Manuell kamkedjesträckare

sajklan

speedy gonzales nu med två raketer
Gick med
6 Jun 2007
Ort
På toppen av Lund
Hoj
Honda CB1000RA -09 gata, Honda CBR600RR -08 Bana
Nån som vet vart jag kan hitta en manuell kamkedjesträckare till min Gixxer 750 -02?

Hör en del om att den automatiska inte ska vara så bra på just min årsmodell, stämmer detta? Jag tänkte att jag likabra kunde byta om fallet var så nu när motorn är delad för renovering.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Min erfarenhet är att där har rasats fler GSXR pga dåligt inställda manuella spännare än av de automatiska som ibland rasar....

Rasade automatiska spännare har varit ett problem som kommit i vågor sedan den japanska R4an uppfanns.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad har du för källa på det? Srad 96-99 är den automatiska helt kass på.
Hört så många dåliga inställda kamsträckningar på gamla gixxrar.
Det går dock att ställa en del av dem manuellt också... Men då kan man ju lika gärna byta till manuell när man ändå håller på. En ny för billiga pengar.



Min erfarenhet är att där har rasats fler GSXR pga dåligt inställda manuella spännare än av de automatiska som ibland rasar....

Rasade automatiska spännare har varit ett problem som kommit i vågor sedan den japanska R4an uppfanns.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad har du för källa på det? Srad 96-99 är den automatiska helt kass på.
Hört så många dåliga inställda kamsträckningar på gamla gixxrar.
Det går dock att ställa en del av dem manuellt också... Men då kan man ju lika gärna byta till manuell när man ändå håller på. En ny för billiga pengar.

www.google.com/statistikpårasade GSX orsakat av kamkedjestrackaren såklart:D


Manuella sträckare rasar inte men folk glömmer att spänna dem eller så saknar de kompetensen att spänna de lagom mycket, resultatet blir detsamma
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
www.google.com/statistikpårasade GSX orsakat av kamkedjestrackaren såklart:D


Manuella sträckare rasar inte men folk glömmer att spänna dem eller så saknar de kompetensen att spänna de lagom mycket, resultatet blir detsamma

Jupp men eftersom orginal är kända att vara dåliga så är det päst eller kolera. Om folk tar sig tid att lära sig så är den manuella att föredra anser jag om original är känd för att ha brister.

Till trådskaparen.
Lär dig hantera en manuell. Fråga någon som har erfarenhet att visa dig att ställa in. OBS att det brukar gå ganska smidigt att byta den med monterad motor så det kanske inte är panik?

Försökte leta upp den jag köpte men hittade den inte. Köpte den på addemoto eller s-racing...

Här har du ett alternativ. scrolla långt ner. (ett populärt märke är APE)
http://www.samsmotor.se/trim/trim_kamdrev.htm

meeeen du kan ju inte komma osch svara medan jag skriver novell ;)

Här säljs åtminstone nån typ av manuell sträckare http://www.samsmotor.se/trim/trim_kamdrev.htm

Köpte själv en av märket APE och det har inte rasat, ännu :)
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jupp men eftersom orginal är kända att vara dåliga så är det päst eller kolera. Om folk tar sig tid att lära sig så är den manuella att föredra anser jag om original är känd för att ha brister.

Till trådskaparen.
Lär dig hantera en manuell. Fråga någon som har erfarenhet att visa dig att ställa in. OBS att det brukar gå ganska smidigt att byta den med monterad motor så det kanske inte är panik?

Försökte leta upp den jag köpte men hittade den inte. Köpte den på addemoto eller s-racing...

Här har du ett alternativ. scrolla långt ner. (ett populärt märke är APE)
http://www.samsmotor.se/trim/trim_kamdrev.htm

meeeen du kan ju inte komma osch svara medan jag skriver novell ;)

Den automatiska har ju blivit upgraderad en eller två gånger också.

Kört själv drygt 1000mil med upgraderad automatisk.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det var kul att höra. Ja en original håller säkert ett 3-4000 mil vanligtvis.
Men kan man hantera en manuell är den mer pålitlig/driftsäkrare och håller fler mil Färre rörligare delar är oftast till det bättre.

Jag har ingen info om vilka spännar som är uppgraderade så har du det får du gärna flika in det. Kan vara väldigt bra för den som söker i forumet.

Den automatiska har ju blivit upgraderad en eller två gånger också.

Kört själv drygt 1000mil med upgraderad automatisk.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Min erfarenhet är att där har rasats fler GSXR pga dåligt inställda manuella spännare än av de automatiska som ibland rasar....

Rasade automatiska spännare har varit ett problem som kommit i vågor sedan den japanska R4an uppfanns.

I second that!

Dessutom, att montera en manuell är ren bakåtevolution. Sätt dit en automat som fungerar. Folk generellt spänner de manuella endera för hårt eller glömmer bort det.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det var kul att höra. Ja en original håller säkert ett 3-4000 mil vanligtvis.
Men kan man hantera en manuell är den mer pålitlig/driftsäkrare och håller fler mil Färre rörligare delar är oftast till det bättre.

Jag har ingen info om vilka spännar som är uppgraderade så har du det får du gärna flika in det. Kan vara väldigt bra för den som söker i forumet.


Sträckare pratar jag om iof, men:

För 2002

12830-35F00 ersatt av 12830-35F01


För min 1998
12830-33E00 ersatt av 12830-33E01
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Jag har en Manuell sträckare på Min GSXR 98:a Jag brukar ställa den i början på varje säsong eller vid behov. Jag brukar bara lyssna hur det låter. tycker jag att det är ett visst rassel i från motorn så lyfter jag på tanken lossar låsmuttern samtidigt som jag håller justerskruven fast med en insexnyckel. sedan vrider jag den medsols tills jag tycker att den låter lagom tyst. Gör jag fel?

Självfallet så måste det bästa vara att lyfta ventilkåpan o mäta hur mycket kedjan spelar.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja, ni är båda 2 personer som verkar vetgiriga och har gott om kunskap. Så ni har säkert inte fel som sådant.
Jag själv kör hellre på manuellt om det är ett känt problem på min båge. Det är min personliga åsikt och erfarenhet. Kört olika GSXR sedan 2003 och mecklat en del med dem.

Finns det info att tillgå att det går att köpa en uppgraderad automatisk som fungerar klanderfritt... Fine, go for it.


I second that!

Dessutom, att montera en manuell är ren bakåtevolution. Sätt dit en automat som fungerar. Folk generellt spänner de manuella endera för hårt eller glömmer bort det.

Nice tackar för detta.


Sträckare pratar jag om iof, men:

För 2002

12830-35F00 ersatt av 12830-35F01


För min 1998
12830-33E00 ersatt av 12830-33E01

Det är så de flesta gör liksom mig själv. Känsla, sunt förnuft och vara försiktig. I mitt tycke hörs det om den är för lös eller hård. ljudet ändras ganska markant i mina fininställda öron ;)

Jag har en Manuell sträckare på Min GSXR 98:a Jag brukar ställa den i början på varje säsong eller vid behov. Jag brukar bara lyssna hur det låter. tycker jag att det är ett visst rassel i från motorn så lyfter jag på tanken lossar låsmuttern samtidigt som jag håller justerskruven fast med en insexnyckel. sedan vrider jag den medsols tills jag tycker att den låter lagom tyst. Gör jag fel?

Självfallet så måste det bästa vara att lyfta ventilkåpan o mäta hur mycket kedjan spelar.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det info att tillgå att det går att köpa en uppgraderad automatisk som fungerar klanderfritt... Fine, go for it.

Är för tidigt för att veta det än :D

Tror det var du som tipsade mig om att köpa en manuell i en tråd förra året, dock fick jag fel från affären och orkade inte byta :D
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det kommer säkert att gå bra. Är dem uppgraderade borde det ju vara till det bättre ;)

Är för tidigt för att veta det än :D

Tror det var du som tipsade mig om att köpa en manuell i en tråd förra året, dock fick jag fel från affären och orkade inte byta :D
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Fråga:
Hur är rätt förfarande när det gäller att spänna en manuell kamkedjesträckare?

Ska motorn vara igång när man spänner?

Man hör ju när den är för spänd, då låter det ju som om man skaffat kompressormatning på hojen...
Men för lös.. Hör man rasslet?? Knappast på min med RS förgasare i alla fall.... :näsblod
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
På mina bågar rasslar det vid vissa varvtal och vid motorbroms och dylikt när det är för löst. För hårt låter det ansträngt på något vis.

Jag gör det med motorn igång och helt på känn. Tycker det hörs väldigt tydligt numera när man gjort det några gånger hur den skall stå.

Fråga:
Hur är rätt förfarande när det gäller att spänna en manuell kamkedjesträckare?

Ska motorn vara igång när man spänner?

Man hör ju när den är för spänd, då låter det ju som om man skaffat kompressormatning på hojen...
Men för lös.. Hör man rasslet?? Knappast på min med RS förgasare i alla fall.... :näsblod
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Finns en länk nedan till hur man justerar en typ APE sträckare...

http://shop.thumpertalk.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ENG_TT_MCCT1&Show=ExtInfo

Att ha motorn igång för att justera den manuella spännaren å för att gå efter rassel???? Ännu en felmonteringsinstruktion. Men de e valfritt att gå efter eget huvud för de som har råd med ras.
Varför man INTE ska de står i tråden nedan. men de e valfritt...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4722835#post4722835

Extra, kom på en viktig sak.
De moderna gixxrarna inkl Hayabusan har en s.k. Hy-vo kamkedja som är fan så mycket känsligare för att klämma ihop med en manuell kamspännare.
De e inte för utan det varnas att smacka dit manuell på typ Hayabusan.
Samma kamkedjetyp hittar man i gpz900, rx-1000, zx-10 (äldre)
På de äldre gixxraran 86-92 r-1100, 93-89 1100rw så sitter en "vanlig" rullkedja som inte är lika känslig som Hy-vo:n
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hmm tråden du pekar på längst ner säger ju sista talaren att motorn skall vara varm och igång.

Första länken du pekar på säger ju någon att den automatiska är skit, även den uppgraderade varianten.
Det är även så att det hänvisas till fingerkänsla och inga fasta mått. Jag följde en liknande giude men hade fortfarande massa rassel. Sedan dess har jag ställt in med motorn igång. De som jag känner med manuell spännare gör likadant. Inga ras mer än växellåder men det beror på annat ;) Hy-vo kedja och busa har jag ingen koll på alls. Bra att du la till det.


Kan iofs tillägga att jag aldrig haft ras med original heller men att jag fått justera dem manuellt eller bytt ut dem för att dem är slitna.

Att dem är påhitt eller otyg av trimmare? Snarare att det var gott om folk som tröttnade på dåliga automatiska spännare ;)

Varför det sitter automatisk från fabrik? För att Svensson skall slippa att spänna eller ha koll på läget. Inget konstitgt eller fel med det.


Finns en länk nedan till hur man justerar en typ APE sträckare...

http://shop.thumpertalk.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ENG_TT_MCCT1&Show=ExtInfo

Att ha motorn igång för att justera den manuella spännaren å för att gå efter rassel???? Ännu en felmonteringsinstruktion. Men de e valfritt att gå efter eget huvud för de som har råd med ras.
Varför man INTE ska de står i tråden nedan. men de e valfritt...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4722835#post4722835

Extra, kom på en viktig sak.
De moderna gixxrarna inkl Hayabusan har en s.k. Hy-vo kamkedja som är fan så mycket känsligare för att klämma ihop med en manuell kamspännare.
De e inte för utan det varnas att smacka dit manuell på typ Hayabusan.
Samma kamkedjetyp hittar man i gpz900, rx-1000, zx-10 (äldre)
På de äldre gixxraran 86-92 r-1100, 93-89 1100rw så sitter en "vanlig" rullkedja som inte är lika känslig som Hy-vo:n
 
Last edited:

Emilgreen

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSXR1000k3 VTR1000 Firestorm
Min GSXR 750 -97 började rassla vid vissa varv nu häromdan o gissar stort på att de e kamkedjesträckaren. den har gått 5100 mil o vet inte om den varit bytt innan så tänkte fråga om nån vet nån bra hemsida att löpa en AUTOMATISK sträckare på?!
Rasslet låter som en slack kedja o försvinner ibland o sen kommer de igen. de är inget högljutt rassel men de hörs om man vet hur den lät innan den börja!
Eller nån som tror att de kan vara nåt annat?
/Emil
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top