Man får vad man betalar för?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Stämmer det på hjälmar? Själv är jag prylbög-DeLux samt världsmästare i Posing och skulle aldrig sätta något annat än min Arai RX7 på huvet, om inte något tuffare kommer 2009 vill säga! :)
Dock ska min sämre hälft nu köpa ny hjälm och jag försöker pracka på henne en RX7 alt. annan top-of-the-line kruka.

Vi var runt för någon helg sedan och prova, prova, prova, (här tröttna jag och gick och kolla på en Ducati istället) prova & provade lite fler hjälmar och jag står fast vid mitt argument att när det gäller en så pass viktig sak som att skydda huvudet så fattar jag inte varför man inte ska köpa det bästa/dyraste? Varför chansa?

Men hur ligger det till eg? När man googlar på olika tester så hittar jag inget av vikt som verkligen handlar om säkerheten hos hjälmarna. Det handlar bara om passform och design :mad:


Rent säkerhetsmässigt, hur mycket skiljer sig en:
Finns det några bra tester på hjälmar alls? Sökfunktionen ger mer om design och passform än fakta ang. säkerheten.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om inte arais hjälm passar din sambos huvud bra så är det den sämsta hjälmen i världen gentemot en billig som passar.

Det som gör mycket på priset är kvaliten på inredning, att den är urtagbar och tvättbar samt att den håller sig fräsch.
Hur visiret sluter tätt, att det inte bildas imma etc.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
var själv och kollade på hjälm i helgen eftersom de är min första så visste jag ju inte så mycket men frågade glatt. och som han i affären sa så skulle allt över 2000 vara lika säkert ! han borde ju sagt att 6k lr mer annars är de livsfarligt om han ville tjäna pengar:tungan
de som skillde hjälmarna åt var i första hand vikten sedan som någon redan sagt kvaliten på inredning hur länge den håller sig fräsch "stavning"? och sen betalar man som vanligt för märket designen lyxfunktioner som någon vingen bak på hjälmen :p tyckte den såg ball ut.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om inte arais hjälm passar din sambos huvud bra så är det den sämsta hjälmen i världen gentemot en billig som passar.

Det som gör mycket på priset är kvaliten på inredning, att den är urtagbar och tvättbar samt att den håller sig fräsch.
Hur visiret sluter tätt, att det inte bildas imma etc.

Jo, det är jag med på. Men just Arai & Shoei verkar sitta riktigt bra enligt henne själv. Dock finns det ju säkert något "lågpris" märke som sitter lika bra.

Sen har jag svårt att tro att 6k gör inredningen tvättbar.. Sak samma eg, finns det nån motsvarighet till EuroNCAP eller liknande som har iaf ett litet test på vad en hjälm klarar? Vilken kraft krävs för att spräcka den, tar innerskyddet upp stöten samt går det att slita loss hakremmen.. Eller något i den stilen..
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Personligen tycker jag det är fel sak att pruta på! Skinnställ, hjälm och ryggskydd är de tre saker jag inte prutar på sen att resten är av samma kvalité gör inget!
 

Speedyet

jorå!
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yamaha YZF 750R
Hittade ett test, visserligen ett antal år gammalt och så är det inte värstingmodellerna från respektive märke,,, tror jag.

http://wwwc.aftonbladet.se/bil/0102/12/mchjalm.html

Men som någon här ovan skrev så är det ju främst hur bra den sitter på respektive skalle som är det viktigaste. Sen så antar jag att mna betalar mycket för märket när det gäller t.ex Arai, men så är det ju med alla andra möjliga produkter.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Är det inte så att dyrare hjälmar har mer tester/utväckling på hur de ska lägga fibrerna för bästa skydd hårdhet/deformation/flexibilitet osv.
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
min amatöranalys är att hjälmar över 3000:- har samma grad av grundsäkerhet.. det som skulle kunna motivera högre priser är:

* lacken
* inredningens kvalitet/komfort
* aerodynamik
* brus&vikt
* märket
* vad marknaden är villig att betala; om ingen vill betala 7 lax för en rx7a skulle den inte kosta 7 lax..

shoeis&arais grundkrukor (xr-1000/chaser) kan inte skilja säkerhetsmässigt mot deras toppskikt utan det är de andra faktorerna som spelar roll.. de som är knappt märkbara (vikt&aerodynamik), irriterande (brus), snygga (lack&märke) och skavsår från inredningen (komfort).. det handlar om att välja vad man värdesätter

glöm inte d-knäppning, allt annat är skit..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Flera har nu tagit upp vikt som en "lyxdetalj".. När man rullar runt i 80-160 km/h, så lär ju vikten spela rätt stor roll för hur nacken klarar belastningen..

I go Shoei X1000:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har dålig koll på hjälmar.
Men:
Min erfarenhet är att man får vad man betalar för.
Knepet ligger i att veta VAD man betalar för.
Kan man välja bort märke, utseende och liknande så betalar man för säkerhet och komfort!

Sedan är det lite olika vad folk anser som viktigt.
Passform och vikt tycker jag är viktigt.
Säkerheten anser jag vara tillräcklig på samtliga moderna hjälmar.
 

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
Personligen tycker jag det är fel sak att pruta på! Skinnställ, hjälm och ryggskydd är de tre saker jag inte prutar på sen att resten är av samma kvalité gör inget!
Förmodligen förstår jag vad du menar men då är pruta fel ord.:)
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Nr 1 - att den sitter perfekt är viktigare än pris, märke etc

nr 2 - Välj fiber av olika slag hellre än plasthjälm (plasthjälmen åldrar fortare bla)

nr 3 - hittar du två hjälmar som sitter lika bra, välj den lättaste

nr 4 - JAG föredrar d-ringar före snabbkoppling men det är mer en smaksak?

Lycka till!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tror mitt syfte med tråden inte gick fram riktigt.

Om Arai'en och X-Lite'n sitter precis lika bra på huvudet, hur mycket skiljer det i säkerhet? Görs inga tester på hjälmars stötupptagningsförmåga?
Att jag betalat för design, märke osv fattar jag också. Men det måste väl vara nån form av bättre säkerhet i en top-of-the-line hjälm? Eller??
 

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Jo, det är jag med på. Men just Arai & Shoei verkar sitta riktigt bra enligt henne själv. Dock finns det ju säkert något "lågpris" märke som sitter lika bra.

Jag fattar inte! Min erfarenhet är att Arai o Shoei är VÄLDIGT olika i passform!
 

peoni887

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
Ducati 1098
varför inte nzi???

Tror mitt syfte med tråden inte gick fram riktigt.

Om Arai'en och X-Lite'n sitter precis lika bra på huvudet, hur mycket skiljer det i säkerhet? Görs inga tester på hjälmars stötupptagningsförmåga?
Att jag betalat för design, märke osv fattar jag också. Men det måste väl vara nån form av bättre säkerhet i en top-of-the-line hjälm? Eller??

varför inte åka in till MCboden och kolla på märket NZI?? har flera kompisar som har denna hjälm och det är ett relativt nytt märke som har mycket bra kvalite till bra pris... passa på innan märket blir kännt och drar iväg. :)
 

fzsfredde

Pojkar kör bil, MÄN kör hoj
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha fzs 1000
Jo, det är jag med på. Men just Arai & Shoei verkar sitta riktigt bra enligt henne själv. Dock finns det ju säkert något "lågpris" märke som sitter lika bra.

Sen har jag svårt att tro att 6k gör inredningen tvättbar.. Sak samma eg, finns det nån motsvarighet till EuroNCAP eller liknande som har iaf ett litet test på vad en hjälm klarar? Vilken kraft krävs för att spräcka den, tar innerskyddet upp stöten samt går det att slita loss hakremmen.. Eller något i den stilen..

Som några redan har sagt är att det är viktigt hjälmen sitter bra och är skön!

Rörelseenergin blir större med en tung hjälm.
Om vi jämför 2 hjälmar och vi antar att den ena väger 1000 gram och den andra väger 1300 gram kommer kraften som påverkar din nacke vara 30% större! Om du väger mellan 2 hjälmar välj den lättaste :tummenupp
 

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Men det måste väl vara nån form av bättre säkerhet i en top-of-the-line hjälm? Eller??

Kikar man i bilvärlden :backontop , så kan man ju se att dyrare bilar har lite fler innbyggda säkerhetsdetaljer. (Men hur mycket kan man bygga in i en hjälm?) Men jag tror å andra sidan inte att en top of the line bil som t.ex en Ferrari skulle ha bättre krocksäkerhet än en billig Volvo V70. Aldrig sett en sådan svindyr bil EuroNCAP klassad överhuvudtaget. Tror inte kundkretsen har det överst på önskelistan heller. :nicka

Är det samma i hjälmvärlden så är det troligen mycket pengar i märkets status. Sedan är det precis som många säger: Passformen och övriga funktioner, imma, ljudnivå, tvättbara, olika skaltyper och lackering varierar med priset. Dessutom är det ju så att handlarna har feta påslag och vissa märken skall helt enkelt kosta mer - just för att det finns de som gärna betalar mer. Precis som med kläder..... Damerna på NK som handlar en tunn blus för 3000kr på Escada gör det nog mest för att de helt enkelt KAN och inte för att de tänker att det är 30 gånger bättre kvalité jämfört med blusen för 100kr på H&M. För många är det känslan av att ha något dyrt :tuttar bara. Bättre behöver det knappast vara. Nåja.... :tuttar kanske?

Alla godkända hjälmar som säljs har klarat vissa bestämda tester. Vill minnas att jag läst något i Bike om penetrationstester med vasst föremål t.ex. Sedan har de "avdragningstester" och där har Bike visat för några år sedan att många dyra hjälmar (och billigare) då i.a.f inte klarade dessa avdragningstester - trots att de är godkända. Vet att Arai vann ett hjälmtest - något år innan var det en 2000 kronors Nolan som vann hjälmtestet - mot de dyrare.

Å svaret på frågan är: Nja. :confused:

Personligen är min erfarenhet att hittar man en hjälm som ser bra ut och sitter skitbra, så kan man ge sig fan på att det är den dyraste i hyllan också.
Av någon jä-la anledning brukar det var så. :huvet

Snart vår!
 

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Tror mitt syfte med tråden inte gick fram riktigt.

Om Arai'en och X-Lite'n sitter precis lika bra på huvudet, hur mycket skiljer det i säkerhet? Görs inga tester på hjälmars stötupptagningsförmåga?
Att jag betalat för design, märke osv fattar jag också. Men det måste väl vara nån form av bättre säkerhet i en top-of-the-line hjälm? Eller??
kolla om märkningen är densamma på hjälmarna, är de det så har båda klarat den gällande säkerhetstypningen.. så, nej, den är inte säkrare rent material/stötmässigt men det finns andra funktioner som spelar roll.. ur ett säkerhetsperspektiv kan du lika gärna köpa en plastkruka från nolan..
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Har för mej det var här på forumet det fanns en länk till ett seriöst test av dyr fiberkruka vs plasthjälm. Nu var det länge sedan jag läste det testet. Men kontentan var att plasthjälmen hade förvånansvärt bra stötupptagningsförmåga. Dvs plasthjälmen var inte ren skit som många avfärdar det som ur just den aspekten. Sedan finns en hel del andra faktorer, där bland vikt på hjälmen...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top