Man blir rädd när man läser

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Att det som händer i vårt avlånga land med olyckor med mc inblandat hela hela tiden.

Har på kort tid läst otroligt många mc olyckor där nästan alla avlidit av sina skador. Okej värst var den sista som var i Jönköping. Att klyvas i två delar?

Vad är det som händer? Hur kör vi igentligen? Med all respekt till anhöriga och vänner.

Man blir rädd när man läser. Jag är själv rätt nybliven förare sedan förra året. Har en Triumph och visst den är den vackraste pjäs jag har haft i mitt garage någonsin. Putsar fejar och mekar men man blir sedan rädd när man läser om hur förare konstant kör ihjäl sig. Man börjar dra sig för att plocka ut den.

Är det inte någon klumpig bilist som kör och backar över någon stackare så är det en galen mc förare som har bestämt sig för att han har en dödsönskan. Eller så är det någon som har jävligt stor otur och får vobbel och åker av.

Hur skall man resonera?

Jag tycker att mc körningen har gjort det möjligt för mig att koppla av med en skön åktur och älskar att dra en repa i stan. Men faan med galningar runt hörnet som kör bil el båge då blir man rädd. Rädd att köra och rädd att göra det man älskar.

Kände bara att jag ville skriva av mig efter de senaste dagarnas dödsolyckor.

Känns ganska hopplöst och funderar på att sluta köra för som sagt

Jag är rädd för att sist jag kollade hade jag ingen dödsönskan.

Respekt till alla anhöriga och dess vänner och bekanta samt familj

Andy
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kör med huvudet ovanför axlarna så ska det nog gå bra. :tummenupp
 

Dark_Messenger

Guest
Cebeärr600 skrev:
2113081
Har på kort tid läst otroligt många mc olyckor där nästan alla avlidit av sina skador. Okej värst var den sista som var i Jönköping. Att klyvas i två delar?
Låter helt sjukt att killen klövs. Måste varit pulver i den hojen :näsblod
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
hann inte läsa allt men var det inte motorcyklen som delades i två?? eller fattade jag fel?? :confused:
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
I många situationer bestämmer vi ju själva OM och i så fall HUR vi skall ge oss in i den eller ej!

Så mycket har att göra mede vilken inställning vi har till trafik/medmänniskor rent generellt och mc-körning i synnerhet!

Har vi inställningen att:
- Jag kan det här! Jag har 100% koll på allt och alla! Bla, bla, bla...

Så ökar kanske risken!

En sak är jag dock övertygad om och det är att om vi (du/jag) åker omkring och tänker på allt som KAN hända i stället för fokuserar dig/mig på det vi håller på med (kör mc) så har vi flyttat fokus till annat = farligt!

Ett alternativ till att köra ute på gatan är ju att köra på avslyst område (bana)!

Du får kanske ransaka dig själv och skall fatta ett beslut som passar dig bäst! Jag varken kan eller skall ge dig råd om vad du skall känna/tycka! Det kan du bara veta själv!

Lycka till med ditt beslut! Oavsett vad det blir!

Mvh!
// Niklas
 

BcRich

Hellre Kolfiber än GoreTex
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Västra götaland
Hoj
rsex-->Såld
Ganska enkla punkter för att öka sin egen säkerhet: 1.Utgå från att ingen bilist ser dig, och även om han gör det så är han en idiot som snart gör något helt oförutsägbart. 2.Tänk på att dina vanliga vägar förmodligen är helt sabbade av tjälskott och rullgrus, ta en lugn runda och kolla statusen först. 3.Se till att du skruvat fast allting efter vinterförvaringen så du inte tappar framhjulet i 200...
 

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
Samma tankar.

Har samma tankar som dig. Älskar att åka hoj. Men det börjar bli lite väl farligt tycker jag. Har en grabb på 3 och ytterligare en på gång.
Kör nog sista sommaren på sporthoj som det känns nu. Vill nog ha en Motard, så att iallafall hastigheten sänks, för handen på hjärtat.....det är svårt att åka lagligt fort med en sportmaskin...tyvärr......blir förbannad på mig själv ofta......men när man kör,så är ju hornen ute.......

Kör försiktigt, alla ni därute.....
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Väldigt mycket av risken står du själv för. Så kör du som en vilde så gäller det nog fundera på ställa hojen.

Kör du nu betydligt mer sansat, vilket ditt inlägg ger intryck av, så lär du kunna fortsätta köra :)

Det är trots allt så med statistiken för hojjar gäller alla... och ingen. Det är även så att de dödsolyckor som sker på hoj får stor uppmärksamhet.

Statistik: 30-40 döda hojåkare om året, 1400? självmord om året (osäker om stämmer, fick från annan tråd). Hur många dör i hjärtinfarkt? Bättre å leva sundare liv så lever du längre än å sluta köra hoj ;)
 
Last edited:

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
Nope
Precis, ta det lugnt det är trots allt roligare att komma hem hel och kunna köra nästa dag än att konstant testa ens gränser... Jag kan väl tycka att de flesta situationer som uppstår beror i stor utsträckning på att man kör för fort (oavsett om det är med bil eller mc)...
 

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki z750
Thanks all..

Jo jag tillhör väl kategorin som håller mig rätt lung. Visst någon enstaka gång har väl jag också fått horn i pannan där jag gasat på lite men fördet mesta brukar jag hålla mig sansad.

För mig är bågekörning en glädje, avkoppling även om jag kör sporthoj. Det är som min lärare sa på uppkörningsdagen när han visste vad jag hade för hoj hemma.

Skönt att ha hästarna när det behövs men sedan skall man fortfarande hålla huvudet i kontakt med handen.

Lever lite efter det mottot.

Likadant min förättare....

Se alla bilar som älgar.

Dom mest bara yrar runt på vägbanan.

Andy
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Cebeärr600 skrev:
2113081
Är det inte någon klumpig bilist som kör och backar över någon stackare så är det en galen mc förare som har bestämt sig för att han har en dödsönskan. Eller så är det någon som har jävligt stor otur och får vobbel och åker av.

Hur skall man resonera?

Var inte så säker på att det är dessa grupper du nämner som utgör den större delen av haverister. Troligen är det sådanna som du själv(nybliven förare) och som ännu inte fått insikt i hur man håller farorna nere på låg nivå. Du kan helt enkellt ännu inte köra väl eller göra realistiska bedömningar om risker och strategier. Det baserar jag på att, det har du inte fått lära dig ännu eftersom det inte ingår i utbildningen. Förmodligen tror du dock att du vet hyfsat om riskerna, och just det - gör att du blir en mycket farlig förare.

Lycka till
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jag avslutade förra säsongen (Min första f.ö) med en krock och några veckor på sjukhus. Jag är fortfarande dålig efter det och prognosen säger iaf att jag har 1 års sjukgymnastik kvar, med konstant smärta i princip. (Lårbenet blev mos)

Köpte ny MC ganska direkt efter olyckan och har sett fram mot att få åka igen. Men det känns som att en del av glädjen är borta faktiskt. Man har väl inbyggda spärrar antar jag, får hoppas att dom släpper.

Man är då betydligt mer riskmedveten nu än då, och det är väl bra antar jag. 1 gång räcker. Man får kanske inte en 3:e chans.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
selin skrev:
2115584 Jag avslutade förra säsongen (Min första f.ö) med en krock och några veckor på sjukhus. Jag är fortfarande dålig efter det och prognosen säger iaf att jag har 1 års sjukgymnastik kvar, med konstant smärta i princip. (Lårbenet blev mos)

Köpte ny MC ganska direkt efter olyckan och har sett fram mot att få åka igen. Men det känns som att en del av glädjen är borta faktiskt. Man har väl inbyggda spärrar antar jag, får hoppas att dom släpper.

Man är då betydligt mer riskmedveten nu än då, och det är väl bra antar jag. 1 gång räcker. Man får kanske inte en 3:e chans.
Det släpper mer eller mindre första dagen.
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
oakhammer skrev:
2113138 Har samma tankar som dig. Älskar att åka hoj. Men det börjar bli lite väl farligt tycker jag. Har en grabb på 3 och ytterligare en på gång.
Kör nog sista sommaren på sporthoj som det känns nu. Vill nog ha en Motard, så att iallafall hastigheten sänks, för handen på hjärtat.....det är svårt att åka lagligt fort med en sportmaskin...tyvärr......blir förbannad på mig själv ofta......men när man kör,så är ju hornen ute.......

Kör försiktigt, alla ni därute.....

Om du tror att de som kör motard kör sakta så tror du fel. Har fullt upp o hänga med de galningarna :yoparty
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Min teori är att risken att förolyckas ökar med riskbeteendet.
Jag har själv kört aktivt i över 16år och inte kört sakta precis och jag har sett både det ena och det andra.
Om man överlever de 2-3 första åren och kör aktivt så har man lärt sig så pass mycket att risken minskar till en bråkdel av vad den är för nybörjare.

En annan risk kan tillskrivas valet av första hoj.
Förr var det få som hade råd med en fet första hoj men på senare år så har jag sett fler och fler nybörjare med aldeles för kraftig första hoj.
Om man börjar med en lite mindre stygg första hoj så lär man sig mycket mer och dessutom snabbare!
Som exempel fanns det en tråd för inte så länge sen här om en kille som hade en zx10 som första hoj! Skärpning!

Till slut så handlar överlevnad i trafiken om ditt riskbeteende:
Erfarenhet.( fart på rätt ställe osv)
Förtroende i sig själv och hojen.
TÄNK EFTER FÖRE! det är faktiskt ditt liv även om det är bilens fel.


There are old riders and there are bold riders but there arent many old bold riders!

Ha kul i sommar men gör det med insidan inkopplad!!! :)
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Cebeärr600 skrev:
2113081 Att det som händer i vårt avlånga land med olyckor med mc inblandat hela hela tiden.

Har på kort tid läst otroligt många mc olyckor där nästan alla avlidit av sina skador. Okej värst var den sista som var i Jönköping. Att klyvas i två delar?

Vad är det som händer? Hur kör vi igentligen? Med all respekt till anhöriga och vänner.

Man blir rädd när man läser. Jag är själv rätt nybliven förare sedan förra året. Har en Triumph och visst den är den vackraste pjäs jag har haft i mitt garage någonsin. Putsar fejar och mekar men man blir sedan rädd när man läser om hur förare konstant kör ihjäl sig. Man börjar dra sig för att plocka ut den.

Är det inte någon klumpig bilist som kör och backar över någon stackare så är det en galen mc förare som har bestämt sig för att han har en dödsönskan. Eller så är det någon som har jävligt stor otur och får vobbel och åker av.

Hur skall man resonera?

Jag tycker att mc körningen har gjort det möjligt för mig att koppla av med en skön åktur och älskar att dra en repa i stan. Men faan med galningar runt hörnet som kör bil el båge då blir man rädd. Rädd att köra och rädd att göra det man älskar.

Kände bara att jag ville skriva av mig efter de senaste dagarnas dödsolyckor.

Känns ganska hopplöst och funderar på att sluta köra för som sagt

Jag är rädd för att sist jag kollade hade jag ingen dödsönskan.

Respekt till alla anhöriga och dess vänner och bekanta samt familj

Andy

Och jag börjar bli trött på alla som whinar om att det är så farligt ujj ujj. Om du inte vill köra - kör inte. Om du är rädd - kör inte. Om du tycker det inträffar för mycket olyckor - kör inte. JA det är tragiskt med alla som dör det kan vi alla nog hålla med om men någon måtta får det vara. Du kväver oss andra som gillar att åka med din negativa attityd. Vill du inte åka hoj? Stanna då hemma och ÅK INTE!
 

anot

MepMep
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lund
Hoj
Nope
Ooops skrev:
2115799 Och jag börjar bli trött på alla som whinar om att det är så farligt ujj ujj. Om du inte vill köra - kör inte. Om du är rädd - kör inte. Om du tycker det inträffar för mycket olyckor - kör inte. JA det är tragiskt med alla som dör det kan vi alla nog hålla med om men någon måtta får det vara. Du kväver oss andra som gillar att åka med din negativa attityd. Vill du inte åka hoj? Stanna då hemma och ÅK INTE!

Om du kvävs av tråden - läs den inte! :tungan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top