Man tager vad man haver-tråden!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min gamla fräs hade precis den uppsättningen vad det gäller konor.

Det funkar då det sitter dragstång i änden precis som på riktiga fräsar, men dom sätter sig utav helvete.

Ok, så det borde funka då alltså? :)

Förstår. Jag tror och hoppas att det kommer funka hyfsat iallafall, Jag har redan provat att montera och demontera och eftersom dragstången går att ta bort är det ju öppet ovanifrån så man kommer åt att banka på konan. Lite våld löser som bekant det mesta. Men det är ju klart, det är ju möjligt att den kryper in ytterligare när man väl börjar fräsa och att den då sätter sig utav bara fan... Vi får väl se.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok, så det borde funka då alltså? :)

Förstår. Jag tror och hoppas att det kommer funka hyfsat iallafall, Jag har redan provat att montera och demontera och eftersom dragstången går att ta bort är det ju öppet ovanifrån så man kommer åt att banka på konan. Lite våld löser som bekant det mesta. Men det är ju klart, det är ju möjligt att den kryper in ytterligare när man väl börjar fräsa och att den då sätter sig utav bara fan... Vi får väl se.
Du kommer att bli förvånad hur den kan sätta sig, men något knep måste det ju finnas i hur man lätt får loss den. Dom fanns ju trots allt i produktion under ett bra tag.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kommer att bli förvånad hur den kan sätta sig, men något knep måste det ju finnas i hur man lätt får loss den. Dom fanns ju trots allt i produktion under ett bra tag.

Usch då, låter otrevligt... Jaja, jag lär väl bli varse antar jag. Får försöka lista ut en annan lösning om det blir ohållbart illa.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har grävt ner en elkabel åt mina föräldrar med en cross.

Skulle hjälpa till att hacka fram ett spår på ca 20 cm brett x lika djupt medelst korp i grusplanen på deras gård. Vi har kört fullastade balkärror och traktorer över den i 25 år då den var tämligen hård och det gick inte speciellt fort..

Jag började då fundera på om man kunde lösa det på enklare sätt och kom då på crossen vilken morsan hatade just pga att den gör djupa spår i gruset. Hon blev givetvis svinarg och stormade fram och tillbaka illröd i fejset när jag varmkörde den.

Sedan satte jag bakhjulet mot fasaden på vagnslidret, la i 2:an och burnade ett 20x10 cm rakt och djupt spår. Drog samma repa en gång till och ställde sedan undan crållen.

Det tog 2 minuter totalt och efter det fick hon ge med sig och det vart muntra miner igen.

:banana

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du har redan fått bra svar av Skäggot.
Dagens tester avslöjade att du har till hälften rätt. Idén att gänga en morsekona i lilländen och skruva fast den i fräshuvudet har visat sig fungera mycket bra. Idén att borra ur storänden och fästa verktyget direkt i konan medelst hållskruvar från sidan har visat sig mindre effektivt. funkar ett tag, men sen vibrerar hållskruvarna ur och verktyget lossnar. Trots gänglåsning. Jag behöver alltså en chuck, men då fräshöjden är högst begränsad måste det vara en kort liten en... Funderar på om jag inte kan korta ner konan lite och fästa en vanlig borrchuck i den så att den hamnar en bit upp i fräshuvudet. På så sätt borde fräshöjden bli ungefär densamma som nuvarande setup men med en bättre verktygsinfästning. Någon som har några tankar eller förslag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vet inte om jag förstår dig riktigt rätt men en vanlig borrchuck tål inga sidokrafter så den kan du absolut inte använda för fräsning.

Ok, inga sidokrafter alls alltså? Synd. Då är ju frågad var man hittar en billig och kort fräschuck som passar i min gamla relik...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, inga sidokrafter alls alltså? Synd. Då är ju frågad var man hittar en billig och kort fräschuck som passar i min gamla relik...

Nej, i princip inte. Lite plast kan du väl fräsa men börjar du fräsa med borrchucken så kommer det bara var en tidsfråga innan du pajjat den.

Har du fler konor? Löd fast pinnfräsen i konan? Men var försiktig så så du inte eldar på så härdningen försvinner. Eller löd fast en hårdmetallfräs så kan du skruva dit plattorna efteråt.

Eller löd fast en hållare med spännhylsor i konan?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej, i princip inte. Lite plast kan du väl fräsa men börjar du fräsa med borrchucken så kommer det bara var en tidsfråga innan du pajjat den.

Har du fler konor? Löd fast pinnfräsen i konan? Men var försiktig så så du inte eldar på så härdningen försvinner. Eller löd fast en hårdmetallfräs så kan du skruva dit plattorna efteråt.

Eller löd fast en hållare med spännhylsor i konan?

Förstår. Håller inte ens för alu och dylikt?

Att börja värma på pinnfräsen vågar jag mig nog inte riktigt på av rädsla för att sabba härdningen. Har klurat på andra sätt att fästa den rakt i konan men gått bet då den är för hård för att borra och/eller gänga i.

Har nog en kona till... Tror jag.
Spännhylsor skulle ju kunna funka, men då pratar vi ju i princip ändå att köpa in någon typ av dedikerad fräschuck så det blir nog lättare att bara göra det enkelt för sig snarare än att försöka köpa hälften av det färdiga materialet och fixa resten själv...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Beror ju på hur djupa skär och vilken diameter du har på fräsen. Visst går det med tillräckligt små skär men då är vi där igen och det blir bara en tidsfråga innan du råkar ta för mycket och sätter sönder nåt.

Jo, nog sant. Suck, att fräsprylar ska vara så bannat dyrt...:huvet

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jo, nog sant. Suck, att fräsprylar ska vara så bannat dyrt...:huvet

Håll utkik på auktioner. Brukar finnas pallvis med frästillbehöhör för en spottstyver som passar om man är med lite.
Se till så du inte råkar köpa en metrisk kona bara om du har MK i fräsen.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Skulle jobba på Hultsfredsfestivalen för en herrans massa år sen med ett gäng kompisar och ett 20-manna militärtält. Tältet med alla tillbehör transporterades bort till en chey som skulle ta med det till festivalen. Eftersom hon körde dit några dagar tidigare och för att få bra plats tyckte vi det lät som en bra idé att hon skulle ta med det innan resten av gänget kom.

Cheyen ringde från festivalen och berättade om att hon inte lyckats få upp tältet eftersom det fattades "saker". Vi blev lite oroliga över denna situation men förstod inte exakt vad hon menade. När vi kom fram några dagar senare märkte vi att hon hade glömt att ta med kaminröret..... :3freak så nu låg där bara ett militärgrönt tyg på marken.

Ingen idé och lipa tänkte vi så vi gick runt på campingområdet och hittade en nersparkad stor trästolpe dom hade för att avgränsa området från andra marker. Vi bar bort den, täljde stolpens en ände till en spets, grävde ett par decimeter djupt hål och satte en medhavd slangklämma runt andra änden så att tallriken, där tältduken spändes fast runt, kunde sitta stabilt utan att glida ner i upprest läge.

Vi reste tältet och det stod stabilt hela festivalen :)

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
:tummenupp

Samma snubbe torkade kuken med/på flickvännens hamster! Den grejen platsar också i tråden vid närmare eftertanke...Detta lär ha utspelat sig när världen fortfarande var svartvit, och ungdomen inte fick analsextips redan i Kamratposten. Det var alltså en hel del torrjuckande på flickvännerna på den tiden, och Peter (som vi kan kalla honom, för han heter det) hade ägnat hela eftermiddagen åt att torrgnida sig mot sin flickevän på hennes säng när hon blir nerropad till middag. Kåt och frustrerad bestämmer sig vår hjälte för en "nödrunk" medans damen käkar köttbullar med gräddsås. Sagt och gjort, fram med drulen och efter två drag ligger mansjuicen på magen och Peter inser med eftertankens kranka blekhet att han ligger med en dryg halvliter sagge på magen, i flickvännens säng, och med ingenting att sanera sig med. Panik! Det enda som finns i rummet att torka med förutom gardinerna är en hamster. And the rest is history...:Bugar

Hälsa han att hans son letar efter honom!

Blog-Zomb-Hamster_7-20-07.jpg

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...