Mappning / Bänkning Borås / Göteborg

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Hej, Någon som vet var det finns någon bra firma som bänkar och mappar PC5 i Borås / Göteborgstrakten. Har fått in en offert från en mc firma på 4.500:- och det tyckte jag lät lite dyrt. Gäller en Honda VFR 800 Vtec. Hittar flera trådar i skånetrakten. Hittade många trådar som var gamla också.

Finns det ingen häromkring så tipsa gärna om någon i västra Sverige.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Tycker det låter normalt, men har du frågat Henke på MC Team1 i Borås.
 

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Skickat pm om varför. Något mer tips? Jag har hittat trådar där man mappat för 1.500:- dock ej i närheten. Är det rimligt med 1.000:- / timme och 500:- för hyra av bänk? 4 timmars jobb? Borde väl bara vara att justera in en standardmapp och finputsa den lite? Har en bekant som mappade om min bil för 1.000:- då hade han en standardmapp som han putsat på i bänk och med inkörning iof på lansväg med justering och kontroll av alla värden så motorn mådde bra tog det ca 20 min.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Standard dynojetpriser, tror du får samma pris över hela landet om du frågar.

Finns väl de som kör privat, fråga runt lite, jag känner ingen och orkar inte åka långt så jag får vackert pröjsa de pengarna. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oddsen att man verkligen lägger 4h i bänken för att optimera en mapp på en standardcykel är nära nog noll....
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Du måste förstå att mäta effekten " att bänka" är ett form av arbete. Att sedan "mappa" är ett helt annat arbete. 1500:- kan jag väl tänka mig för att köra av en hoj "bänka". Men 1500:- för att mappa finns inte en chans. 4500:- för att mappa en mc är fullt normalt pris. Sedan kan det självklart variera mellan kanske 3500-5000:- beroende på företag. Och nej, det är inte att "bara" när man mappar. Det tar tid om det ska bli bra. Det totala arbetet gör du inte på 20 min!
 

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Hittade ett annat företag som tog 3500:- letar vidare. Nej om man ska mappa och bänka och få det rätt helt från grunden så förstår jag att det tar tid helt klart. Han som gjorde min bil hade gjort grovjobbet tidigare och laddade bara ner programvaran och in med den nya och vips så vart bilen mycket piggare. 2 korta vändor med bilen för att checka av laddtryck oljetryck etc etc. Fick effektkurvan på papper och det tog runt 20 minuter. Han ör iof specialiserad på saab men bilen har funkat kanon i 3 år nu. På powercommander.com finns ju redan en helvetes massa standardmappar som går att modda med. Och hur lång tid tar det att köra upp en hoj på en ramp och spänna fast den med spännband? Köpte en annan hoj förra veckan och den proceduren tog 5 minuter. Kanske mjukvaran är Windows 95 baserad och det är därför det tar tid? Förklara gärna vad ni tror det är som kostar. Visst bänken ska betalas men ändå?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bilar har ett helt annat motorstyrningsystem. Bilmotorer kan sägas gå i "closed loop" hela tiden. De har luftmassmätare mm, som hojar inte har. Så när en bil "chippas" så ändrar man i grova drag "fönstret" för tillåtna driftbetingelser utanför det fönster som oem-tillverkaren av emissionsskäl inte kan använda.

Hojar däremot (även moderna) är fortfarande i mångt och mycket Alfa-N. Dvs trottelpositition (eller VE-tabell) och varvtal är det som styr det mesta i alla hundratals cellerna i bränsle- och tändmappen.
Så att även med ett mycket rationellt upplägg så är det många pullar innan man ens kollat/åtgärdat att bränslemappen från säg 70%trottel och upp och är ok. Är det stökigt och mycket som måste ändras så kan det ta en hel arbetsdag eller mer.

Det viktiga är ju dock att man får vad man betalat för, så att man inte betalat för 4h arbete och bänkoperatören bara gjort lite rudimentärt på 1h. För att det öht ska bli kvalitet så måste ju bänkoperatören vara erfaren och motorkunnig. Det behöver inte alltid vara de största firmorna med en massa anställda som är bäst på att mappa hojar, det beror så mycket på hur skillad individen är som gör jobbet.


Tycker jag

/J
Hittade ett annat företag som tog 3500:- letar vidare. Nej om man ska mappa och bänka och få det rätt helt från grunden så förstår jag att det tar tid helt klart. Han som gjorde min bil hade gjort grovjobbet tidigare och laddade bara ner programvaran och in med den nya och vips så vart bilen mycket piggare. 2 korta vändor med bilen för att checka av laddtryck oljetryck etc etc. Fick effektkurvan på papper och det tog runt 20 minuter. Han ör iof specialiserad på saab men bilen har funkat kanon i 3 år nu. På powercommander.com finns ju redan en helvetes massa standardmappar som går att modda med. Och hur lång tid tar det att köra upp en hoj på en ramp och spänna fast den med spännband? Köpte en annan hoj förra veckan och den proceduren tog 5 minuter. Kanske mjukvaran är Windows 95 baserad och det är därför det tar tid? Förklara gärna vad ni tror det är som kostar. Visst bänken ska betalas men ändå?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förklara gärna vad ni tror det är som kostar. Visst bänken ska betalas men ändå?

Standardmapparna är oftast ganska sådär...

Kör man en powercommander i en bänk från dynojet är det väldigt straight forward att mappa. Då får du 90% av optimalt på en timmes bänktid om inget strular. Sedan kan man lägga precis hur mycket tid som helst för att plocka fram det där lilla sista. Jag har provat att ladda ur mappen från kamrater som bänkar hos 2 olika Dynojet Center i södra Sverige och vart inte imponerad.

Jag skulle hellre mappa hos någon som är erkänt duktig än den som har rätt skylt på dörren.

Eller så skulle jag surfa runt på forum för din modell. Det är ganska vanligt att folk delar med sig av sina mappar de har bänkar fram.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Du betalar ju för operatörens kunskap, bänken, driftskostnad, lön, moms, skatt, tillstånd och marginal...
Sedan är det jäkligt svårt att faktiskt veta vad man får för stålarna om man inte är så insatt.
Hade någon bett mig göra en riktig mapp för 1500:- hade svaret blivit, nej tack...
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Säger som nadako - åk till rg-enginering i Falkenberg.
Billigare än 4500, och Rikard är både grymt kunnig och trevlig.
Dessutom kan du kolla in hans 402-meters bygge.
 

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Bilar har ett helt annat motorstyrningsystem. Bilmotorer kan sägas gå i "closed loop" hela tiden. De har luftmassmätare mm, som hojar inte har. Så när en bil "chippas" så ändrar man i grova drag "fönstret" för tillåtna driftbetingelser utanför det fönster som oem-tillverkaren av emissionsskäl inte kan använda.

Hojar däremot (även moderna) är fortfarande i mångt och mycket Alfa-N. Dvs trottelpositition (eller VE-tabell) och varvtal är det som styr det mesta i alla hundratals cellerna i bränsle- och tändmappen.
Så att även med ett mycket rationellt upplägg så är det många pullar innan man ens kollat/åtgärdat att bränslemappen från säg 70%trottel och upp och är ok. Är det stökigt och mycket som måste ändras så kan det ta en hel arbetsdag eller mer.

Det viktiga är ju dock att man får vad man betalat för, så att man inte betalat för 4h arbete och bänkoperatören bara gjort lite rudimentärt på 1h. För att det öht ska bli kvalitet så måste ju bänkoperatören vara erfaren och motorkunnig. Det behöver inte alltid vara de största firmorna med en massa anställda som är bäst på att mappa hojar, det beror så mycket på hur skillad individen är som gör jobbet.


Tycker jag

/J

Tack för info. Oerfaren som man är så gav din förklaring en lite bättre bild av vad det är man jobbar mot.
 

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Standardmapparna är oftast ganska sådär...

Kör man en powercommander i en bänk från dynojet är det väldigt straight forward att mappa. Då får du 90% av optimalt på en timmes bänktid om inget strular. Sedan kan man lägga precis hur mycket tid som helst för att plocka fram det där lilla sista. Jag har provat att ladda ur mappen från kamrater som bänkar hos 2 olika Dynojet Center i södra Sverige och vart inte imponerad.

Jag skulle hellre mappa hos någon som är erkänt duktig än den som har rätt skylt på dörren.

Eller så skulle jag surfa runt på forum för din modell. Det är ganska vanligt att folk delar med sig av sina mappar de har bänkar fram.

Jo det har jag också förstått. Man börjar ju fundera över hur lika motorerna är i tillverkning då det kan skilja mellan samma modell. Visst miltal dvs slitage borde bidra till att det varierar. Bra tips har ställt frågan på vfr-forumet!
 

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Du betalar ju för operatörens kunskap, bänken, driftskostnad, lön, moms, skatt, tillstånd och marginal...
Sedan är det jäkligt svårt att faktiskt veta vad man får för stålarna om man inte är så insatt.
Hade någon bett mig göra en riktig mapp för 1500:- hade svaret blivit, nej tack...

Jo den har man ju hört innan i många trådar. Visst det ligger väl sanning i det men han som lade in en ny mapp på in bil såg ut att ha sitt på det torra (nämner inte mer) och han är en stor entusiast vad gäller Saab bilar. Vem vet han kanske gått back på alla 100-tals bilar han gjort och är bankrutt vid det här laget. Han gjorde även brorsans bil och en nära väns bil och de är mycket nöjda. Men har fått förklaring till varför det är svårare med motorcyklar tidigare. Pengarna är inte allt det är bemötandet och proffesionaliteten (stavas det så?) som är det viktigaste.

- - - Updated - - -

Säger som nadako - åk till rg-enginering i Falkenberg.
Billigare än 4500, och Rikard är både grymt kunnig och trevlig.
Dessutom kan du kolla in hans 402-meters bygge.

Bra!! Kontaktar dem idag! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo det har jag också förstått. Man börjar ju fundera över hur lika motorerna är i tillverkning då det kan skilja mellan samma modell. Visst miltal dvs slitage borde bidra till att det varierar. Bra tips har ställt frågan på vfr-forumet!

Avvikandet från det optimala kan delas in i två delar. Först och främst så är det de kompromisser fabriken har behövt göra i originalmappen pga dålig soppa/miljö och bullerbegränsningar/osv. Sen tillkommer den individuella variansen i slitage/spridare/avgas/osv.

Hur det ser ut i fördelning mellan 1 och 2 på exakt din cykel går inte att veta på förhand. Your mileage may vary. MEN det är inte en tillfällighet att det ofta går att få en cykel som går mycket bättre än original genom att ladda i en välgjord basmapp där 1 har optimerats bort. Nej det blir inte optimalt för alla men prisskillnaden mellan 0 och 4500kr är ganska betydande....

Jag är som du märker ganska kritisk till "mappningsindustrin" men det beror på att jag sett allt för många som inte fått vad de betalat för. 90% av kunderna blir ju nöjda om de kan säga att cykeln är mappad och kan visa upp ett dynopapper för sina kompisar med stor skillnad mellan före och efter. Sen fixar placeboeffekten resten.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
http://www.rg-engineering.com/the-shop/
Falkenberg, så det är lite längre...minns inte pris på mapp men Rikard är bra på att skruva

Vart och snacka lite med honom igår, ville jag ha gjort något så var det oktober som gällde.
Han har haft hand om min sedan 2007-isch. Men nu kommer racehojarna in och hela verkstaden var full till bredden av vinterförvaring som skulle servas.
 

Shropshre

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
ZX10R - 2011
Avvikandet från det optimala kan delas in i två delar. Först och främst så är det de kompromisser fabriken har behövt göra i originalmappen pga dålig soppa/miljö och bullerbegränsningar/osv. Sen tillkommer den individuella variansen i slitage/spridare/avgas/osv.

Hur det ser ut i fördelning mellan 1 och 2 på exakt din cykel går inte att veta på förhand. Your mileage may vary. MEN det är inte en tillfällighet att det ofta går att få en cykel som går mycket bättre än original genom att ladda i en välgjord basmapp där 1 har optimerats bort. Nej det blir inte optimalt för alla men prisskillnaden mellan 0 och 4500kr är ganska betydande....

Jag är som du märker ganska kritisk till "mappningsindustrin" men det beror på att jag sett allt för många som inte fått vad de betalat för. 90% av kunderna blir ju nöjda om de kan säga att cykeln är mappad och kan visa upp ett dynopapper för sina kompisar med stor skillnad mellan före och efter. Sen fixar placeboeffekten resten.

Ja lite kritisk men det är väl befogat om man har dåliga erfarenheter. Jag har satsat på min hoj i vinter för att få ut så mycket som möjligt av den därför skulle jag få den mappad.

- - - Updated - - -

Vart och snacka lite med honom igår, ville jag ha gjort något så var det oktober som gällde.
Han har haft hand om min sedan 2007-isch. Men nu kommer racehojarna in och hela verkstaden var full till bredden av vinterförvaring som skulle servas.

Shit okej då får man boka tid snart då :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo det har jag också förstått. Man börjar ju fundera över hur lika motorerna är i tillverkning då det kan skilja mellan samma modell. Visst miltal dvs slitage borde bidra till att det varierar. Bra tips har ställt frågan på vfr-forumet!
Jag lyfte över helsystem, KN-filter och en PCII från en Gixxer 750 till en annan Gixxer 750, samma generation, men den första var -98 och den andra -99. Donatorhojen gick som en klocka, och det gjorde mottagaren från början också, men när allt var monterat gick den rätt uselt, effektkurvan såg ut som alperna i profil :huvet Men en bänkning senare så var det också löst :tummenupp Så visst kan det skilja en hel del mellan "lika" hojar.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top