Man får vad man betalar för?

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Har för mej det var här på forumet det fanns en länk till ett seriöst test av dyr fiberkruka vs plasthjälm. Nu var det länge sedan jag läste det testet. Men kontentan var att plasthjälmen hade förvånansvärt bra stötupptagningsförmåga. Dvs plasthjälmen var inte ren skit som många avfärdar det som ur just den aspekten. Sedan finns en hel del andra faktorer, där bland vikt på hjälmen...

Sökt som en galning efter ett seriöst test, om du kan hitta tråden vore det kanon!

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Sökt som en galning efter ett seriöst test, om du kan hitta tråden vore det kanon!

Länk till test

"ask and you shall receive" :)

Tung läsning, men värt det.

litet smakprov:

"Conventional helmet-biz wisdom says fiberglass construction is somehow better at absorbing energy than plastic—something about the energy of the crash being used up in delaminating the shell. And that a stiffer shell lets a designer use softer foam inside—which might absorb energy better.

Our results showed the exact opposite—that plastic-shelled helmets actually performed better than fiberglass."

"the plastic helmets transferred an average of 20 fewer Gs compared with their fiberglass brothers"

"The Z1R ZRP-1s continuously amazed us"
"a ZRP-1 retails for $79.95..."

Last edited:

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Tror mitt syfte med tråden inte gick fram riktigt.

Om Arai'en och X-Lite'n sitter precis lika bra på huvudet, hur mycket skiljer det i säkerhet? Görs inga tester på hjälmars stötupptagningsförmåga?
Att jag betalat för design, märke osv fattar jag också. Men det måste väl vara nån form av bättre säkerhet i en top-of-the-line hjälm? Eller??
Arai har en lägre tyngdpunkt än övriga hjälmar (skonar nacke) samt är styvare i underdel (samma fördel) men faktorer som komfort, ljusinsläpp, buller kommer in i bilden om båda sitter lika bra, Arai är mitt val även om den är bullrig på mitt huvud, det är svårt att råda men om man får provåka med krukan och jämföra komfort i 200+ så hittar ni nog rätt.
ps. jag gillar X-lite 801 också men det är lögn i h*lv*t*t att jag får in brillorna i den.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns ju gränsvärden för vad en hjälm ska klara av att utsättas för. De gränsvärdena siktar hjälmtillverkarna på att uppfylla för att få hjälmarna godkända. Men det är ju inte så att en hjälm för 6000kr har dubbelt så bra stötupptagande förmåga som en för 3000kr. Den kanske klarar sig något bättre. Fast de stora "vinsterna" i att köpa en dubbelt så dyr hjälm när det handlar om de prisklasserna är ofta saker som komfort, ljudnivå, inredning, etcetera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och samma personer som rekommenderar "bara det dyraste är gott nog" eldar bort fransarna från bilbältet på sin upprostade gamla skitbil med ciggtändare när dom har fått tvåa på det på besiktningen...

Samt när dom åker utomlands är det helt plötsligt okej att hyra en motorcykel med tveksamt underhåll och köra omkring med den i shorts och (i bästa fall) en hyrhjälm ( i plast) som ser ut som den har varit använd som dörrstopp.
För utomlands kan man ju göra så, en del kan tillockmed köra mer på fyllan utomlands för att dom har "bättre" promillegränser där...

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Är ju ganska intressant att följa diskussionerna gällande olika märken.
(eller nja, skrattretande mest)
Med tanke på att de flesta glömmer en sak:

Samtliga hjälmar som får säljas i sverige för mc-bruk är ece-godkända och därmed håller minst samma säkerhetsnivå, oavsett pris.

(Importhjälmar går därför bort, eftersom de med största sannolikhet är DOT eller shnell-märkta och därför inte gills i försäkringsfrågor.)

De där extra tusenlapparna tillkommer för komfort, finish/design och varumärke.

om man tycker att utrustningen Känns säkrare för att den har ett visst märke i pannan/har egyptisk bomull som stoppning, visst go for it.

utrustning som man inte trivs med gör dig till en sämre förare, så det är trots allt det viktigaste.

Se till att grejerna passar både smak och kropp, bästa valutan man kan få för pengarna.

ja, jag e smålänning :)

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Samtliga hjälmar som får säljas i sverige för mc-bruk är ece-godkända och därmed håller minst samma säkerhetsnivå, oavsett pris.

(Importhjälmar går därför bort, eftersom de med största sannolikhet är DOT eller shnell-märkta och därför inte gills i försäkringsfrågor.)

?
Alla hjälmar som säljs inom EU lär vara just ece-godkända.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Är ju ganska intressant att följa diskussionerna gällande olika märken.
(eller nja, skrattretande mest)
Med tanke på att de flesta glömmer en sak:

De där extra tusenlapparna tillkommer för komfort, finish/design och varumärke.

tvärtom,
ece22-05 säger inte mkt alls, iom att i stort sett vilken hjälm som helst kan uppnå kraven för den märkningen.

Man kan man ju fråga sig vad vissa standarder står för.

Den som anses "högst", ece22-05 används ju även för hjälmar tillverkade av för mig tveksamma företag, vad gäller erfarenhet och kunnande.
Dessa företag tillverkar åt diverse hjälm-märken som har vunnit betydlig framgång på t.ex svenska marknaden: http://www.made-in-china.com/import-...ts-Co-Ltd.html
http://www.ectrade.com/sampleroom/on...ro_Helmet.html

Dessutom finns det företag som mer eller mindre tillverkar kopior på bra märkens hjälmar: http://www.made-in-china.com/showroo...t-TS-H22-.html

Dessutom är jag kritisk mot användandet av ece22-05 inom RR, då man kan släppa igenom en Kinatillverkad ABS plasthjälm, men en ece22-04 Arai RX7XX inte är tillåten att tävla med.
http://www.made-in-china.com/product...ce22_05-2.html

Antingen fuskar dom sig igenom ece22-05 certifieringen, eller så är den inte myckat att gå efter, enligt mig.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
R2,
dina länkar är trasiga. Orkar du fixa?
Det skulle vara intressant att kolla in produkterna du refererar till.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Är väl sannolikt så att en billigare av plast kommer troligen studsa mot marken när man väl slår i och en bra hjälm ska gå sönder och fördela kraften i smällen över hela hjälmen och avleda så mycket som möjligt från huvudet?
Skulle också tippa på att det ligger mer än bara märke bakom priset på en hjälm.

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
B-King
Är väl sannolikt så att en billigare av plast kommer troligen studsa mot marken när man väl slår i och en bra hjälm ska gå sönder och fördela kraften i smällen över hela hjälmen och avleda så mycket som möjligt från huvudet?
Skulle också tippa på att det ligger mer än bara märke bakom priset på en hjälm.
men vad händer med en ¨bra¨ hjälm om huvudet slår flera gånger mot marken då den ska gå sönder vid första gång:va

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
men vad händer med en ¨bra¨ hjälm om huvudet slår flera gånger mot marken då den ska gå sönder vid första gång:va

Ja du... gissar att poängen är att största smällen skall fördelas och fångas upp av hjälmen istället för att ge huvudet studs. Skulle tro att det ändå är bättre för huvudet att hjälmen ger efter än att den är hård och studsar.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj

Precis samma sak som om du går upp på andra våningen, hoppar ut genom fönstret och landar med ett magplask i 1 meter lössnö, går upp igen, hoppar och landar exakt likadant på samma ställe en gång till.

/Fredde

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Varning för uppenbart agiterande rollspel.. finns lite information om man kollar riktigt noga.

okej klassen, vilken del av hjälmen är gjord för att uppta stötar????

nånsomkan?nånsomkan?nånsomkan? Nähä..

ja? du där, med det finniga plytet ??

-eeehhh skaalet?

NEJ *örfil* sluta upp med mytbildningarna, skalet har som syfte att skydda din beniga skalle från att bli punkterat och sönderskrapat.

Diskussionen plast/glasfiber/komposit yaddayadda hör inte hemma i hjälmens primära funktion, vilken är att bromsa upp din skalle såpass mycket så inte din hjärna smetas ut på insidan av ditt kranium.

och, nej en hjärna studsar inte med mer kraft på andra studsen än på den första, en "returstuds" som glasfiber-nördarna tycker att plast-hjälm orsakar lyder också under fysiklagarna. MAO, en eventuell returstuds är marginell och obetydlig i sammanhanget.

Glasfiberhjälmarnas deformering har dessuton en negativ effekt på stötupptagningen av skummaterialet vid kollision iom mindre utrymme för absorbering.

Tyvärr, men det blir bakläxa på det där, sök upp nåt som kallas Google och knappa in "collision testing of motorcycle helmets"

Första inlägget som kommer upp bör täcka de största luckorna i kunskaperna.
Läs hela...
jag är redan informerad om att ni har dyslexi och koncentrationssvårigheter, men det skiter jag i.

om det sedan uppstår plötsliga utfall av osammanhängande svammel och elitistiskt skitsnack utan vetenskaplig grund, så blir jag tvungen att placera eder i särklass resten av terminen"

-Rektor Brysk

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...