Manschettknappar från Hedemora TT

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hittade dessa manschettknapparna i somras. Som samlare av manschettknappar och dessutom racingintresserad var köpet givet och efter lite småprutande fick jag dem för 200 kronor eller något ditåt.

Dock, historian bakom knapparna följde inte med köpet. Jag har försökt att söka men google tycker inte att Hedemora TT och manchettknappar ska ge några sökresultat. :gnissla

Hedemora TT gick ju av staplen en del av åren mellan 1933 och 1958 med ett hopp mellan 1935 och 1949 så de är ju som yngst från 1958 kan jag anta.
Någon som vet närmare?

Var manchettknapparna reklam som delades ut till alla under alla åren?
Var de kanske tack till funktionärerna?
Var det förarna som fick ett par var?

Någon som vet? :va

Bifogat

• knappar.JPG
    knappar.JPG
    183.5 KB · Visningar: 649

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inget svar på dina frågor men tycker det är intressant att Sverige faktiskt hade en rad olika TTn under tidigare hälften av 1900-talet. Även i trakten där jag växte upp kördes TT-lopp fram till mitten av trettiotalet då ett par dödsolyckor innebar att arrangemanget lades ner. Fram tills dess hade tävlingarna dock tiotusentals besökare. Om det delades ut några manschettknappar vet jag dock inte....

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Hör med mc-klubbar i Dalarna? Finns (fanns?) några gubbar som kört där. http://www.hedemoratouring.se/ kanske? Twin club i Falun?

Hoppas inte alla de gubbarna har trillat av pinn men det kan vara värt ett försök. Hedemoras mc-museum kanske vet något?

Grymt intressant det här.

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nu vet jag. :)

Hedemora turistbyrå skrev:
Hej,

Det tog mig ett par dagar att få mer information om dessa

manchettknappar, som vi faktiskt säljer här på Turistbyrån

för 60 kr paret. De kommer från en privatpersons samlingar

och när han (Pelle Hedström) i Stora Skedvi stängde sitt

museum, så köpte Hedemora kommun in vissa delar ur den.

Dessa manchettknappar såldes i mängder som souvenir

under TT-loppen, det senaste gick 1958. Som du kanske vet,

så var det SMK Hedemora som stod för tävlingen. En av

personerna som sålde dessa manchettknappar hette Sigvard

Hedlund. Det var stor kommers.

Vi har till salu en bok som heter Hedemora-Motorstaden,

som några pensionärer skrivit ihop på senare år.

Den säljs för 150 kroch går att beställa.

Återkom gärna med fler frågor - Hedemora TT lopp kommer

nog att vara förknippade med Hedemora länge, länge.

Som du kanske vet har vi numer en årlig uppvisning/

TT-träff. Prel datum för nästa: 3 juli 2010.

Varmt välkommen!

Glada hälsningar

HEDEMORA TURISTBYRÅ

Ann-Christine Hedström

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ett sådant trevligt svar :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har en gul/blå Hedemora TT schal, den är urblekt men ganska hel, farsan hade den när han körde gokart tillsammans med Ronnie Peterson tidigt 60 tal.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Har inget svar på dina frågor men tycker det är intressant att Sverige faktiskt hade en rad olika TTn under tidigare hälften av 1900-talet. Även i trakten där jag växte upp kördes TT-lopp fram till mitten av trettiotalet då ett par dödsolyckor innebar att arrangemanget lades ner. Fram tills dess hade tävlingarna dock tiotusentals besökare. Om det delades ut några manschettknappar vet jag dock inte....
Ja, det fanns ju rätt gott om banor på den tiden det begav sig, men nu verkar dom ju bara växa igen, och dom "få" som är i drift får slåss för att få finnas kvar.
Här är några gamla banor som sakta glöms bort: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169508

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
För den som vill kan man ju fortfarande åka TT banan i Hedemora.Men det är ju allmän väg så hastigtsbegränsningen gäller ju..:gnissla Men när man åkt den ett gäng varv börjar man få lite mer respekt för dom som tävlade på den då det begav sig.:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För den som vill kan man ju fortfarande åka TT banan i Hedemora.Men det är ju allmän väg så hastigtsbegränsningen gäller ju..:gnissla Men när man åkt den ett gäng varv börjar man få lite mer respekt för dom som tävlade på den då det begav sig.:tummenupp
Ja, i synnerhet som deras hojar var som koktspagetti, bromsarna var väl som motorbroms på en 250 2T, däcken var nån slags plast och asfalten var garanterat inte bättre än idag :Bugar "Skyddsutrustningen" ska vi inte ens gå in på :näsblod

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Är ju från hedemora och har kört "TT"banan runt stadsberget ett otal gånger.
Fortfarande är stoltheten att ha haft ett tt-lopp i lilla Hedemora stor även om det är flera decenier sedan. Ligger en hög gamla souvinirer och samlar damm hemma hos gamla mor:)

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Ja, i synnerhet som deras hojar var som koktspagetti, bromsarna var väl som motorbroms på en 250 2T, däcken var nån slags plast och asfalten var garanterat inte bättre än idag :Bugar "Skyddsutrustningen" ska vi inte ens gå in på :näsblod

Var där o kollade på uppvisningen i somras.O jävlar vad dom ville gasa men fick ju inte.Synd att det regnade hela dan.Men var kul o gå o kolla i depån på dom gamla rariteterna.Man bor ju inte så långt där ifrån så man har ju åkt några varv där.Kurvcombon när man passerar sjön(matsbokurvan) är lite hårig även med dagens maskiner.För att inte tala om när man passerar länsmansryggen före. :Bugar

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Är ju från hedemora och har kört "TT"banan runt stadsberget ett otal gånger.
Fortfarande är stoltheten att ha haft ett tt-lopp i lilla Hedemora stor även om det är flera decenier sedan. Ligger en hög gamla souvinirer och samlar damm hemma hos gamla mor:)
Får försöka dra ihop en liten tt träff då samtidigt om dom kör den planerade den 3 juli 2010.O visa dom utsocknes TT banan förbi Långshyttan o Hofors till Stjärnsund.:yoparty

Ja kör man banan omvänt suger krönet efter matsbokurva ordentligt i magen:)
Japp speciellt nu när det är chikaner efter krönet med.Tur man vet om dom så man vet vilket spår man ska ha över krönet:D

Last edited:
Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen