Manstråd: Att raka ansiktet!

Merovingian

Guest
Medmän i landet falukorv, hur ser er bästa rakning ut?

Jag har nu lackat ur fullständigt på denna boarderlinetortyr vi kallar för grooming(i hippa tider som dessa).
Multibladshyvlar från klämtjäcka TV-reklamer, är de något bra verkligen? Och rakapparaterna, är de något att ha?
Jag har börjat tvivla å det grövsta. Jag vet inte hur det är för er, det får ni dela med er av själva, men rakning för mig är ett helvetes otyg sedan gymnasieåldern och tilltar stadigt i bedrövnad allt eftersom åren går.
Multibladshyvlarna med fyndiga namn ger en rakning som säkerligen inte ligger långt ifrån det resultat man skulle få om man slipade upp osthyveln ur kökslådan och försökte med den. Sveda, röda prickar och rakfinnar trots konstens regler om avslutning med kallvatten andra knep. Man får köra över samma område gång på gång i olika riktningar men ändå sitter man senare på jobbet och upptäcker att man missat fläckvis i ansiktets dunklare områden.
Med apparat slipper man åtminstone hudbekymren men den kommer dragandes med andra aber istället. Det tar otroligt lång tid, tar inte tillräckligt nära, vägrar ta viss stubb alls och är i största allmänhet en sinnesdövande upplevelse.
Nej, de kan inte vara de bästa sätten. Jag har nu själv i vredesmod inhandlat allt tänkbart inom rakkonsten jag hittat för att testa på. Badrummet dignar nu med både en så kallad säkerhetshyvel samt en rakkniv. Här finns en strigel, en rakborste i vad som hävdas vara i äkta grävlingshår(tydligen det som gäller), produkter såsom rakolja, löddrande tvål och aftershave-balsam i främmande dofter. Det bästa av allt är en slags stav gjord av mineralen alun, som vid beröring av sår får det att sluta blöda omedelbart. Fantastisk!
Jag har precis hunnit hugga in på själva säkerhetshyveln och konstaterar snabbt att det finns potential för en rackarns fin rakning, men att det också rör sig om en inlärningskurva. I morgon ger jag mig på kniven!

Hur finner du rakning? Som jag förstår kan vissa raka sig med en rostig morakniv utan att det blir några som helst problem. Men ni som faktiskt har eller har haft svårigheter att komma överens med denna syssla, hur gör ni och hur har ni kanske gjort för att komma runt problemen?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg finner rakning ett jävla aber. Men sedan jag började köra av ansiktet med en trimmer så går det fort iaf. Behövs en slät babyfaceyta efterdrar jag lite snabbt med en engångshyvel. HAr kommit fram till att engångshyvlarna är skiten. Oftast bättre rakning än de där jävla multihittepåhyvlarna gjorda med fesigt blötjärn.
Lödder, aftershave och annat bjäfs använder jag inte.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kan användas i duschen. Har det växt ut så kör man först av allt snabbt med trimmersidan. Därefter är det bara duscha å raka sig len å fin med skägg-sidan. Den har lite sämre ork än min dyrare Braun-rakapparat men å andra sidan funkar inte den i duschen så tidsmässigt är det ändå en vinst trots att man få bearbeta kinden lite långsammare.
595232.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag slår in skäggstubben med hammare och biter av på insidan!

Skämt åsido kör jag trimmer, sedan Gilette multibladshyvel för babylenheten.

Dock kör jag med en äldre gilette med tre blad, fler blad då lägger dom bara igen mellan bladen.

Hemmligheten med multibladare är att det inte får vara för lång skäggstubb, då kläggar dom igen.

På den tiden multibladarna hade två blad så hade dom även en "rensknapp" som man tryckte in och rensade mellan bladen med, vart fan tog den uppfinningen vägen?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med en bra hyvel är det inga problem. Tycker dock det är trist att raka sig i tid och otid, så jag kör av både skalle och ansikte med hårtrimmern (samma inställning) nån gång/vecka. Tar 2 minuter totalt ca.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Det är rätt.. ta det stegvis.. Först trimmer (om det är mer än 2 mm, sedan rakapparat och sist hyvel). Hyveln får bara ta de allra sista annars är det kört. Jag har en sån modern hyvel som vibrerar mha ett batteri. Funkar toppen om man lär sig sitt ansikte och åt vilket håll man ska dra. Kan vara olika på olika sidor om storsnoken i mitten. (Jo jag pratar ff om ansiktet).

Nu har ju inte jag världens grottmännisko-skägg men finner ändå att rakning kan vara riktigt illa om jag gör fel. Jag använder inte heller några lödder, krämer eller liknande utan bara ljummet vatten (ej kallt!) och ev lite flytande tvål.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dock kör jag med en äldre gilette med tre blad, fler blad då lägger dom bara igen mellan bladen.

Hemmligheten med multibladare är att det inte får vara för lång skäggstubb, då kläggar dom igen.
:fakta
Tvåbladarna var bäst.

Jag ger mig inte på skägget med hyvel om det blivit för långt. Det är ju bara tortyr.
Har jag inte orkat rakat mig på länge så är det en nödvändighet att raka av det värsta med trimmern innan man ger sig på med hyvel eller den vanliga skäggrakapparaten..

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag kör ICA:s engångshyvlar. Dem brukar funka underbart ca 1 vecka. Efter 3-4 månader börjar det bli smärtsamt så då får man överväga att byta, beroende på hur klen man är.
För att lindra smärtan då bladen är kass så kan man med fördel öka hastigheten. Lite som att dra bort ett plåster. :sparartillsporthojsmily

Börjar alltid rakningen i riktning med skäggväxten och går över fejjat. Därefter tar jag en omgång till denna gång mot skäggväxten och sträcker upp gäddhänget något med ledig hand.
Sköljer med vatten och känner över fejset igen. :crash

Tar det alltid i samband med en varm dusch då svintot är lite mjukare och mera medgörligt.

/KaliZ

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Gel, vibrerande rakhyvel, varmvatten - tillgång till dessa tre sen är jag nöjd.

Har inga problem och aldrig haft, att raka mothårs, gör det varje gång och blir len som ett babyröv i nyllet.
Hade jag däremot haft lite mer skäggväxt, samt tålamod, hade jag lätt skaffat helskägg och inte bara trimmat skallen utan rakat den helt!

huoratron.jpg

Hahaha, lyckades googla fram en annan cool bild, den måste man ju bara bjuda på :D

tumblr_lp9cuxkunb1qmk77go1_500.jpg

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
En inte alltför slät handduk eller stå vid tågövergången när tåget passerar räcker väl?

Jag körde med hyvel och innan men trötta på att hålla på och slabba så jag önska mig en rakapparat i present som funkar mycket bättre.
Brosan som har lite mer skäggväxt kör med någon rund pryl från babyliss som verkar funka bra till både huvud och skägg. Den ger lite bättre känsla om man är ensam och ska klippa sig tycker han.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Morakniv. :tummenupp

Näe kör torrt med hyvel nån gång i veckan eller när jag vill verka representativ bland folk.

Merovingian

Guest

Märkligt, jag upplever det tvärtom. Jag kan INTE raka mig med Gilette Mach 5 Hyper Fusion Contusion Revolution Cobolt Edition oftare än var tredje dag, och aldrig efter dusch. Det måste finnas substansiell stubb, annars svider det som ormgift och jag ser senare ut som sju svåra år. Kläggproblemet kan man komma runt helt ok genom att ruska hyveln under vatten.
Det är faktiskt den enda gången det går helt okej att köra med multibladaren, men att raka sig med 3-5 dagars intervall kommer inte på frågan. Stubb är inget för mig. Inte helskägg heller för den delen.

Last edited:

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
jag kör alltid 3 dagars , snabbt o lätt med trimmer ,, sen är man ju biker o ingen fjolla

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kör gilette fusion eller proglide (köpte bägge hyvlarna billigt på kampanj, en att ha i necessären och en i badrummet hemma), använder ordentligt med rakgel/lödder, rakar mig oftast i duschen om jag har möjlighet (en ordentlig varmvattenbehandling mjukar upp skäggstråna och gör rakningen behagligare), rakar mot hårstråna för lenare effekt, sköljer ur hyveln ofta så att den inte sätter igen och efterbehandlar med HTH (bästa fuktgivaren jag någonsin varit med om, spöar alla "märkesåterfuktare" inklusive gilettes egna och så vidare med hästlängder). Efterbehandlingen är för mig livsviktig, skippar jag det får jag direkt svid, klåda, rodnad och fan och hans moster. Men lite HTH så slipper man allt det:tummenupp Sen så rakar jag mig inte särskilt ofta heller, får gå minst en tre-fyra dagar mellan rakningarna. Annars blir huden grymt irriterad.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Har det gått för långt kör jag med trimmer först och sen mach3 hyvel. Har en fusion men det är ett steg tillbaks då den sätter igen sig som nämnts tidigare. Efter det kör jag en aftershave som jag nyligen upptäckt som helt eliminerar röda prickar efter rakning. Helt jävla suverän!
Heter Gentlemens pride och finns i Forever livings sortiment med aloe vera produkter. Har provat en uppsjö med olika rakbalsam och aftershave i mitt liv men detta är det enda som funkat!

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag har ansiktsbehåring som en normal-hårig gorilla ungefär.

Jag använder mestadels vanlig skäggtrimmer (ej rakapparat) i veckorna så jag ser någotsånär dräglig ut på jobbet.
Ska jag ut eller jaga något fruntimmer så rakar jag mig med Gilette Fusion Power eller vad den heter. Kör med både gel och skum, vilket som funkar bra.
Resultatet blir finemang tycker jag, len som nypolerad vevstake!

Men, rakar jag mig med hyvel oftare än 3-4 dagar i mellan så märker jag direkt att huden blir irriterad. Då spelar det ingen roll vilka fantastiska produkter som används, gör ont som helvete till slut. Varje dag skulle inte funka!

Skulle bara kul att kunna raka sig på "riktigt" med en kniv, men då skär man väl halsen av sig. :gnissla

Edit: Rakar mig med hyvel i duschen (varmt vatten) skall tilläggas.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kör oftast med min hårtrimmer inställt på 3 mm som jag även använder på huvudet. Om jag ska renraka mig kör jag med en Merkur rakhyvel med dubbelrakblad. Håller betydligt längre än Gillette bladen man köper i handeln. Slutade köpa dem för flera år sedan.

Personligen tycker jag det är bortkastade pengar att köpa en Phillips eller Braun även om det råkar vara någon av deras toppmodeller.

Ingen som använder rakkniv?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Gilettes lödder övergav jag för 4-5 år sen till förmån för Biotherm hommes dito. Det går inte att jämföra på långa vägar, särskilt efteråt då Biotherms lindrar just öm hud mycket bättre.

Jag kan däremot inte raka medhårs, då hyvlar jag bara hud och det svider nåt så in i h-e. Men det stör mig inte, skäggstubbet är ändå tillbaka nångång efter lunch.

Mitt knep rent generellt är att duscha och raka mig på kvällen istället för på morgonen. Mindre stress, och eventuell misstag i form av skärsår hinner försvinna. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning