Mappning av trimmad motor med bredbandslambda?

Har du fått pris av amuri på kolvarna? Jag frågade förra året och då skulle han ha 900$ ink frakt. Om man sedan åker på att tulla också så...

2300 borrning ink nikasil? Blixtenracing verkar nikasila själva men deras sida verkar inte funka just nu...

Systermotorn? Menar du buellens?

/R

Ja, det är väl där nånstans de ligger. Men, de är ju så att det förändrar inte balansen på motorn. Värt att beakta när man varvar 11000..

2300kr är just BLixten. Han skickar till Holland. Ingen i Sverige gör detta själv mig veterligen. Kan bero på höga kostnader till Kemikalieinspektion, avgifter bla bla bla.. Edit: Har använt just Blixten tidigare när man körde tvitakt, kalasbra resultat, men man får inte ha bråttom...

Edit. Japp, Buellens maskin. Samma slaglängd.

edit2: Fasiken, nu blir man ju sugen på att få tag i två döda cylindrar och stoppa i stålfoder. Så är Highlanden uppbyggd och det är mycket trevligare än Nicasil, då stålfoder går att fixa innanför gränserna.
 
Last edited:
Ja, det är väl där nånstans de ligger. Men, de är ju så att det förändrar inte balansen på motorn. Värt att beakta när man varvar 11000..

2300kr är just BLixten. Han skickar till Holland. Ingen i Sverige gör detta själv mig veterligen. Kan bero på höga kostnader till Kemikalieinspektion, avgifter bla bla bla.. Edit: Har använt just Blixten tidigare när man körde tvitakt, kalasbra resultat, men man får inte ha bråttom...

Jahapp, så var det med den saken då. Fick intrycket av de gjorde jobbet själva men så var det inte alltså inte.

Edit. Japp, Buellens maskin. Samma slaglängd.

Det var som f-n, det visste jag inte. Vad man missar när man inte hängt med i apriliasvängen på ett tag. Är det gjort alltså? Stora modifikationer? Kryllar väl inte direkt av delar till den rovan ännu antar jag?

edit2: Fasiken, nu blir man ju sugen på att få tag i två döda cylindrar och stoppa i stålfoder. Så är Highlanden uppbyggd och det är mycket trevligare än Nicasil, då stålfoder går att fixa innanför gränserna.

Det är ju också onekligen intressant men vad hamnar kostnaden på då tro? Är det billigare att borra och pressa i foder? Blir inte värmeavledningen sämre med stålfoder?

/R
 
Jahapp, så var det med den saken då. Fick intrycket av de gjorde jobbet själva men så var det inte alltså inte.



Det var som f-n, det visste jag inte. Vad man missar när man inte hängt med i apriliasvängen på ett tag. Är det gjort alltså? Stora modifikationer? Kryllar väl inte direkt av delar till den rovan ännu antar jag?



Det är ju också onekligen intressant men vad hamnar kostnaden på då tro? Är det billigare att borra och pressa i foder? Blir inte värmeavledningen sämre med stålfoder?

/R

Vet ej om det är gjort, det var en av de där nattliga idéerna man fick när jag och Lam-Kaka diskuterade det här med big-bore kit.
Samtidigit plockar de inte mer effekt ur den rovan än med ett 1060kit, men sen vet jag inget om hur toppar och insug mm är urformat på jänkejärnet, eller för den delen kammar och tändkurvor.

Nja, värmeavledningen ska man inte behöva oroa sig för. Så länge man har vatten runt och framförallt bra kylning i topparna så. Att borra ur cylindrar och svarva stålfoder torde vara något för en vettig motorverkstad, eller kanske en mekanisk sådan. Får nog forska vidare lite, sånt här är skitkul :yoparty
 
funkar motty AFR tuner om man vill konvertera direkt till E85? Då får man ju förhoppningsvis fler pollar och gratis parkering i vissa kommuner... :)
 
funkar motty AFR tuner om man vill konvertera direkt till E85? Då får man ju förhoppningsvis fler pollar och gratis parkering i vissa kommuner... :)

MJA........

Rent teoretiskt fungerar det men dina spridare lär inte klara det utan att bytas och där finns troligen inbyggda skydd från att ge väldigt kraftiga korrektionsfaktorer som skydd mot att elektroniken skulle flippa ur....

Men visst byt till större spridare och lägg in en mapp som från början är fetare så skulle det absolut klara av att justera sig rätt....
 
MJA........

Rent teoretiskt fungerar det men dina spridare lär inte klara det utan att bytas och där finns troligen inbyggda skydd från att ge väldigt kraftiga korrektionsfaktorer som skydd mot att elektroniken skulle flippa ur....

Men visst byt till större spridare och lägg in en mapp som från början är fetare så skulle det absolut klara av att justera sig rätt....

Jag skulle även råda till att gå på en stadigare soppapump. Tveksam till att den skulle hantera 35-40% volymökning. Hittar man spridare som är nånstans så mycket större med bibehållet tryck så bör du hamna rätt "safe" för att kunna göra finjustering med Motty.
 
Zilog. FettSnok, Ryno.....msn någon?:) , har alla utom dig Zilog?... Mer hästar åt folket :)... undra vart mina 100mm kolvar är just nu :yoparty


Så jävla synd att Cwalkers firma konkade... Hans 1060cc monster hoj gav ju mer hk på bakhjulet än en zx10r med slip-on i samma bänk, man är ju ganska nyfiken vad det satt för grejer mer på den än 60mm helsystem + 1060cc.

Hans fina öhlins gp packboxar läcker fortfarnade inget i mina öhlins gafflar efter 2200mil+ och fram fälgen jag köpte av han är lika fin fortfarnade :)
 
Last edited:
Jag skulle även råda till att gå på en stadigare soppapump. Tveksam till att den skulle hantera 35-40% volymökning. Hittar man spridare som är nånstans så mycket större med bibehållet tryck så bör du hamna rätt "safe" för att kunna göra finjustering med Motty.

Det har du säkert rätt i har ingen koll på just millepumpen då jag aldrig mer än torrbrutit på en mille....:)
 
Zilog. FettSnok, Ryno.....msn någon?:) , har alla utom dig Zilog?... Mer hästar åt folket :)... undra vart mina 100mm kolvar är just nu :yoparty

Har inge msn på burken jag sitter vid nu, fan har ju inte ens någon apa just nu :mad: Ser du mig inloggad så är det burken på jobbet som står på...

/R
 
Jag har en uppgift om soppapumpen från Aprilias "Tech manual" (gamla modellen 1998-2003) och den säger " The fuel pump capacity is about 60 litres/h. "........inget mer tyvärr. Man kan ANTA att det är vid 330 Kpa vilket är arbetstrycket för systemet.

/J
 
Jag har en uppgift om soppapumpen från Aprilias "Tech manual" (gamla modellen 1998-2003) och den säger " The fuel pump capacity is about 60 litres/h. "........inget mer tyvärr. Man kan ANTA att det är vid 330 Kpa vilket är arbetstrycket för systemet.

/J

Dåså, då räcker en sån till ca 140hk med E85 (sugis)
*Edit: eller sisådär 180hk överladdat på bensin.

OOCH för att förtydliga, dessa effektangivelser är på VEVAXELN!!
och MINIMI-krav. För stor pump är däremot svårt att få :D
 
Last edited:
Hm, PC3 och separat lambdaloggning verkar vara det minst ångestfyllda sättet.. om jag inte kan hitta mer info om hur mapparna i standard-eprom:et ser ut.

Denna kille har du koll på redan kanske? Vet inte om han svamlar eller om det finns någon relevans i det han skriver men det verkar ju vara en skön snubbe i alla fall. :D

/R
 
Denna kille har du koll på redan kanske? Vet inte om han svamlar eller om det finns någon relevans i det han skriver men det verkar ju vara en skön snubbe i alla fall. :D

/R

Har redan snackat med, han är tyvärr bara halvvägs genom att förstå hur mapparna fungerar. Han har lovat att ta tag i projektet, men först tänker han bygga klart sin datalogger, så det ligger nog många månader/tidsenheter fram i tiden.

Kan hända att jag ber honom om assemblerkoden till insprutet och ger det ett försök själv, jobbar ju ändå med den här typen av saker..

På tal om det, finns ingen som har EPROM-innehåll till ett chip till en RSV1000R -02 (RP58) att dela med sig av? Jag saknar eprom-läsare där jag har hojen just nu, och det tar emot att släpa med sig ett unikt chip tvärs över landet dit jag har utrustningen.
 
Last edited:
Har redan snackat med, han är tyvärr bara halvvägs genom att förstå hur mapparna fungerar. Han har lovat att ta tag i projektet, men först tänker han bygga klart sin datalogger, så det ligger nog många månader/tidsenheter fram i tiden.

Kan hända att jag ber honom om assemblerkoden till insprutet och ger det ett försök själv, jobbar ju ändå med den här typen av saker..

På tal om det, finns ingen som har EPROM-innehåll till ett chip till en RSV1000R -02 (RP58) att dela med sig av? Jag saknar eprom-läsare där jag har hojen just nu, och det tar emot att släpa med sig ett unikt chip tvärs över landet dit jag har utrustningen.

Ok... Har RP58 plus några till om du behöver. PM mailadress så mailar jag dem.

/R
 
Motty AFR Tuner

Om någon är sugen så finns det ett Motty till salu! Kolla säljes annonserna.

Micke
 
funkar motty AFR tuner om man vill konvertera direkt till E85? Då får man ju förhoppningsvis fler pollar och gratis parkering i vissa kommuner... :)

Utöver det som tidigare sagts i tråden så är det viktigt att poängtera att du med en Motty måste välja mellan att köra enbart E85 eller enbart bensin, eller en fast blandningsprocent däremellan. Dvs, Motty fungerar inte som flexi-fuel ECU då den multiplcerar lambda med ett statiskt AFR-värde (14,7, för bensin, som standard). Detta värde kan du visserligen ändra, men alltså bara statiskt. För att kunna köra E85/bensin/blandtankning skulle det värdet behöva anpassa sig till bränsletyp, vilket det inte gör i nuvarande version av Motty.

Såvitt jag vet är det (för närvarande) enda sättet att få en flexifuel-motorcykel att bygga ett MegaSquirt eller motsvarande.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top