Man blir ju så jävla förbannad !!!!!!!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Meningslös olycka... ja

Tragisk definitivt, men kombinationen:

13-åring på moped + hjälmlös + skjutsning + var-är-föräldrarna? kan inte annat än att leda till en "olycka".

Det finns anledning till att det finns en 15-årsgräns för moppar...
Problemet med oansvariga vuxna får vi nog dras med, tyvärr, det ligger i dagens samhälle att ansvaret alltid är "någon annans".

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Usch!
Det är hemskt. :(

EDIT: Stog det varför han skulle in dit och göra?

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Re: Meningslös olycka... ja

Kahobe skrev:
Tragisk definitivt, men kombinationen:

13-åring på moped + hjälmlös + skjutsning + var-är-föräldrarna? kan inte annat än att leda till en "olycka".

Det finns anledning till att det finns en 15-årsgräns för moppar...
Problemet med oansvariga vuxna får vi nog dras med, tyvärr, det ligger i dagens samhälle att ansvaret alltid är "någon annans".

Det är inte alltid så att det är föräldrarnas fel.
Jag körde min Honda Z50 på gatorna när jag var 11-12 år.
Min far låste den alltid och gömde nyckeln men jag hittade nyckeln och använde min z50 utan att försäldrarna märkte det..

Samma sak när jag köpt min MT5 när jag var 14.
Fick inte köra med den men självklart gjorde man det ändå (alltid utan hjälm).

Så gnäll inte alltid så jävla mycket på föräldrarna för de flesta gör nog så gott de kan.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Re: Re: Meningslös olycka... ja

Tommy skrev:
Det är inte alltid så att det är föräldrarnas fel.
Jag körde min Honda Z50 på gatorna när jag var 11-12 år.
Min far låste den alltid och gömde nyckeln men jag hittade nyckeln och använde min z50 utan att försäldrarna märkte det..

Samma sak när jag köpt min MT5 när jag var 14.
Fick inte köra med den men självklart gjorde man det ändå (alltid utan hjälm).

Så gnäll inte alltid så jävla mycket på föräldrarna för de flesta gör nog så gott de kan.

De borde fått dig att förstå att inte använda den när och där du inte fick i stället. "Låset ska sitta i huvudet"

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Re: Re: Re: Meningslös olycka... ja

Rymding skrev:
De borde fått dig att förstå att inte använda den när och där du inte fick i stället. "Låset ska sitta i huvudet"

Hoppas du skojar.

Kan du ge ett exempel på hur de skulle kunnat få mig att inte köra den när jag sket i allt de sa och gjorde som jag ville (på ett snyggt sett).

Det är inte så att man kan styra människor hur som hälst.
Samma sak nu när vi är vuxna och många ligger och kör 200+ på vanliga vägar och kör ifrån polisen osv.
Alla vet att man inte ska dricka mycket eller ta andra droger men många gör det ändå.
Det går inte att styra alla eftersom alla är individer som tänker på olika sett. Så är det redan när man är liten.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Vilen idiot spänner ett rep mellan 2 träd utan anledning, jag körde själv in i en vajen på moppetiden men som tur va satt det i gaffelhöjd. :mad:

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Meningslös olycka... ja

Tommy skrev:
Hoppas du skojar.

Kan du ge ett exempel på hur de skulle kunnat få mig att inte köra den när jag sket i allt de sa och gjorde som jag ville (på ett snyggt sett).

Det är inte så att man kan styra människor hur som hälst.
Samma sak nu när vi är vuxna och många ligger och kör 200+ på vanliga vägar och kör ifrån polisen osv.
Alla vet att man inte ska dricka mycket eller ta andra droger men många gör det ändå.
Det går inte att styra alla eftersom alla är individer som tänker på olika sett. Så är det redan när man är liten.

Inte vet jag i ditt fall. Det är väl olika hur det hanteras. Den frågan överlämnar jag till antiaga-gruppen här på forumet. ;)

Men det är ändå så att det ska inte vara antalet lås och larm på en hoj som ska avgöra om den står kvar. Om man bara ska räkna med att nån annan ska se till att man uppför sig eller inte har chansen att uppföra sig då är det nåt som är snett. Ska vi förhindra fortkörning genom att sätta fartspärrar på alla fordon? Eftersom bilen går 200 så är det ok att köra så? Jag visste vart morsan förvarade hushållskassan som 4:åring men inte tog jag dom och köpte glasskiosken för det. Som 10 åring visste jag var morfar förvarade ammunition och nyckeln till vapenstället. Inte sköt jag själv för det. Började köra moppe som 10:åring "på landet" och fick fråga vid varje tillfälle om det var ok. Nej var nej. Ja var ja. Varför kan det inte vara så nu? :confused:

Jag är väl gammalmodig,,,,,

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Kanske var det så att campingledningen inte ville att man skulle köra moppe där och satte uppe repet för att markera, inte bara på ett sätt, vart skåpet skulle stå.

Det känns lite som om bror duktig varit i farten och minsann skulle spärra av 'så dom lär sig en läxa'.

13-åringen lär sig aldrig, han är död.

//P

Pst.. Ett fel rättfärdigar inte ett annat. En 13-åring får inte åka moppe, men det ger inte en annan rätt att på ett trafikfarlig sätt spärra av en icke-väg.

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Efter vad jag läste i Metro i morse så hade nån surgubbe spänt upp repet just för att han ville hindra moppar att köra förbi där. Riktigt génidrag :( Idioten borde fan åtalas för dråp om det stämmer. Hjälm eller inte så är ju inte halsen skyddad.

Undrar hur fan hans föräldrar uppfostrade honom. <- Ja, ironiskt med tanke på gnället om bristande uppfostran och ungdomens respektlöshet. Redan för 2000 år sedan fick Platon dricka gift för att han ansågs förleda ungdomen med sina idér, då stadens styrande oroade sig över precis samma saker som varje generation har gjort sedan dess.

Appråpå moppeföraren, hur många här har inte gjort massa saker i sin ungdom(!?) som dom visste att dom inte borde, och som kunde slutat riktigt illa?

Tråkigt för grabbens föräldrar och tjejen som satt bak.

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
varför använde han inte avspärrningsband för.. för det första så syns det ju mkt bättre, ett rep upptäcker man ju inte fören i precis sista stunden. dessutom går det ju av om man ändå skulle köra på det.

pojken körde väl som han var van att köra, stod ju att marken var uppkörd sedan tidigare.. förmodligen så åkte väl alla där med sina moppar.
vilket ju bara skuldbelägger den som satte upp repet ännu mer, då han ju rimligtvis borde vetat om vad som skulle kunna ske (och desvärre skedde)

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Meningslös olycka... ja

Tommy skrev:

Jag kom på nåt. Prylar har man för förtjänar dom. Om de tog och sa åt dig att "du rör den inte när inte vi är med, annars säljer vi den!" Sen kollade de hur däcken stod eller nåt annan kännetecken för om du flyttat den. Sen om du körde så sålde som den.

Som nån skrev i en annan tråd som slog sönder saker. Du får slå sönder så mycket du vill det är du som får köpa nytt för dina pengar. Det fungerade också.

Om inte männinskor får chansen att välja och chansen att välja rätt kommer det inte bli annat än som han med moppen som nästan blev ihjälslagen som enligit vissa "får skylla sig själv".

Sen visst nåt har väl alla gjort som man inte borde. Men att göra fel nån gång det är lärdom men konstant upprepa samma misstag det är oupfostran. :fakta När man gjort fel får man så gott det går (om man inte är död) försöka återställa och visa ånger.

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
tankar går till familj o flickan!

helt idiotisks att sätta upp ett tjockt rep i den höjden
tycker att han ska tas in för dråp

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Re: Re: Re: Re: Re: Meningslös olycka... ja

Rymding skrev:
Jag kom på nåt. Prylar har man för förtjänar dom. Om de tog och sa åt dig att "du rör den inte när inte vi är med, annars säljer vi den!" Sen kollade de hur däcken stod eller nåt annan kännetecken för om du flyttat den. Sen om du körde så sålde som den.

Som nån skrev i en annan tråd som slog sönder saker. Du får slå sönder så mycket du vill det är du som får köpa nytt för dina pengar. Det fungerade också.

Om inte männinskor får chansen att välja och chansen att välja rätt kommer det inte bli annat än som han med moppen som nästan blev ihjälslagen som enligit vissa "får skylla sig själv".

Sen visst nåt har väl alla gjort som man inte borde. Men att göra fel nån gång det är lärdom men konstant upprepa samma misstag det är oupfostran. :fakta När man gjort fel får man så gott det går (om man inte är död) försöka återställa och visa ånger.

Och när de alldrig märkte att jag körde med min Z50 då?
Skulle de sålt den för saken skull då eller?
Samma sak när jag körde bil varje dag en hel sommar när jag var 14år.
Skulle de sålt sina bilar då när de upptäckte vad jag hade gjort eller?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Meningslös olycka... ja

Tommy skrev:
Och när de alldrig märkte att jag körde med min Z50 då?
Skulle de sålt den för saken skull då eller?
Samma sak när jag körde bil varje dag en hel sommar när jag var 14år.
Skulle de sålt sina bilar då när de upptäckte vad jag hade gjort eller?

Egentligen skulle de visat vem som bestämde långt långt innan dess. I den här ålden så visste du redan att du hade försprånget och att det inte var mycket de kunde göra. Har för mig att man lär sig hälften av vad man lär sig innan 3 års ålder så det är redan då som uppfostran ska sättas in. När ungarna börjar skolan är det (ofta) för sent.

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Meningslös olycka... ja

Rymding skrev:
Egentligen skulle de visat vem som bestämde långt långt innan dess. I den här ålden så visste du redan att du hade försprånget och att det inte var mycket de kunde göra. Har för mig att man lär sig hälften av vad man lär sig innan 3 års ålder så det är redan då som uppfostran ska sättas in. När ungarna börjar skolan är det (ofta) för sent.

Om du nu visste hur mina föräldrar hade uppfostrat mig kanske du hade haft rätt att säga något.
Men nu har jag 4st syskon som är äldre än mig och de har fått "samma" uppfostran och de har alldrig varit några "problem" med dem.

De skulle tex alldrig köra ifrån en polis (jag skulle alldrig stanna).
De hänger inte alltid på hur man blir fostrad men endel har tydliggen svårt att förstå det.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Meningslös olycka... ja

Rymding skrev:

Jo visst och du vet väl att en utopi är det perfekta som inte kan uppnås?

Alla (med undantag för dig tydligen) gör busgrejer.

Diversion

Guest
Vad jag förstår skulle samma sak ha hänt även om föraren haft hjälm och varit gammal nog för att köra moped.

En så enkel sak som att knyta röda vimplar på repet hade kanske hjälpt. :(

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...