Markus vs Spännband 0-1

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag föredrar din variant, i alla falla om jag har sisådär 10-15 band. Lättare att få lös då. Dock drar man hårdare med GuW:s variant men tar man hjälp av ex en kofot (hävstång) så brukar det jämna ut sig. :)
Jag tycker det funkar bra, men jag erkänner gärna att jag inte är en spännbandsexpert.

Så jag hade inte "FEL FEL FEL" ändå.. GuW? :rolleyes:
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Det är nog fler än man tror som inte har så bra koll på det där med spännband.
När vi hade lastsäkringskursen var det det enda vi gjorde, spände fast och tog loss, om och om igen. >Det var flera stycken i min klass som inte verkade ha sett ett spännband förr, och som inte lyckades räkna ut hur man skulle göra heller. Först när man ställde sig och visade gick det upp ett ljus, för vissa av de iaf. :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker det funkar bra, men jag erkänner gärna att jag inte är en spännbandsexpert.

Så jag hade inte "FEL FEL FEL" ändå.. GuW? :rolleyes:

Jo, det hade du!

Man får bevisligen fast grejerna om man gör som Mackan i första inlägget också, det gör det inte rätt för det.

Näe. allvarligt talat så har jag inte gått någon 50 poängskurs på universitetet i spännbandsspänning utan åratals användande har visat mig vad som är rätt.

Ett annat tips för dom som använder spännband ofta är http://www.blocket.se/vi/17624830.htm?ca=2_s , jag har inte provat själv, men visst känner jag igen problemet.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Ja se nollåttor... :crash

Markus skall inte ses som en representant för 08or i stort. Snarare är han en representant för en "average" fox-news fanatiker. :D

Föresten, har du testat att borra? :confused:
220px-Broken_drill.jpg
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är hemma igen och det höll t/r.
Snabbsvar:
Dee Cati hjälpte mig som sagt med hembion, det var nödvändigt. Tack.
Bullysmile ska hålla truten.
korvgubbe är en jävla kommunist.
Skrotnisse tror att jag är akademiker vilket är fett.
Olsson har helt rätt.
Dr.Bikes erbjudande lär utnyttjas.
Triggerhappy kommer inom ca 10 dgr ha ångrat sina ord bittert.

Det sista tåls att upprepas:
Triggerhappy kommer inom ca 10 dgr ha ångrat sina ord bittert.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
FEL FEL FEL

1, dra igenom bandet med spännaren helt stängd och spåret i läge tvärs.
2, förspänn så mycket du orkar för hand genom att dra bandet tillbaka dit det kom ifrån.
3, spänn tills du är nöjd
4, kör en bit och eftersträck om nödvändigt.

FEL FEL FEL

Gör som Guw skrev så är det busenkelt att lossa bandet. Har man spännaren stängd när man trär bandet har du ingen chans att lossa bandet om det finns minsta fukt i bandet och du råkar ut för -1 grad celsius. Då återstår endast kniven om du vill lossa bandet.
//Lastbilschaffis sedan 21 år
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
FEL FEL FEL

Gör som Guw skrev så är det busenkelt att lossa bandet. Har man spännaren stängd när man trär bandet har du ingen chans att lossa bandet om det finns minsta fukt i bandet och du råkar ut för -1 grad celsius. Då återstår endast kniven om du vill lossa bandet.
//Lastbilschaffis sedan 21 år

Eeh? Jaja, okej då har jag haft en väldig tur i mina bleka 8 år då för nån enstaka minusgrad har jag nog råkat ut för i Piteå.
Båda sätten funkar, jag tycker att det är bra mycket lättare att ta lös om man trär in med öppen spännare och 2/3 av mina kollegor verkar hålla med mig.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Eeh? Jaja, okej då har jag haft en väldig tur i mina bleka 8 år då för nån enstaka minusgrad har jag nog råkat ut för i Piteå.
Båda sätten funkar, jag tycker att det är bra mycket lättare att ta lös om man trär in med öppen spännare och 2/3 av mina kollegor verkar hålla med mig.

Jag hade fel, jag menade som stoffer skrev, alltså öppna spännaren först:tummenupp
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag hade fel, jag menade som stoffer skrev, alltså öppna spännaren först:tummenupp
Åhå, det börjar bli spännande det här! Jag som bara hobbyspänner lite då och då..

GuW! Jag har lastbilschaffisarna på min sida! Fortfarande "FEL FEL FEL" ?
 

Stefan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sköllersta
Hoj
Blå Kronan med dubbla pakethållare
Om man trär bandet genom öppen spännare är det lättare att lossa men det är lättare att förspänna om man trär genom en stängd spännare.
Så det går väl att göra vilketsom bara man inte lindar in hela bandet på spännrullen som Markus gjort

EDIT: Eftersom jag sällan lossar själv så brukar jag trä igenom en stängd spännare om jag bandar nått

//T. Radarchaffis
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Åhå, det börjar bli spännande det här! Jag som bara hobbyspänner lite då och då..

GuW! Jag har lastbilschaffisarna på min sida! Fortfarande "FEL FEL FEL" ?

Jag skiter i vem du har på din sida, spänn hur fan du vill.

Jag spänner som det fungerar för mig, eftersom det är jag som både spänner och lossar mina spännband själv, det har fungerat sommar som vinter dom senaste 20 åren, ibland har jag fått hacka fram spännaren med skruvmejsel ur en stor isklump och det har ändå gått lätt att lossa.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Jag skiter i vem du har på din sida, spänn hur fan du vill.

Jag spänner som det fungerar för mig, eftersom det är jag som både spänner och lossar mina spännband själv, det har fungerat sommar som vinter dom senaste 20 åren, ibland har jag fått hacka fram spännaren med skruvmejsel ur en stor isklump och det har ändå gått lätt att lossa.
Tjadu, fast nu har du lärt dig att inte vara så snabb med att skriva "FEL FEL FEL" iaf. Alltid nått gott ur varje situation! :tummenupp
 

Håkan och Madde

Guest
Hmmm finns de ett rätt sätt och ett fel sätt om båda funkar?????? Man kan göra så men de e inte rätt ;-)
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Jag anser fortfarande att du har FEL FEL FEL och att jag spänner rätt.
+1
Visst kan det någongång kärva om man haft spännaren stängd men jag tycker att det för det mesta brukar gå galant om man drar i bandet som sitter i spännaren när man lossat på spärren istället för det långa.

Helt klart bästa varianten!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top