Man blir så lack på att det aldrig kan bli rätt.

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
ÄR du säker på det.??

Hade själv inte kört med en mitaka elelr prox för att var apå den säkra sida BTW kolla detta inlägg så fattar du vad jag menar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=3054510#post3054510

Till trådskaparen kör på en Vertex. :tummenupp

Jo jag är rätt hyffsat säker på det. Visst kan det finnas måndagsex men det kan ju hända vilken tillverkare som helst. Prox vet jag att många crossförare har. Mitaka sitter det i min rs och den håller fint trots många rödvarvs körningar :)

Men visst gör vertex fina kolvar dom med. Sitter en smidd vertex kolv i min kx och den har egentligen setat där aldeles för länge men håller endå.

Får väl skriva hör igen om min rs rasar och ångra det jag skrev om mitakan men enligt starol så ska det vara bra saker som ska hålla minst lika bra som orginal.

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Kan ju tillägga att jag har alltid kört på proxkolvar i min gamla ktm 125 exc och min polare körde typ 600mil, 600mil! på en proxkolv, ktm 125 där med. absolut ingen meskörning heller vill jag lova.

supermoppe fick nog ett måndagsex, dock var det ju 4t hoj oxå, som är min nu dessutom :)

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Kan ju tillägga att jag har alltid kört på proxkolvar i min gamla ktm 125 exc och min polare körde typ 600mil, 600mil! på en proxkolv, ktm 125 där med. absolut ingen meskörning heller vill jag lova.

supermoppe fick nog ett måndagsex, dock var det ju 4t hoj oxå, som är min nu dessutom :)

Bra att nån kunde fylla i att det inte är några skitsaker. Finns nog en anledning att typ ingen crossåkare kör med orginalkolv :tummenupp

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
När hojen skar beställde jag kolv och cylle från geiwiz, halva priset gentemot orginal. :tummenupp När skiten kom hem var det ett kit från Mitaka, och hojen går mjukare än någonsin... nu. Om det var ett bra eller dåligt köp får tiden utvisa.

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
av allt snack blir jag förvirrad.. men funkar vertex bra då?

Har även kommit på att jag behöver ny packning mellan själva motorhuset och cylindern, och toppackning. Geiwiz verkar inte så seriösa då de inte skriver information om ett skit, och deras engelska del är inte ens helt på engelska.

Iallafall, de har "Gasket sets, complete", och "Top gasket sets".. vad är vad egentligen?

Behöver även ett nytt fäste till vänster spegel.. har de sånna? vad jag ser så har de bara hela backspegelsatser. lite slöseri med money.

Mycket tacksam för svar, måste beställa imorgon.

Last edited:

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04

Har även kommit på att jag behöver ny packning mellan själva motorhuset och cylindern, och toppackning. Geiwiz verkar inte så seriösa då de inte skriver information om ett skit, och deras engelska del är inte ens helt på engelska.

Iallafall, de har "Gasket sets, complete", och "Top gasket sets".. vad är vad egentligen?

Behöver även ett nytt fäste till vänster spegel.. har de sånna? vad jag ser så har de bara hela backspegelsatser. lite slöseri med money.

Gasket sets complete är antagligen alla packningar i motorn och top gasket set är väl bara toppackingen? Men om du bara ska byta kolv så behöver du bara köpa en cylinderfotspackning då du inte behöver lossa topplocket. har du tur så håller orginalpackningen så du slipper byta alls men räkna inte med det. Packningstjockleken bör vara 0.5mm och inte 0.8 som jag köpte till min då detta gör den slöare iom att man får lägre comp. Jag hade svårt och tro att det skulle ge en så stor skillnad men det gjorde de. finns också en tunnare packning men den ska enligt uppgift bara slita mer på motorn.

Och ja köp en vertex kolv det är bra grejjor som nästan garanterat är bättre än orginal.

Edit: Varför ny toppackning?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

smällde en proxkolv på 20-30 mil, de har måndagsex precis som alla andra märken

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

90% säker på att "Gasket sets, complete" är alla packningar och att "Top gasket sets" är topp-, avgas- och cylinderfotspackning (den mellan hus och cylinder)

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
3067405 Gasket sets complete är antagligen alla packningar i motorn och top gasket set är väl bara toppackingen? Men om du bara ska byta kolv så behöver du bara köpa en cylinderfotspackning då du inte behöver lossa topplocket. har du tur så håller orginalpackningen så du slipper byta alls men räkna inte med det. Packningstjockleken bör vara 0.5mm och inte 0.8 som jag köpte till min då detta gör den slöare iom att man får lägre comp. Jag hade svårt och tro att det skulle ge en så stor skillnad men det gjorde de. finns också en tunnare packning men den ska enligt uppgift bara slita mer på motorn.

Och ja köp en vertex kolv det är bra grejjor som nästan garanterat är bättre än orginal.

Edit: Varför ny toppackning?
Precis, varför mer än cylinderfotspackning? Möjligtvis att det behövs ny packning (O-ring? :va Kan inte RS...) till avgassystemet, men du BEHÖVER inte dela cylle och topp. :tummenupp

Och som det verkar kan man nog inte beställa enstaka packningar därifrån, blir nog ett kit med allt för att lyfta och dela på cyllen. :tummenupp

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
problemet är att jag redan har rivit av toppen.. :p Vi visste inte vad som var fel först, så vi plocka av toppen för att kolla.

Men det är ju taskigt att chansa och så får man fel. lite krångligt att skicka tillbaka å så. jag kanske får hoppas på att igge har rätt å beställa ett sånt.

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Fick ny kolv o cylinder på en vecka när min skar, så jag lider sannerligen med dig. Förra året fick jag vänta nästan tre månader på nytt styre, bromsskiva m.m när nåt jävla rötägg försökte stjäla hojen, men istället slutade med att vandalisera den.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy