det är etiskt korrekt. Dessutom är det hur hon har handlat jag reagerar på, inte vad resultatet av hennes handling är (publicering på bildbyrå?)

Du svarar inte på om du själv vill vara olycks-fotoalbumsmotiv... :7peta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top