Man blir så lack på att det aldrig kan bli rätt.

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Geiwiz. Hur bra kolvar, vilken ska jag ha??

EDIT: Jag funderar på att beställa en kolv till Aprilia RS -96 från geiwiz.de, en 53.98mm. Hur bra är dessa, och vilken ska jag ta? leveranstid?

Hejsan. Det var lite över 2 månader sen jag beställde grejor till rs:en hos ovesmotor i olofström. Jag fick förklara ett antal gånger vilken mc, och årsmodell det var. Jag var mycket tydlig med att säga rätt.

Idag kom det och jag blev såklart överlycklig, tänkte ikväll kan jag åka hoj igen. Men kolven passar inte.. Precis där kolvringen delar sig, sitter ett hål i cylindern. Kolvringen kommer givetvis fastna där.

Så imorgon ska jag ringa dit och fråga varför jag inte fått rätt kolv. Vet inte om det är oves eller aprilia i italien som tabbat sig, men jag hoppas bannemig jag får en ny kolv utan extra kostnad.

Och när det väl blir en ny kolv beställd, får jag utan tvekan vänta 2 månader till, för att aprilia i italien är så grymt satans sega så man vill åka dit å ge dem en spark i röven.

så det blir nog inge hoj för mig detta året. :(

Tänkte passa på att kolla hur kolvarna från geiwiz är? Pappa sa att om det inte är riktigt rätt kan det bli skumma effekt-egenskaper, liknande ketchupeffekten. Är deras kolvar så pass välgjorda att man kan köpa en sån istället för orginal? för aprilia orginal var inte billig..

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
seeegt. vet hur det är när man väntar och väntar. har väntat snart 6v på mitt rör. typ 4 på en beställning från startuning. och nu när jag fått höra att delarna kommer börja ramla in så skär hojfan ist...:huvet

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Mygoood. :skrämd

3 veckor på kolv och cylle var så jag fick allvarliga bekymmer... I ditt läge hade jag bett dom fara åt helvet och beställt nån annan stans. :tummenupp

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Ett tips beställ från starol lite (väldigt sega på mailen men ring istället)
Eller gewize (stava jag rätt ? har aldrig gjort det heller när jag ska skriva de)

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
ah tackar.. Jag ringde till oves, och inget var deras fel. Det var aprilia i italien som var sega så jag fick vänta, och det var även dem som skickade fel kolv.

Den kolven jag fick kostade 1400:-.. en ny som passar kostar 2100:-. Han sa att de kunde återköpa kolven, så fick jag göra som jag ville.

Så jag vill gärna veta hur bra en kolv från geiwiz är? Jag skulle ta en med dimmensionen 53,98 mm.

Det är en RS -96 jag har, så jag skulle gärna veta vilken kolv jag ska ta.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
ah tackar.. Jag ringde till oves, och inget var deras fel. Det var aprilia i italien som var sega så jag fick vänta, och det var även dem som skickade fel kolv.

Den kolven jag fick kostade 1400:-.. en ny som passar kostar 2100:-. Han sa att de kunde återköpa kolven, så fick jag göra som jag ville.

Så jag vill gärna veta hur bra en kolv från geiwiz är? Jag skulle ta en med dimmensionen 53,98 mm.

Det är en RS -96 jag har, så jag skulle gärna veta vilken kolv jag ska ta.

Har för mig att Vertex är ett bra märke. står det inte på den gamla kolven på min står det 53,98 på toppen av kolven. Dock har jag en 03 det är viktigt att du får rätt storlek annars är risk stor att den skär igen.

tror en kolv från gewize går på 1000 kr fast då är det en 53,98

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
då satsar jag på vertex. Jo han på oves sa att 53.98 är den ska ha. Den ska inte skära lika lätt då man har lite störremarginal till cylinderväggen.

så denna skulle funka?

1996, Vertex, race piston, 53.98 mm, Aprilia 125 ccm 94.91EUR

för isåfall beställer jag en sån.

någon som kan intyga att vertex är bra?

hur lång är leveranstiden vanligtvis?

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
då satsar jag på vertex. Jo han på oves sa att 53.98 är den ska ha. Den ska inte skära lika lätt då man har lite störremarginal till cylinderväggen.

så denna skulle funka?

Om kolvenr är för stor så skär den pga av att den itne får plats är den för liten blir dålig komp och den går dåligt.

Jag kan tyvär itne säga ja eller nej vill inte lura in dig på något eller något sånt, men som sagt kolla vad det såtr på kolven brukar stå på den om inte ås kan jag itne säga något mera.

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
okej.. starol köper väl orginaldelar? för det är inte värt pengarna. Vet nån leveranstiden på geiwiz?

tack för all hjälp.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
okej.. starol köper väl orginaldelar? för det är inte värt pengarna. Vet nån leveranstiden på geiwiz?

tack för all hjälp.

Det bruakr vara bättre än piratkolvar som mitaka och prox... Vertex vet jag inte har sett att det finns till crossar också men vet inte om det är "good shit" eller pirat.

Wiseco är också ett bra märke lika så wösser (stavas?).

Men om inte det finns hade jag satsat på en Vertex.

Säg till hur lång tid det tog, sen.

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04

tack för all hjälp.

Starol säljer både pirat samt orginaldelar. Mycket bra service och korta lev tider är iaf vad jag har upplevt.

Det bruakr vara bättre än piratkolvar som mitaka och prox... Vertex vet jag inte har sett att det finns till crossar också men vet inte om det är "good shit" eller pirat.

Wiseco är också ett bra märke lika så wösser (stavas?).

Men om inte det finns hade jag satsat på en Vertex.

Säg till hur lång tid det tog, sen.

Pirakolvar är i dom flesta fallen lika bra eller bätre än orginal. Både prox (har jag i crossen) samt mitaka som sitter i aprilian fungerar hur bra som helst och håller. Mitaka kolven till rs125 är ytbehandlad det är inte aprilias orginal (tror jag).

Se till att köpa en smidd kolv bara då som ska hålla längre.

En liten rättning bara :tungan

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3060163 då satsar jag på vertex. Jo han på oves sa att 53.98 är den ska ha. Den ska inte skära lika lätt då man har lite störremarginal till cylinderväggen.

så denna skulle funka?

Vertex sitter orginal på EXCn. Efter 450 mil syntes fortfarande de små strecken som går runt kolven och den var i väldigt bra skick.

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
oj nya svar, fler frågor..

Jag var inne å kolla på smidda kolvar, men de som fanns är alldeles för stora. så det får bli en gjuten.

och en sak.. hur vet jag att jag inte får samma fel som sist? att piggen till kolvringen sitter på fel ställe? Om jag köper en vertex kolv 53.98mm till aprilia rs 96, kan jag då vara helt 100 på att jag bara kan montera och köra sen?

har varit å lämnat tillbaka den andra kolven och fått pengarna tillbaka, så nu återstår bara att beställa en ny.. hur det ska gå till vet jag inte riktigt än hehe.

edit: mer frågor.. de har särskillda kategorier för kolvringar.. måste jag beställa en sån också, eller följer det med kolven?

Last edited:

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Starol säljer både pirat samt orginaldelar. Mycket bra service och korta lev tider är iaf vad jag har upplevt.

Pirakolvar är i dom flesta fallen lika bra eller bätre än orginal. Både prox (har jag i crossen) samt mitaka som sitter i aprilian fungerar hur bra som helst och håller. Mitaka kolven till rs125 är ytbehandlad det är inte aprilias orginal (tror jag).

Se till att köpa en smidd kolv bara då som ska hålla längre.

En liten rättning bara :tungan

ÄR du säker på det.??

Hade själv inte kört med en mitaka elelr prox för att var apå den säkra sida BTW kolla detta inlägg så fattar du vad jag menar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3054510#post3054510

Till trådskaparen kör på en Vertex. :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll