Manual till bensinvärmare

fidelie

Guest
Jag söker efter kopplingschema, manual, installationsanvisning till timern för bensinvärmare (091-b, "rostfri termos")

Det är den med 4 knappar (gröna siffror) och som är fyrkantig.
Är det någon som har detta eller vet var man kan hitta det?

Last edited:

fidelie

Guest
Nä men gud va smart att jag inte tänkte på det.

Eller så har jag googlat en halv dag och inte hittat det jag söker och det du skrev där är fel då det jag söker är till en annan typ av timer, och den du skicka är fel timer
Men tack ändå

Dr.Bike

Guest
Hittaru inget, tror jag mig minnas själva handhavandet iaf.
*old memories!*

fidelie

Guest
Hittaru inget, tror jag mig minnas själva handhavandet iaf.
*old memories!*

Det jag främst är ute efter är om någon har koll på vad den svarta sladden som går trån timern är till (min gissning är extern start).

Men även hur den funkar med tider dvs hur den räknar ut hur länge den ska vara igång.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det jag främst är ute efter är om någon har på på vad den svarta sladden som går trån timern är till (min gissning är extern start )

Men även hur den funkar med tider dvs hur den räknar ut hur länge den ska vara igång

Drifttiden är med all säkerhet fast.
Minns inte vad den var, men en timma känns rimligt.

Svart sladd...extern styrning tror du. JA isf av kupe´fläkten, för denna värmare från Volvo Flygmotor värmer kylarvattnet, en elpump cirkulerar det, och kupe´fläkten vispar ut värmen.

fidelie

Guest
Drifttiden är med all säkerhet fast.
Minns inte vad den var, men en timma känns rimligt.

Svart sladd...extern styrning tror du. JA isf av kupe´fläkten, för denna värmare från Volvo Flygmotor värmer kylarvattnet, en elpump cirkulerar det, och kupe´fläkten vispar ut värmen.

Nja angående sladden så tänker du på den gula, den styr kupefläken när bilen är avstängd men på timern så finns det en svart sladd som bara hänger(värmaren funkar utan att den är inkopplad) och den sitter inne i kupen.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Nä men gud va smart att jag inte tänkte på det.

Eller så har jag googlat en halv dag och inte hittat det jag söker och det du skrev där är fel då det jag söker är till en annan typ av timer, och den du skicka är fel timer
Men tack ändå

Läste det som att du sökte kopplingsschema och manual till bensinvärmaren 091-b + ist.anv. till en 4-knappstimer.

Vassego ändå. ;)

Edit: hittade en manual till "typ 2" (tror att den är fyrkantig med gröna siffror) om det kan vara till hjälp. http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=20178

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nja angående sladden så tänker du på den gula, den styr kupefläken när bilen är avstängd men på timern så finns det en svart sladd som bara hänger(värmaren funkar utan att den är inkopplad) och den sitter inne i kupen.

Ok.
Och ingen spänning i den i nåt läge?

Luktar jordkabel annars.

Nibell

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Hoj
-08 suzuki gsxr 1000
manual till bensinvärmaren

Det jag främst är ute efter är om någon har koll på vad den svarta sladden som går trån timern är till (min gissning är extern start).

Men även hur den funkar med tider dvs hur den räknar ut hur länge den ska vara igång.

Den svarta sladden är INTE extern start, Och inte heller jordsladd !
Den är till belysningen i klockan,tyvärr är den svart skulle egentligen vara röd, koppla den till belysningen till tex askkoppen så får du klockan att lysa vid tändnings påslag.
Du har 3 starttider på klockan.
knappen med flammor är manuell start./ avstängning.
Värmaren i sig går i en timme
Se till att köra bilen helst lika länge per dag som du använder värmaren, annars kan värmaren dra ut batteriet. Lycka till.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag har nog samma värmare, kan kanske ha manualen någonstans, ska kolla nästa gång i handsfacket. Lite kort så har du väl egentligen 5 gröna knappar?

Längst till vä en fyrkanting med vågor. Slår på värmaren om du håller den intryckt några sek. Slår även av värmaren om den är på, med samma handhavande. Blinkar då den håller på att starta upp, fast grönt sken då lågvakten indikerar start. Sedan har du "timmar" och "minuter". Håll in dessa båda mer än 5 sek om du ska ställa den interna klockan i värmaren. Sedan har du en "T1" och en "T2" där kan du ställa två aktiva tider som du enkelt kan aktivera. Exempelvis om du alltid åker samma tid till och från jobbet.

Hur länge den går är jag osäker på, jag tror den går ca en halvtimme-45min. men den har även en spänningsvakt så om spänningen på batteriet faller under en viss nivå så klipper den av värmaren. Passa på att rengöra fönstret till lågvakten från sot då du installerar den. Vanligt fel.

Om min beskrivning av knapparna låter lik din så kan du messa mig så kan jag fixa fram användarmanual skulle jag tro, om inte den försvunnit på sista tiden.

fidelie

Guest
Har testat att mäta upp sladden nu och:
När värmaren är avstängd så är där ingen ström i den svarta sladden.

Men när man startar värmaren så blir det 12V mellan den svarta och + på bilen, så då verkar det vara jordsladd till belysningen i den.

Riverrafter: Det är inte den jag har tyvärr.

Här är en bild på den värmaren jag pratar om:
92722364_1.jpg

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
lyfter tråden. någon som har koll på om värmaren som nämns är någon form av volvo "universal" och funkar till vilka modeller?

Jag är på jakt efter en å stoppa i min v90 ambulans. vart kan man jaga förutom typ blocket? vad är rimliga pengar?

svårt att installera?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
lyfter tråden. någon som har koll på om värmaren som nämns är någon form av volvo "universal" och funkar till vilka modeller?

Jag är på jakt efter en å stoppa i min v90 ambulans. vart kan man jaga förutom typ blocket? vad är rimliga pengar?

svårt att installera?

Jag har vad du söker, pma din email