Man frias från bulleböter!!

The Observer

Nyfiken...
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
Snabb
Eftersom det är Hovrätten kan det bli ett prejudikat.

men...

Om dem har bötat han för "hög bullernivå" enligt Fordonskunngörelsen så betyder det kanske att dem måste mäta ljudet för att böta i fortsättningen.
Har han fått böta för att han framfört fordon så att han onödigtvis stör omgivningen så betyder det inte ett skit... bara att det inte var störande i just de fallet.
Hade han fått böta för att han har ett ändrat avgasblås så hade han nog alldrig fått rätt. Om det inte var orginalblåset såklart...
Troligen beror det på att poliserna inte har haft koll på vad dem skall böta på för brott och chansat...

(allt enligt mina kontakter hos bilprovningen och polisen...)

Sådeså!!!

Last edited:

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Eftersom det är Hovrätten kan det bli ett prejudikat.

men...

Om dem har bötat han för "hög bullernivå" enligt Fordonskunngörelsen så betyder det kanske att dem måste mäta ljudet för att böta i fortsättningen.
Har han fått böta för att han framfört fordon så att han onödigtvis stör omgivningen så betyder det inte ett skit... bara att det inte var störande i just de fallet.
Hade han fått böta för att han har ett ändrat avgasblås så hade han nog alldrig fått rätt. Om det inte var orginalblåset såklart...
Troligen beror det på att poliserna inte har haft koll på vad dem skall böta på för brott och chansat...

(allt enligt mina kontakter hos bilprovningen och polisen...)

Sådeså!!!

Jag är som sagt ingen expert, men min förhoppning är ju att detta skall bli ett prejudikat och leda till att polisen måste använda mätinstrument i fortsättningen. Hoppas på det iaf :Bugar

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag är som sagt ingen expert, men min förhoppning är ju att detta skall bli ett prejudikat och leda till att polisen måste använda mätinstrument i fortsättningen. Hoppas på det iaf :Bugar

Tycker det borde vara självklart att de ska mäta.

De kan ju inte gissa att du kör för fort eller gissa att du har 0.4 promille

The Observer

Nyfiken...
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
Snabb
Tycker det borde vara självklart att de ska mäta.

De kan ju inte gissa att du kör för fort eller gissa att du har 0.4 promille

(enligt samma killar som innan...)

...så fins de flera olika lagar som bestämmer om ljudet. Man kan få böta för man KÖR så att det bullrar. För att man har ett blås som är SLITIT så att det bullrar eller för att man ÄNDRAT på hojen så att det bullrar. (De sista gäller hel-godkändafordon efter 1997 ungefär och ska avgöras genom flygande besiktning. Om det är så ska det bli regbesiktning oxå)

...typ...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu kan jag inte läsa artikeln pga att aftonhoran e homogay....

:rofl

Det som gäller idag, är ju att polisman får ge föreläggande om regbesiktning. Det var så man löste situationen med svårigheterna att mäta buller i gatumiljö. Efter ett prejudikat på 90-talet, vart polisens mätmetoder i fält inte längre möjliga att bötfälla på.

Före dess så mätte polisen hojar och delade ut böter. Iaf här i Stockholm.

De hade kunnat skicka 48-åringens kärra till bilprovningen.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad pratar du om nu?

157 "statligt anställda" personer inom kultur som får ~10.000sek/månaden

Blir detta någon större summa?

18.8 miljonisar.

Blir ganska många som får skrapa ihop dom slantarna.
Hoppas dom får gratis konst som tack, eller nähe, det behövs ju kommunala bidrag för att visa upp skiten också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En helt standard bil med orginalavgassystem kan köras på ett sådant sätt att det stör omgivningen och bötfällas för det, och det tycker jag är rätt!

Är det trehundrade gången samma kväll en neonpimpad plastbil svänger förbi utanför mitt fönster helt utan anledning (kör "raggen" som det kallas ute i byarna) och det stör mig så ska jag kunna ringa polisen och dom ska ha befogenheter att stoppa, säga till och om inte det hjälper bötfälla för störande av ordning.

Nu varken bor jag så till, eller störs så lätt, men möjligheten ska finnas.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Vad pratar du om nu?

157 "statligt anställda" personer inom kultur som får ~10.000sek/månaden

Blir detta någon större summa?

Runt 18.000 kr i månaden handlar det om, ifall man ska vara petig. Dock så betalas den inte ut om "konstnären" har en hyfsad lön från annat håll, så exakt hur mycket detta kostar är svårt att ta reda på. Som tur är har alliansen sett till att det inte kommer att skrivas till några nya namn på den där listan.

Däremot finns det ju otaliga "konstnärer" som får pengar från staten för sitt tramsande, dessa är dock inte garanterade livslång inkomst oavsett vad de tar sig för. De 157 konstnärer som får garantilön är bara en droppe i havet av kulturbudgeten. "Wenn ich Kultur höre ... entsichere ich meinen Browning."

Hälsningar Högerspöket

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Det där blir inget prejudikat tror jag.

Om jag tolkar artikeln rätt så har han bötfällts för att polisen ansåg att han körde på ett sådant sätt att han bullrade onödigt mycket. Alltså inte att bilen i sig hade ett högljutt avgassystem.

Det vill säga att det som hänt i det här fallet är att Hovrätten inte anser att det är styrkt att han i det här fallet kört så att han bullrat onödigt mycket. Det har inget med faktiska mätvärden att göra utan är enbart en bedömning av om han medvetet kört så att han skapat mer oljud än nödvändigt.

Polisen tyckte att han accelererade onödigt hårt från rödljuset och hovrätten tyckte att det hade dom inte bevisat. Alternativt att dom tyckte att man visst får accelerera hårt från ett rödljus.

Hade han ritat lakrits på asfalten så hade det säkert blivit en annan utgång.

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
z750 orange
Läser ni ens artikeln på Wiki ang det statliga stödet? Dom människorna som är uppräknade där är berättigade till stöd. Det betyder inte att dom får pengar med automatik. Har du en inkomst över 260 000,- så faller det inte ut en krona.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Läser ni ens artikeln på Wiki ang det statliga stödet? Dom människorna som är uppräknade där är berättigade till stöd. Det betyder inte att dom får pengar med automatik. Har du en inkomst över 260 000,- så faller det inte ut en krona.

men är tyvärr inte bara konstnärer.

Har en bekant i 30års åldern, som varvat olika utbildningar med arbetslöshet/soc större delen av livet, gillar studentliv med vad de nu innerbär, men aldrig orkat gå klart eller fått betyg i nåt. Sen efter det arbetslös och gnällande om att ingen ger han ett jobb, sen på nåt jävla vis lyckades han få ett jobb ganska nyligen, men tyckte det var jobbigt och tråkigt att arbeta.
Nu satsar han på att "orka" i 6 månader så han får a-kassa.

Kostar en slant sånna personer med och finns betydligt fler än 150 st ;) skönt att betala skatt till sånt

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka