Mappning ??

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
hej, har nyligen införskaffat en underbar Guzzi V11 -00 som tyvärr har ett litet fel som måste åtgärdas.

När jag håller jämn gas och ligger mellan 3000-4000 varv så bluddrar den.
vad jag förstått på Guzziklubbens sida så är detta ett vanligt Guzzi fel.

Jag har Mistral samt PCIII på den och infon jag fått är att den behöver mappas/bänkas om så att den går fetare i dessa varvtalen.

Har ni tips på någonstans runt Göteborg som är bra (billiga) på detta?
Har ni någon aning på cirkapris som det kommer att hamna på??

Tack på förhand för era svar!:)
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Om du enbart är ute efter att feta på så du slipper bluddret så kan du ju lika gärna göra det själv. Mjukvaran finns att ladda ner från Dynojets hemsida :tummenupp

Killen jag köpte den av hade gjort det via hemsidan och det är tydligen bättre nu men inte tillräckligt bra.
Behöver man inte belasta hojen för att få en bra mappning?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Killen jag köpte den av hade gjort det via hemsidan och det är tydligen bättre nu men inte tillräckligt bra.
Behöver man inte belasta hojen för att få en bra mappning?
Ja, ska du mappa den för mest effekt/bästa kurvan/liknande så ja, då måste du upp med den i bänk. Men om du bara vill feta på den vid vissa varvtal så behöver du ju inte ens starta motorn, det räcker ju att skicka upp en ny mapp till PC'n!
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Ja, ska du mappa den för mest effekt/bästa kurvan/liknande så ja, då måste du upp med den i bänk. Men om du bara vill feta på den vid vissa varvtal så behöver du ju inte ens starta motorn, det räcker ju att skicka upp en ny mapp till PC'n!

OK, tyvärr är jag ganska kass på detta så jag får höra med kompiskretsen om det är någon som vet hur man gör?
Tack för dina råd!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Biscaya kan fixa mappning åt dig om du vill ha det gjort på rullande landsväg, men har du en PC borde du kunna snoka runt lite på Guzziforumen och höra om inte någon har en mapp som kan funka för din setup.
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Ja, ska du mappa den för mest effekt/bästa kurvan/liknande så ja, då måste du upp med den i bänk. Men om du bara vill feta på den vid vissa varvtal så behöver du ju inte ens starta motorn, det räcker ju att skicka upp en ny mapp till PC'n!

Hej igen, har nu laddat upp den medföljande skivan som var med PC3 som sitter på vid mitt hojköp.
I skivan kan man klicka sig fram till rätt hoj med rätt avgassystem. tar man fram den mappen så visar den värden (i ett rutark) med plus och minus i relation till orginalmappen (om jag fattat rätt). Och i de varvtal med låg gas som jag har problem anges 0...mao samma som orginal. Skulle det då gå att ändra till tex 5 där, koppla in usb-sladden till hojen och ladda över??:confused:

Jag ringde ett par firmor som har bänk och undrade om de bara kunde justera denna lilla bit men då sa de att jag var fel ute och hojen måste mappas om i bänk (3000 kr). Jag är ointresserad om det är +- någon hästkraft, jag vill bara att den inte skall bluddra så i mina ögon borde det räcka att feta till den lite?? Misstänker att firmorna vill sälja bänktid....men man blir lite osäker iom att jag inte kan detta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej igen, har nu laddat upp den medföljande skivan som var med PC3 som sitter på vid mitt hojköp.
I skivan kan man klicka sig fram till rätt hoj med rätt avgassystem. tar man fram den mappen så visar den värden (i ett rutark) med plus och minus i relation till orginalmappen (om jag fattat rätt). Och i de varvtal med låg gas som jag har problem anges 0...mao samma som orginal. Skulle det då gå att ändra till tex 5 där, koppla in usb-sladden till hojen och ladda över??:confused:

Jag ringde ett par firmor som har bänk och undrade om de bara kunde justera denna lilla bit men då sa de att jag var fel ute och hojen måste mappas om i bänk (3000 kr). Jag är ointresserad om det är +- någon hästkraft, jag vill bara att den inte skall bluddra så i mina ögon borde det räcka att feta till den lite?? Misstänker att firmorna vill sälja bänktid....men man blir lite osäker iom att jag inte kan detta.
Helt korrekt, positiva värden anger mer soppa, negativa värden anger mindre soppa än orginalmappen. Så står det 0 nu så är det orginal som gäller, skriver du dit ett positivt värde kommer du få i mer soppa. Iom att du bara är ute efter att få bort bluddret så är det "bara" att ladda ur den mapp som redan finns, spara undan den som säkerhetskopia och sedan ladda upp modifieringar av den och provköra tills hojen går som du vill.
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Helt korrekt, positiva värden anger mer soppa, negativa värden anger mindre soppa än orginalmappen. Så står det 0 nu så är det orginal som gäller, skriver du dit ett positivt värde kommer du få i mer soppa. Iom att du bara är ute efter att få bort bluddret så är det "bara" att ladda ur den mapp som redan finns, spara undan den som säkerhetskopia och sedan ladda upp modifieringar av den och provköra tills hojen går som du vill.

Tack för dina snabba och utförliga svar!!:Bugar
 

Tobejas

CBR
Gick med
10 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600 F
Tjenare!!

Har ni tips på någonstans runt västragötaland som är bra (billiga) på att bänka/mappa????

MVH Tobbe
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Tjenare!!

Har ni tips på någonstans runt västragötaland som är bra (billiga) på att bänka/mappa????

MVH Tobbe

Jag fick samma pris på både Yamaha center och Bike i Trollhättan, 2900 kr
Sedan var det ett företag i Härryda som tydligen skall vara väldigt bra (Kennets MC rekommenderar dem), hette något med Tekno (?)...kostade 3400 kr
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Helt korrekt, positiva värden anger mer soppa, negativa värden anger mindre soppa än orginalmappen. Så står det 0 nu så är det orginal som gäller, skriver du dit ett positivt värde kommer du få i mer soppa. Iom att du bara är ute efter att få bort bluddret så är det "bara" att ladda ur den mapp som redan finns, spara undan den som säkerhetskopia och sedan ladda upp modifieringar av den och provköra tills hojen går som du vill.

Tyvärr har jag provat att både feta och magra utan att märka någon direkt skillnad. Nu när det är varmt ute går den rekorddåligt.

Jag skulle vara tacksam om någon vänlig skäl kunde hjälpa mig att första vad som gör var rörande ECU, TPS och Power Commander.

OM tex TPS står fel och jag justerar i min PC...."bestämmer" PC´n då eller blir det "skit in, skit ut" osv...

Den ECU som sitter på min är inte orgonal utan Moto Guzzi racing (iom att det är Mistral på)

Väldigt tacksam om någon kan på ett pedagogiskt sätt hjälpa mig att reda ut begreppen så att jag fattar var/hur jag skall leta fel.

Tack på förhand!:krama
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tyvärr har jag provat att både feta och magra utan att märka någon direkt skillnad. Nu när det är varmt ute går den rekorddåligt.

Jag skulle vara tacksam om någon vänlig skäl kunde hjälpa mig att första vad som gör var rörande ECU, TPS och Power Commander.

OM tex TPS står fel och jag justerar i min PC...."bestämmer" PC´n då eller blir det "skit in, skit ut" osv...

Den ECU som sitter på min är inte orgonal utan Moto Guzzi racing (iom att det är Mistral på)

Väldigt tacksam om någon kan på ett pedagogiskt sätt hjälpa mig att reda ut begreppen så att jag fattar var/hur jag skall leta fel.

Tack på förhand!:krama

Står TPS fel så blir allt skit. Kolla att den står rätt innan du börjar jsutera något annat. Hamnar du några celler fel i bränslemappen krävs ofta enorm justering i PCIII innan det går vettigt så se till att TPS lirar.
 

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Står TPS fel så blir allt skit. Kolla att den står rätt innan du börjar jsutera något annat. Hamnar du några celler fel i bränslemappen krävs ofta enorm justering i PCIII innan det går vettigt så se till att TPS lirar.

OK, tack!
En okunnig fråga......hur kollar jag detta?:va
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag vet inte om det var rn pc2 jag hade. Men på den fanns 3 knappar, en för låg- en för mellan- och en för högvarv. Har du samma funktion på din så kan du feta upp mellan reg med mittenknappen,
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har gjort detta.....min fråga rörde TPS`en

Förlåt, men det svårt att utläsa det i ditt först inlägg, bifogas nedan.

" Mappning ??
hej, har nyligen införskaffat en underbar Guzzi V11 -00 som tyvärr har ett litet fel som måste åtgärdas.

När jag håller jämn gas och ligger mellan 3000-4000 varv så bluddrar den.
vad jag förstått på Guzziklubbens sida så är detta ett vanligt Guzzi fel.

Jag har Mistral samt PCIII på den och infon jag fått är att den behöver mappas/bänkas om så att den går fetare i dessa varvtalen.

Har ni tips på någonstans runt Göteborg som är bra (billiga) på detta?
Har ni någon aning på cirkapris som det kommer att hamna på??

Tack på förhand för era svar! "
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har gjort detta.....min fråga rörde TPS`en



TPS nollställs i mjukvaran på Pc 3an

Det är det första man gör som bänkoperatör

Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig med mapningen som BÖR göras i bänk

ca 200 lastpunkter gås igenom och justeras , Det är fånigt att tro att detta går att göra korrekt på gatan


Peter
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top